청년 세대는 외래어 또는 자신들만의 언어를 만들고, 다양한 시각으로 사회를 바라본다. 예술과 문화에 대한 접근성은 높아졌으나 사회적 안전망이 약화되고 문화예술에 대한 경제적인 어려움이 현실화되었다. 90년대 초 경제 위기로 인해 경제 성장률이 저하되면서 청년 문화는 정치적, 사회적 중심에 존재해왔다. 이 현상이 오늘날까지 지속되면서 현상에 대응 할 수 있는 자세를 갖추지 못하고 있는 이유로 청년문화는 사회적 관심사로 정책의 대상이 되고 있다. 이 ‘청년문화예술’이라는 것이 언급이 되었을 때, 특히 지원정책의 문제를 발견하였다. 부산지역의 청년문화예술 지원정책에 대해서 선제적으로 대응하는 점은 높이 평가 할 수 있는 부분이다. 하지만 청년문화 정책에 다른 성과를 내지 못한 것은 정책과정에서 청년 예술인들의 현황을 담아내지 못하였기에 성과를 내지 못한 것이다. 현재 전통예술을 현대적으로 재해석하여 보다 대중들에게 친밀하게 다가가기 위해 다양한 노력과 시도가 이루어지고 있다. 전통예술은 문화 정체성을 형성하고 자부심을 불러일으키는 중요한 역할을 한다. 특히, 전통예술 분야에 젊은 세대들도 관심을 가지게 되면서, 전통예술과 청년문화예술의 중요성이 더욱 부각되고 있다. 하지만 이에 비해 청년문화예술의 중심으로 전통예술의 육성과 지원에 대한 논의는 그 동안 부족했던 것은 사실이다. 이에 따라 청년들의 전통예술에 대한 관심이 증가한 만큼 지원정책에 대한 본격적인 논의가 필요한 시점이다. 이 연구는 ‘청년문화’과 ‘전통예술’그리고 ‘문화예술지원정책’의 내용을 바탕으로 부산지역에서 진행되었던 청년문화와 전통예술 지원정책들을 살펴보고 문제점을 파악하였다. 그 후 부산지역의 청년문화예술과 전통예술이 나아가야할 방향을 연구하였다. 그 결과 정책, 예산, 지원 사업 3개의 개선방안을 제시할 수 있었다. 첫째, 문화예술 분야의 청년문화정책은 신규 일자리를 확대하는 차원보다 세분화하여 효율적이면서 지역마다 청년을 대상으로 청년 정책을 개선하는 방향으로 제안하고자 한다. 그리고 부산 청년의 현황을 알고, 앞으로 무엇이 필요한지 어떤 부분을 지원해야하는지 파악하여 지원 사업을 만들어 청년 스스로가 주도해 추진하는 방향으로 활성화되어야 한다. 둘째, 청년문화예술이 활성화하기 위해서는 재원 마련이 필수적이다. 부산지역 청년지원의 예산도 년도마다 점차 확대되면서 발전되고 있다. 프랑스의 경우 창작지원 기금과 메세나 지원정책을 통해 청년문화예술을 지원하기 위한 기금을 마련하고 있다. 정부나 지자체의 예산만으로는 충분한 청년문화예술을 지원하기 부족할 수밖에 없으므로 지자체와 기업의 협약과 기업의 후원 등을 통해 지역의 청년문화예술을 위한 기금 마련의 필요성을 제안하고자한다. 셋째, 서울지역에서는 청년문화예술인의 지속적인 성장과 자생을 할 수 있도록 경제활동 기반을 확대하여, 청년문화와 전통예술이 만나는 사업이 만들었다. 부산지역도 서울지역이 어떻게 하여 ‘청년’과 ‘전통’이 만나는 사업들을 형성할 수 있었는지 구체적으로 연구할 필요가 있다. 이를 바탕으로 청년을 대상으로 지속가능한 활동의 지원 사업들이 다양하게 추진되는 방향으로 활성화되어야 하며, 정책 및 지원 사업 관련 연구가 계속되어야 할 것이다. 청년문화예술에 대한 정확한 개념과 범위가 높고 복잡하게 구성되어 있다. 청년세대가 겪는 불안정한 사회적 환경, 특유 역동성 등이 교차되므로 청년문화예술을 고정적이거나 머물러 있는 개념으로 보기보다 새로운 방향을 추구하면서 앞으로 나아가는 것에 중점을 둘 필요가 있다. 이러한 점에서 지역의 청년문화예술이 현재까지는 세분화되지 않았다면, 앞으로 성장하기 위해서는 적극적으로 청년문화예술 현황을 정확하게 파악하여 실질적이고 적합한 지원이 지속 가능하도록 정책, 예산, 지원 사업을 다양하게 실행되어야하는 활성화 방안을 제시하고자한다.
Young generations create foreign words or their own language, and look at society from various perspectives. Access to art and culture has increased, but social safety nets have weakened and economic difficulties in culture and art have become a reality. Youth culture has existed at the political and social center as economic growth has declined due to the economic crisis in the early 1990s. As this phenomenon continues to this day. youth culture is becoming a subject of policy as a social concern because it does not have the posture to respond to the phenomenon. When this ‘Youth Culture and Art’ was mentioned, In particular the problem of support policy was found. The preemptive response to the youth culture and arts support policy in Busan is highly appreciated. However, the reason that the youth culture policy failed to produce other results is because the current status of young artists was not captured in the policy process. Currently, various efforts and attempts are being made to reinterpret traditional art in a modern way and to approach the public more closely. Traditional art plays an important role in shaping cultural identity and evoking pride. In particular, the importance of traditional art and youth culture and art is becoming more prominent as the younger generation is also interested in the field of traditional art. However, it is true that discussions on the fostering and support of traditional art as the centrally of Youth culture and arts have been lacking. As a result, as young people''s interest in traditional art has increased, it is time for full-fledged discussions on support policy. Based on the contents of Youth Culture, Traditional Arts, and Culture and Arts Support Policy, this study examined the youth culture and traditional arts support policies conducted in Busan and identified the problems. After that, the direction to move on of youth culture and traditional art in Busan was studied. As a result, it was able to present three improvements to policies, budgets and support projects First, the youth culture policy in the field of culture and arts is more efficient than the expansion of new jobs, and it is proposed to improve youth policy for each region. And, it should be activated in a way that young people in Busan take the initiative by making support projects by knowing the current status of young people in Busan, understanding what they need and what parts they should support in the future. Second, funding is essential to revitalize Youth culture and art. The budget for youth support in Busan is also being developed as it gradually expands every year. France is raising funds to support youth culture and arts through preparing support funds and Messena support policies. Since the budget of the government or local governments alone is not enough to support Youth culture and arts, we would like to propose the need to raise funds for youth culture and arts in the region through agreements between local governments and companies and corporate sponsorship. Third, in the Seoul area, the foundation for economic activities was expanded so that youth culture and traditional arts could continue to grow and live on their own, creating a project where youth culture and traditional arts meet. The Busan area also needs to study in detail how the Seoul area was able to form projects where "youth" and "traditional" met. Based on this, support projects for sustainable activities for Youth people must be activated in various ways, and research on policies and support projects should continue. The exact concept and scope of youth culture and arts are consisted high and complicatedly. As the unstable social environment and unique dynamics of the youth generation intersect, it is necessary to focus on pursuing new directions and moving forward rather than looking at youth culture and arts as fixed or remaining concepts. In this regard, if the youth culture and arts of the region have not been subdivided so far, we would like to propose various activation measures to actively identify the youth culture and arts status and implement policies, budgets, and support projects to ensure sustainable support.