본 연구는 중국 유아의 성별과 연령에 따른 사교육 경험을 분석하고, 유아 사교육 경험(과열그룹/비과열그룹), 부모의 사교육 필요성 인식 그리고 가정구성원 간의 사교육으로 인한 갈등 인식이 유아 사회·정서적 행동에 미치는 영향력을 분석하였다. 이를 통해 중국 유아 사교육에 대한 정보를 제공하고 중국 유아교육의 질 향상을 위한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 만 5세 미만 유아 부모를 대상으로 온라인 조사를 실시하여 500부의 설문지를 회수하였으며, 응답이 미비한 설문지 29부를 제외한 471부를 최종적으로 분석하였다. 중국 유아 사교육 경험, 부모 인식, 유아 사회·정서적 행동의 일반적 경향, 유아 성별과 연령에 따른 사교육 경험 차이 등을 알아보기 위해 각각 빈도분석, t-점정, 일원변량분석을 실시하였다. 변인간 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였고, 유아 사회·정서적 행동에 미치는 영향을 확인하기 위해 중회귀분석을 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 25.0를 사용하였으며, 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국 유아의 성별과 연령에 따라 사교육 경험에 대해 분석 하였다. 여아가 남아의 사교육 경험 비율보다 조금 높았으며 유아의 사교육 시작 시기는 남아의 경우 만 4세, 여아의 경우는 만3세 때가 가장 높게 나타났다. 중국 유아 연령이 증가할수록 사교육 경험, 사교육의 주당 횟수, 사교육의 주당 총 시간 등이 증가하는 경향을 보였다. 유아기 사교육이 필요한 이유로는 잠재 능력 및 소질 계발이 가장 높게 나타났으며, 사교육이 필요하지 않은 이유로는 나이가 어려서라는 응답 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 중국 유아의 사회·정서적 행동의 일반적 경향은 긍정행동의 하위요인 중 ‘주의집중’이 가장 높게 나타났으며, 외현적 문제행동 중에서 ‘활동/충동성’이 ‘공격/반항성’보다 높게 나타났으며, 내재적 문제행동 중에서 ‘새로운 것에 대한 거부’가 가장 높았다. 중국 유아의 성별과 연령에 따른 유아 사회·정서적 행동 차이분석 결과, 여아가 남아보다 ‘모방/놀이’와 ‘감정이입’을 더 잘하는 것으로 나타났다. 유아 연령이 낮은 유아가 ‘모방/놀이’, ‘활동/충동성’, ‘공격/반항성’, ‘일반적인 불안수준’, ‘분리불안’, ‘새로운 것에 대한 거부’가 높게 나타났다. 셋째, 중국 유아 사교육 경험과 정도에 따른 사회?정서적 행동의 차이를 보면, 사교육 경험이 있는 유아가 사교육 경험이 없는 유아보다 ‘일반적인 불안수준’이 더 낮은 것으로 나타났다. 사교육 경험 과열그룹 유아가 비과열그룹 유아보다 ‘일반적인 불안수준’이 낮게 나타났다. 넷째, 중국 유아의 사교육 경험, 사교육 필요성 인식, 사교육으로 인한 가정구성원 간의 갈등 인식이 유아 사회·정서적 행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 부모가 사교육 필요성 인식이 높을수록, 사교육으로 인한 가정구성원 간의 갈등 인식이 낮을수록 긍정행동이 높게 나타났다. 또한 사교육으로 인한 가정구성원 간의 갈등 인식이 높을수록 문제행동 중 외현적 문제행동인 ‘활동/충동성’과 ‘공격/반항성’이 높게 나타났다. 사교육 경험 과열이 높을수록 유아의 문제행동 중 내재적 문제행동인 ‘분리불안’이 낮게 나타났으며, 사교육으로 인한 가정구성원 간의 갈등 인식이 높을수록 내재적 문제행동의 하위요인인 ‘우울/위축’, ‘일반적인 불안수준’, ‘분리불안’, ‘새로운 것에 대한 거부’가 높게 나타났다. 본 연구는 중국 유아의 사교육 경험과 부모의 사교육에 대한 인식이 유아의 사회·정서적 행동에 미치는 영향을 발견한 데 의의가 있다. 특히 중국 유아 사회·정서적 행동에 부모의 사교육 인식 중 사교육으로 인한 가정구성원들의 갈등 인식이 가장 영향을 많이 미치는 변인으로 나타났다. 따라서 가정 내에서 유아발달 지원을 위해 갈등관리 및 문제해결을 위한 의사소통 등 가족생활교육이 필요하다. 본 연구에서 사교육 경험 과열그룹 유아가 사교육 경험 비과열그룹 유아보다 ‘일반적인 불안수준’이 낮게 나타났고, 사교육 경험 과열 그룹이 유아의 문제행동 중 내재적 문제행동인 ‘분리불안’이 낮게 나타나고 있다. 이에 대한 정확한 해석을 위해서는 좀 더 면밀한 후속연구가 필요하다.
This study analyzed private tutoring experience according to Chinese children’s sex and age and the influences of the children’s private tutoring experience (Enthusiastic group/Non-enthusiastic group), the parents’ recognition of the need for private tutoring, and recognition of the conflicts among family members due to private tutoring on the children’s social and emotional behaviors. This study aims to provide information about Chinese children’s private tutoring through that and the baseline data for improving the quality of education for them. For this purpose, this study conducted an online survey with Chinese parents with a child under five, collected 500 copies of the questionnaire and finally analyzed 471 copies, excluding 29 copies with unreliable responses. To investigate Chinese children’s private tutoring experience, their parents’ recognition, the general tendency of the children’s social and emotional behaviors, and the difference in private tutoring experience according to the children’s sex and age, frequency analysis, t-test, and one-way analysis of variance were conducted. To investigate the relationships among the variables, correlation analysis was conducted, and to check the impacts on the children’s social and emotional behaviors, multiple regression analysis was conducted. For data analysis, SPSS 25.0 was used, and the main results according to the research questions of this study are summarized as follows: First, this study analyzed private tutoring experience according to the children’s sex and age. The ratio of private tutoring experience was a little higher in girls than in boys, and the starting time of the children’s private tutoring was mostly when boys were four years old and when girls were three years old. The older the children, the more their private tutoring experience, the frequency of private tutoring per week, and the total hours of private tutoring per week became. Of the reasons why early childhood private tutoring was needed, the most response was, “It is needed for the development of potential and talent,” and of the reasons why it was not needed, the most response was, “It is not needed because they are young.” Second, as for the general tendency of the children’s social and emotional behaviors, ‘focused attention’ of the sub-factors of positive behaviors was the highest. Of external problem behaviors, ‘activity/impulsion’ was higher than ‘aggression/resistance,’ and of internal problem behaviors, ‘rejection toward new things’ was the highest. As a result of an analysis of the children’s social and emotional behaviors according to their sex and age, it turned out that girls were better at ‘imitation/play’ and ‘empathy’ than boys were. Younger children had higher ‘imitation/play,’ ‘activity/impulsion,’ ‘aggression/resistance,’ ‘general level of anxiety,’ ‘separation anxiety,’ and ‘rejection toward new things.’ Third, in the differences in social and emotional behaviors according to the children’s private tutoring experience and degree, the ‘general level of anxiety’ was lower in those with private tutoring experience than in those without. The ‘general level of anxiety’ was lower in those in the group enthusiastic for private tutoring experience than in those in the group not enthusiastic about that. Fourth, as a result of an analysis of the impacts of the children’s private tutoring experience, recognition of the need for private tutoring, and the recognition of the conflicts among the family members due to private tutoring on the children’s social and emotional behaviors, the higher their parents’ recognition of the need for private tutoring and the lower the recognition of the conflicts among the family members due to private tutoring, the higher their positive behaviors became. Also, the higher the recognition of the conflicts among the family members due to private tutoring, the higher ‘activity/impulsion’ and ‘aggression/resistance,’ external problem behaviors of the problem behaviors became. The more enthusiastic for private tutoring experience, the lower ‘separation anxiety,’ an internal problem behavior of the children’s problem behaviors became. The higher the recognition of the conflicts among the family members due to private tutoring, the higher the sub-factors of internal problem behaviors became, including ‘depression/shrinking,’ ‘general level of anxiety,’ ‘separation anxiety,’ and ‘rejection toward new things.’ This study has significance in that it discovered the impacts of Chinese children’s private tutoring experience and their parents’ recognition of private tutoring on the children’s social and emotional behaviors. Especially, of their parents’ recognition of private tutoring, the recognition of the conflicts among family members due to private tutoring was the variable that had the greatest impact on the children’s social and emotional behaviors. Thus, in the family, for support of the children’s development, family living education is needed, such as conflict management and communication for problem-solving. In this study, the children in the enthusiastic group of private tutoring experience had a ‘general level of anxiety’ lower than those in the non-enthusiastic group, and the more excessive private tutoring experience, the lower ‘separation anxiety,’ an internal problem behavior of the children’s problem behaviors became. It is necessary to conduct a more detailed follow-up study for an accurate interpretation of this.
Ⅰ. 서 론 11. 연구필요성 및 목적 12. 연구 문제 83. 용어 정의 91) 사교육 92) 부모의 사교육 인식 9(1) 부모가 사교육 필요성 인식 9(2) 사교육으로 인한 가정구성원간의 갈등 인식 93) 유아 사회·정서적 행동 10(1) 긍정행동 10(2) 문제행동 10Ⅱ. 이론적 배경 111. 사교육 111) 사교육의 개념 112) 선행 연구 13(1) 외국의 유아 사교육관련 연구 13(2) 한국 유아 사교육 상황에 관한 연구 15(3) 중국 유아 사교육 상황에 관한 연구 162. 부모의 사교육 인식 181) 부모가 사교육 필요성 인식 182) 유아 사교육으로 인한 가정구성원간의 갈등 인식 213. 유아의 사회·정서적 행동 24Ⅲ. 연구 방법 291. 연구 모형 292. 연구 대상 301) 연구 대상 유아의 특성 302) 연구대상 부모의 특성 313. 연구 도구 341) 부모의 사교육 인식 측정 도구 342) 사회?정서적 행동 측정 도구 354. 연구 절차 375. 자료 분석 38Ⅳ. 연구 결과 391. 중국 유아 성별, 연령에 따른 사교육 경험, 부모의 사교육 인식 391) 유아 성별, 연령에 따른 사교육 경험 392)유아 성별, 연령에 따른 부모의 사교육 인식 512. 중국 유아 사교육의 경험에 따른 유아의 사회·정서적 행동 541) 유아의 사회?정서적 행동에 대한 일반적 경향 542)유아의 성별, 연령에 따른 사회·정서적 행동에 차이 553)유아의 사교육 경험 및 정도에 따른 사회?정서적 행동 593. 중국 유아 사교육 경험과 부모의 사교육 인식이 유아의사회?정서적 행동에 미치는 영향 631) 사교육 경험 및 부모의 필요성 인식의 하위요인들이긍정행동에 미치는 영향 652) 사교육 과열 및 부모의 사교육 인식의 하위요인들이외현적 문제행동에 미치는 영향 733) 사교육 과열 및 부모의 사교육 인식의 하위요인들이내재적 문제행동에 미치는 영향 76Ⅴ. 논의 및 결론 831. 논의 831) 중국 유아 성별, 연령에 따른 사교육 경험, 부모의 사교육 인식 83(1) 유아 성별, 연령에 따른 사교육 경험 83(2)유아 성별, 연령에 따른 부모의 사교육 인식 882) 중국 유아 사교육의 경험에 따른 유아의 사회·정서적 행동 88(1) 유아의 사회?정서적 행동에 대한 일반적 경향 88(2)유아의 성별, 연령에 따른 사회·정서적 행동에 차이 89(3)유아의 사교육 경험 및 정도에 따른 사회?정서적 행동 903) 중국 유아 사교육 경험과 부모의 사교육 인식에 따른유아의 사회?정서적 행동에 미치는 영향 91(1) 유아 사교육 경험과 부모 사교육 인식에 따른 유아 긍정행동 91(2) 유아 사교육 경험과 부모의 사교육 인식에 따른 유아사회·정서적 문제행동 932. 결론 및 제언 94참고문헌 99ABSTRACT 110부록 (설문지) 114