이 연구는 중·고등학생의 학교생활적응 척도를 개발하고 타당화하는 것으로 기존의 학교생활적응 척도에 새로운 학교환경을 반영하고자 하였다. 새로운 환경이 반영된 척도는 현재 학교생활에서 경험하는 개인에 대한 이해를 높일 수 있고 개인에게 적절한 개입과 지원이 이루어지는데 기여하며, 다양한 청소년과 학교생활에 관한 연구의 기초자료로 활용될 수 있다. 중·고등학생 대상으로 두 차례 설문조사를 실시하였으며, 최종 분석대상으로 1차 364명, 2차 471명을 선정하였다. 학교생활적응 척도의 구성요인과 문항을 개발하고 1, 2차 내용 타당화 단계를 거쳐 문항 양호도를 평가한 후 요인구조와 측정모형의 타당성을 확보하여 척도의 안정성을 확인하는 방식으로 진행되었다. 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중·고등학생의 학교생활적응 구성요인을 탐색하기 위하여 기존의 학교생활적응 척도를 선정하여 요인구조를 분석하였다. 그 결과 요인 수는 4개(교사와의 관계, 교우와의 관계, 수업영역, 학교 규칙 영역)에서 5개(교사와의 관계, 교우와의 관계, 수업영역, 학교 규칙 영역, 학교 만족도 혹은 행사나 활동)의 요인을 가지며, 문항 수는 20개∼49개의 문항으로 나타났다. 이를 토대로 이 연구에서는 기존 척도에서 나타난 4개의 하위구인과 ‘사이버상의 수업과 소통’을 새로운 구인으로 추가하였다. 둘째, 기존 척도의 각 구인 별 내용분석과 선행연구를 토대로 하위구인의 내용요소를 선정하고 예비문항을 개발하였다. 예비문항은 내용요소와 기존척도 문항을 수정·보완하여 77(기존 문항 32개와 신규 문항 45)개의 초기 문항 개발 후, 19명의 전문가 집단에 의해 1차, 2차의 내용 타당도 검증을 거쳐 5개의 하위구인에 총 80개 문항을 예비문항으로 선정하였다. 셋째, 80개의 예비문항은 1차 예비조사를 통해 요인구조를 확인하였으며 2차 본조사를 토대로 모형적합화와 타당화 과정을 수행하였다. 471명의 2차 표본은 교차 타당도 분석을 위하여 235명의 표본 1과 236명의 표본 2로 재구성하였으며, 표본 1을 활용하여 확인적 요인분석을 실행한 결과 F10번 문항에서 0.3 이하의 낮은 변별도를 나타내어 삭제하였다. 총 49개의 문항을 최종 문항으로 구성하였다. 넷째, 학교생활적응 척도의 측정모형은 표본 1을 활용하여 모형적합도 검증과 타당도 검증을 시행하였다. 모형적합도 검증은 개별문항을 측정변수를 사용하는 방법과 문항묶음을 측정변수로 사용하는 방법 두 가지를 각각 수행하였다. 개별문항을 측정치로 하여 추정한 경우 적합도 검증이 아주 만족스럽게 나타나지는 않았지만, 문항묶음을 측정변수로 사용한 결과 만족스러운 적합도를 확인할 수 있었다. 문항묶음을 측정변수로 사용하여 검증한 결과 적합도와 타당도가 지지되어 중·고등학생의 학교생활적응 척도의 안정성이 확보되었으며, 5개의 하위구인에서 내적합치도()는 0.87∼0.92이고 합성신뢰도(CR)는 0.91∼0.92로 나타나 중·고등학생의 학교생활적응에 대해 설명해주는 척도로 신뢰성이 확보되었다. 새롭게 타당화된 학교생활적응 척도는 학교현장에서 경험하는 학생들에 대한 이해를 높일 수 있게 되었다.
The purpose of this study is to develop and validate Middle and High school students’ school adjustment scale that reflects new school environments. By applying the scale reflecting new environments directly to students, it is expected to increase understanding of each student having experienced such environments in school settings, which would lead to proper intervention and support to be provided to the students. For this, two rounds of questionnaire surveys have been conducted. Ruling out questionnaire results with invalid/unreliable answers, 364 sets of pilot survey and 471 of main survey have been included in the final analysis. Constructs and items of the scale were developed, and the contents were validated. Then, stability of the scale has been confirmed by assessing goodness of the items and verifying validity of the factorial structure and measurement model. The major outcomes of the analysis are as follow. First, the existing scales were selected for factorial structure analysis in order to determine constructs of middle and high school students’ school adjustment, which has drawn four (relationship with teachers; relationship with peers; instruction; and school rules) or five factors (relationship with teachers; relationship with peers; instruction; school rules; and school satisfaction or school events/activities), and 20-49 items. Based on the four sub-constructs that included relationship with teachers, relationship with peers, instruction, and school rules, therefore, a new construct, Cyber classes and communication, has been added. Second, content elements of the sub-constructs have been selected based on content analysis of constructs of the existing scales and previous studies. Using content elements of each sub-construct selected to develop pilot questionnaire of middle and high school students’ school adjustment scale as well as items of existing scales, seventy-seven initial items (incl. 32 existing and 45 new items) have been developed. Later, a group of 19 experts verified content validity of pilot questionnaire twice, followed by a total of 80 items of five sub-constructs being selected as an initial questionnaire. Third, in order to verify factorial structure of the pilot questionnaire initially developed, goodness of each item was verified based on the 1st survey data of 364 students’ questionnaire results, and exploratory factor analysis was conducted, which has resulted in a total of fifty items finalized by eliminating 30 items. Using the factorial structure drawn by the exploratory factor analysis results, confirmatory factor analysis and validation were carried out based on the 2nd survey data of 471 middle and high school students. The 471 samples were reconstructed into Sample 1 (n=235) and Sample 2 (n=236) for cross-validation analysis. Confirmatory factor analysis using Sample 1 has shown that item-total correlation of item no. F10 was ≤0.3 which was eliminated in the main survey; therefore, a total of 49 items have been constructed as the final questionnaire. Fourth, with the measurement model of school adjustment scale consisting of five factors and 49 items, confirmatory factor analysis and validity verification have been implemented using Sample 1. In the stage of model setting, two different setting methods have been applied: one was to consider each of the items as a measurement value, and the other to parcel items to reduce the number of measurement values. The former has deduced a result of acceptable levels of goodness-of-fit of the model although not highly satisfying, and convergent validity, concurrent validity, and cross-validation have been supported although discriminant validity level was not acceptable. Whereas, the latter has drawn satisfactory levels of goodness-of-fit and validities, which has accordingly resulted in guaranteed stability of the middle and high school students’ school adjustment scale. The middle and high school students’ school adjustment scale, internal consistency (α) ranged 0.87-0.92 and composition reliability (CR) was between 0.91-0.92, which suggests that the scale would presumably explain considerable aspects of the students’ school adjustment and help raise understanding of students in school settings.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구 문제 73. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 중·고등학생의 학교생활적응 10(1) 적응 10(2) 중·고등학생의 학교생활적응 13(3) 개인 특성과 학교생활적응 162. 학교환경의 변화 19(1) 학교환경의 변화와 디지털 세대의 청소년 19(2) 학교의 하위환경체계 21Ⅲ. 연구방법 351. 중·고등학생의 학교생활적응 척도 구성 38(1) 기존의 학교생활적응 척도 구조분석과 내용분석 38(2) 새로운 학교생활적응 척도 하위구인 설정 39(3) 새로운 학교생활적응 척도 내용요소 선정 392. 문항개발 및 내용 타당화 40(1) 중·고등학생의 학교생활적응 예비문항 개발 40(2) 중·고등학생의 학교생활적응 예비문항 내용 타당화 413. 예비검사 결과분석: 하위요인 별 양호도 및 1차 척도화 43(1) 1차 실증적 자료수집 43(2) 탐색적 요인분석 방법 45(3) 1차 척도화 474. 본검사 결과분석: 최종화 및 양호도 48(1) 2차 조사: 실증적 자료수집 48(2) 모형적합화: 50(3) 중·고등학생의 학교생활적응 척도 타당화 53Ⅳ. 연구 결과 561. 중·고등학생의 학교생활적응 척도 구성 57(1) 기존의 학교생활적응 척도 분석 56(2) 새로운 학교생활적응의 하위구인 설정 62(3) 새로운 학교생활적응의 내용요소 선정 652. 문항개발 및 내용 타당화 78(1) 중·고등학생의 학교생활적응 예비문항 개발 78(2) 중·고등학생의 학교생활적응 예비문항 1차 내용 타당도 86(3) 중·고등학생의 학교생활적응 예비문항 2차 내용 타당도 923. 예비검사 결과분석: 하위요인 별 양호도 및 1차 척도화 93(1) 문항 별 기술통계 93(2) 탐색적 요인분석 결과 97(3) 1차 척도화 1284. 본검사 결과분석: 최종화 및 양호도 132(1) 모형적합화: 개별문항 측정모형적합도 검증 132(2) 모형적합화: 문항묶음 측정모형적합도 검증 139(3) 중·고등학생의 학교생활적응 척도 타당화 141Ⅵ. 요약 및 논의 1501. 요약 1502. 논의 153(1) 중·고등학생의 학교생활적응 척도의 활용 153(2) 후속연구 157참 고 문 헌 158부록 1. 선행연구에서 사용된 ‘학교생활 적응 척도’ 요약 191부록 2. 기존의 학교생활적응 척도 하위구인 별 내용 분석 201부록 3. 1차 내용 타당도를 위한 면담지 204부록 4. 2차 내용 타당도 결과 211부록 5. 49문항에 대한 기술통계와 문항 간의 상관 214부록 6. 설문지 215ABSTRACT 218