본 연구는 질적 연구 방법 중의 하나인 현상학적 연구방법을 통하여 구치소 및 교도소에 수감된 후 해당 처분을 모두 마치고 다시 사회로 돌아온 출소자들의 사회복귀경험을 연구함으로서 범죄로 인한 사회문제를 예방하고 사회분위기를 안정시키는데 목적이 있다. 이에 연구자는 ‘출소자들이 사회복귀를 하면서 겪게 되는 ‘낙인’, ‘차별’, ‘편견’을 어떻게 대처하며 극복하고, 회복해 나아가는지를 살펴보며 다음 네 가지에 대한 답을 얻고자 하였다.
첫째, 출소자로 살아가면서 경험하는 ‘낙인’은 무엇인가? 둘째, 출소자로 살아가면서 경험하는 ‘차별’은 무엇인가? 셋째, 출소자로 살아가면서 경험하는 ‘편견’은 무엇인가? 넷째, 출소자로 살아가면서 경험한 ‘낙인’, ‘차별’, ‘편견’을 어떻게 대처하며 극복하고 회복해 나아가는가?
연구 참여자의 선정은 교정시설에서 심리치료프로그램 과정을 이수한 사람 중에서 출소 후 취업준비 중이거나 취업에 성공한 경험이 있는 12명을 연구 대상으로 선정하여 장기간에 걸친 심층 인터뷰를 통하여 최종적으로 끝까지 참여한 6명을 선정하였다. 자료 수집은 2019년 2월부터 2020년 3월까지 2~3차의 심층 인터뷰와 수차례의 면담을 통해 수집하였으며, 자료 분석은 Giorgi의 현상학적 방법의 과학적 4단계에 따라 분석하였다. 연구 분석 결과 출소자의 사회복귀 경험의 진술에서 124개의 의미 단위가 분석에 사용되었고, 의미 단위는 연구 참여자 모두에게 공통되는 34개의 하위구성요소로 묶은 다음 최종적으로 출소자의 사회복귀 경험의 본질적 의미로 간주하는 13개의 구성요소를 도출해 내었다. 출소자의 사회복귀 경험에 대해 도출된 13개의 구성요소는 ‘행복 없는 어린 시절’, ‘준비 없는 출소’, ‘막막한 사회로의 복귀’, ‘다가서지 못하는 친구와의 관계’, ‘벗어나지 못하는 낙인’, ‘마음에 자리 잡은 편견’, ‘법이 주는 차별’, ‘다시 가족으로’, ‘회복을 향하여’, ‘신앙생활로 견딤’, ‘움트는 회복탄력성’, ‘작은 바램들’, ‘다시 일어서기’로 나타났다. 이러한 연구결과를 통하여 도출된 13개의 구성요소는 연구 참여자 각자의 독특한 경험의 의미가 희석되지 않으면서 전체 참여자들의 경험 의미가 하나의 통합된 구조로 나타내 주었는데, 실천적인 바를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 가족관계가 원만하지 못한 가운데 가족이 해체되거나 단절된 상태에 처해 있다. 출소자들은 가족들과 원만한 관계회복을 바라지만 지금까지 자신의 잘못으로 인한 반복된 수용생활 때문에 가족들이 자신을 가족의 일원으로 인정하지 않고 부담스럽게 여기고 있다고 생각(자기낙인)하고 편안하게 접근을 못하고 있다. 둘째, 자립할 수 있는 경제적 기반과 안정적인 취업이 어렵다. 상습적인 범죄로 수용생활을 반복해 온 출소자는 잦은 수용생활로 인하여 스스로 자립하여 생활할 수 있는 자금, 주택, 직장 등 경제적 기반을 마련할 기회가 없었고 출소 후에도 전과자에 대한 사회의 부정적인 인식과 더 나아가 본인 스스로가 느끼는 자존감이 낮다 보니 개인적인 역량(자격증 등)과 자질이 있음에도 불구하고 스스로 도전(이력서 제출 등)을 못하고 대부분이 단순노동이나 생산기능직 혹은 서비스직에 종사하고 있어 계획적이고 안정적인 생활을 할 수 있는 직장에 취업하기가 어렵다. 셋째, 사회적인 지지체계가 미약하다. 수용생활로 인한 가족과의 소원함은 개인의 가장 든든한 지지원이었던 가족 및 친지들이 거리를 둠으로써 가족 지지체계가 부재하여 어려움에 직면했을 때 문제를 해결할 적절한 방법이 없다. 출소자 보호를 위한 법무부보호복지공단과 민간보호시설이 있으나 수용인원의 제한과 출소를 통하여 자유의 몸이 되었는데 출소 후에도 누군가로부터 또 다시 구속받는다는 인식과 트라우마로 공단과 시설 이용에 대한 부담감을 느끼고 있는 실정이다. 넷째, 자신의 삶에 대한 목표가 명확하지 않고 자신감이 결여되어 있다. 장기적인 수용생활로 인한 교정의 환경과 문화에 대한 적응으로 심리적으로 많이 위축되어 있고 또, 사회에 대한 막연한 피해의식이 있어 스스로에 대한 자신감의 결여로 삶에 대한 목표가 분명하지 못하였다. 이상의 결과로 볼 때 출소자들은 가족관계가 원만하지 못한 가운데 가족이 해체되거나 단절된 상태에 처해 있으며, 자립할 수 있는 경제적 기반과 안정적인 취업이 어렵고, 사회적인 지지체계가 미약하며, 자신의 삶에 대한 목표가 명확하지 않고 자신감이 결여되어 있어 스스로 자기 안에 갇혀 있는 낙인, 차별, 편견에서 벗어나려는 자세가 필요하다. 또 지역사회에서도 출소한 이들을 지역사회의 일원으로 포용하고 수용하지 않으면 범죄의 악순환은 막을 수 없다는 인식으로 이들을 받아들이는 인식전환이 필요하고, 이들도 국민의 한 사람으로서 우리와 함께 살아가야 할 이웃으로 인정하므로 회복탄력성을 가지고 정신적으로 건전하게 사회복귀 할 수 있도록 필요한 정보 제공과 지역 자원들을 연계하는 교정사회복지 사례관리가 요구된다. 이러한 것은 결국 출소자를 이해하고 사회복귀에 도움을 주기 위한 것으로써 다양한 프로그램 개발과 전문 소양을 갖춘 교정 전문 실천가의 양성이 필요하며 수용자에 대한 이해와 교정사회복지 현장에서도 실질적인 개입방법을 개발하고 적용하는데 기초자료를 제공할 것으로 기대된다.
This study is to prevent and avoid social problems or disturbances caused by crime based on the research of which is scrutinized by phenomenological methodology among qualitative research methodology, studying the people who released from prisons, detention centers, and medical treatment and custody centers has experienced social malfeasance or their negative attitude The author has interested in the matter that how ex-convicts have overcome and recovered from ‘stigma’, ‘discrimination’, and ‘prejudice experienced during their rehabilitation, and tried to answer the following four questions. First, what is the ‘stigma’ experienced while living as an ex-convict? Second, what is the ‘discrimination’ experienced while living as an ex-convict? Third, what is the ‘prejudice’ experienced while living as an ex-convict? Fourth, how to overcome and recover the ‘stigma’, ‘discrimination’, and ‘prejudice’ experienced while living as an ex-convict? The six people who released from prison, detention center, and medical treatment and custody center were selected as research participants who were preparing for employment or successfully employed among those who completed the psychotherapy program course at correctional facilities in the metropolitan area. Data was collected through two or three times in-depth interview and several semi-interview from February 2019 to March 2020, and data was analyzed according to the four scientific steps of the phenomenological methodology of Giorgi. As a result of the research analysis, 124 semantic units were used for the analysis in the statement of the ex-convict''s rehabilitation experience, and the semantic units were grouped into 34 sub-elements common to all participants, and finally 13 components were derived considered as the essential meaning of the released prisoner''s rehabilitation experience. The 13 components (elements?) derived from the experience of returning to society of the released prisoners were ‘release without preparation’, ‘return to a desolate society’, ‘back to family’, ‘relationship with friends who can not come near’, ‘stigma that can not get overcome’, prejudice implanted in the mind’, ‘discrimination by law’, ‘childhood without happiness’, ‘toward recovery’, ‘endure with a life of faith’, ‘little wishes’, ‘recoil elasticity’, and ‘stand up again’. The 13 components derived from the analysis showed the meaning of the experiences of all participants in one unified structure without diluting the meaning of the unique experiences of each participant. The practical implications are as follows. First, the family is in a state of broken up or disconnection as family relations are not smooth. In the case of the released prisoner who had invited to the meeting between families of bride and the bridegroom of his younger brother, he could not join and turned his steps even though he arrived at appointment place. Other cases showed that released prisoners couldn’t ask family to help their needy situation because they had caused trouble and harm to their family. They want good relationship with their own family, but a repeated prison life from their own faults made them hard to come closer easily to their family. They think their family does not recognize themselves as a family member or consider them burdensome, and do self-stigmatizing. Second, it is difficult to get an economic independence foundation and stable employment. Prisoners who have repeatedly been in prison for a habitual crime did not have the opportunity to establish an economic foundation such as money, housing, and work to live independently due to frequent prison life. Even after release, added to the society''s negative perception of ex-convicts, low self-esteem made them hard to challenge themselves despite their personal competencies and qualities. Most of them get daily work through manpower offices, so they can not find stable workplace that can lead a planned life. Third, the social support system is not sufficient. There is no proper way to solve the problems when faced with difficulties due to the absence of a family support system which is the strongest support of the individual. The Ministry of Justice Protection and Welfare Corporation and private protection facilities exist for the protection of released prisoners, but the released prisoners feel reluctant to use those governmental support and private facilities by limitation of accommodation of those facilities and perception of another restriction after release and trauma. Fourth, their goals for their lives are not clear and they lack confidence. Due to the long-term prison life, they fell into the subculture of correction, were stricken with a victim mentality, lacked self-confidence, and didn’t have clear goals of life. Above implications show what is needed each part. The released prisoners need to make an effort to overcome self-stigmatizing discrimination, and prejudice. Local community need to change the perception that the vicious circle of crime can not be prevented if the released prisoners are not embraced and accepted by the community. Case management of correctional social welfare is needed to provide necessary information and link resources so that they can return to society mentally soundly with resilience to neighbors who should live with us as one of the citizen. This dissertation is to understand the released prisoners and help them by developing various programs and training practitioners with professional knowledge. And the author expects it extends understanding prisoners and providing basic data to develop and apply practical intervention methods in correctional social welfare site.
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 연구목적 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 6제2절 연구 질문 7제2장 이론적 배경 9제1절 출소자에 대한 이해 91. 출소자의 정의 및 현황 91) 출소자의 정의 92) 출소자의 현황 113) 출소자의 재복역률 현황 132. 교정시설의 사회복귀제도의 이해 141) 사회복귀제도의 정의 142) 사회복귀제도의 연혁 163) 교정시설의 사회복귀제도의 유형 18제2절 관련변수에 관한 정의 및 선행연구 421. 사회복귀경험의 정의 및 선행연구 421) 사회복귀경험의 정의 422) 사회복귀경험에 대한 선행연구 442. 낙인의 정의 및 선행연구 491) 낙인의 정의 492) 낙인에 관한 선행연구 523. 차별의 정의 및 선행연구 561) 차별의 정의 562) 차별경험에 대한 선행연구 594. 편견의 정의 및 선행연구 651) 편견의 정의 652) 편견에 관한 선행연구 685. 회복탄력성의 정의 및 선행연구 721) 회복탄력성의 정의 722) 회복탄력성에 대한 선행연구 76제3장 연구방법 81제1절 Giorgi의 현상학적 연구 811. Giorgi의 현상학적 연구의 역사적인 배경 812. Giorgi의 현상학적 연구의 정의 843. Giorgi의 현상학적 연구의 특징 86제2절 연구 참여자 선정 및 자료수집 방법 881. 연구 참여자 선정과정 882. 자료수집절차 893. 연구 참여자의 인구사회학적 특성 91제3절 연구 참여자에 대한 윤리적 고찰 97제4절 자료의 분석과정 98제5절 질적 연구의 엄격성과 사례적용 101제4장 연구결과 105제1절 출소자의 사회복귀경험의 구성요소 1051. 행복 없는 어린 시절 1112. 준비 없는 출소 1143. 막막한 사회로의 복귀 1154. 다가서지 못하는 친구와의 관계 1185. 벗어나지 못하는 낙인감 1206. 마음에 자리 잡은 편견 1237. 법이 주는 차별 1278. 다시 가족의 자리로 1319. 회복을 향하여 13510. 신앙생활로 견딤 13811. 움트는 회복탄력성 14112. 작은 바램들 14413. 다시 일어서기 146제2절 연구 참여자의 일반적 특성 150제5장 결론 및 제언 152제1절 연구결과 요약 및 논의 152제2절 연구의 함의 1531. 교정시설 내 교정교화 단계 1552. 교정시설 내 출소 전 준비 단계 1553. 지역사회로의 전환 단계 1564. 출소 후 사회복귀 단계 156제3절 교정사회복지 실천 158제4절 연구의 한계 및 후속 연구를 위한 제언 162참고문헌 164부록 1. 면담지 185부록 2. 연구 참여 및 면담 동의서 186부록 3. 심리치료프로그램 수료자 소감문 187ABSTRACT 194