2007∼8년 세계적인 식량위기를 계기로 농업과 먹거리 문제는 단순히 생산의 문제가 아니며 자본이 주도하는 세계농식품체계에서 필연적으로 발생할 수 밖에 없다는 문제의식이 강화되었고, 지속가능한 대안농식품체계에 대한 전 지구적 관심이 높아졌다. 녹색혁명형 농업이 지배하는 영농방식은 기계화, 대형화, 단작화에 기반을 두고 있기 때문에 여성농민의 영농활동 참여가 대개 부차적으로 평가되지만, 대안의 체계를 만들어나가는 과정에서 여성농민의 영농활동이 오히려 주도성을 발휘하기도 한다. 여성농민의 대안농업 운동은 1970년대 녹색혁명형 농업의 확산으로 농업과 농촌의 위기가 심화되는 현실에 도전하여 한국 대안먹거리 운동의 출발지점이라고 할 수 있는 초창기 유기농업 운동부터 오늘날의 지역먹거리 운동에 이르기까지 다양한 영역의 밑거름이 되어 왔다. 이렇듯 대안농업의 확산으로 여성농민의 역할이 중요하다는 인식은 있었지만 정작 대안농업을 실천하는 여성농민들의 활동에 대한 구체적인 연구는 미흡한 상황이다. 대안농식품 운동의 한 축을 담당하고 있는 여성농민의 노력과 역할에 대해 사회적인 평가나 관심이 아직 부족하고, 녹색혁명형 농업에 대항하기 위해 적극적으로 변화의 지점을 만들어가는 여성농민의 대안농업 실천에 대한 경험적 연구 또한 부족하다. 이러한 문제의식에서 본 연구는 다음과 같은 질문에 답하고자 시도했다. 첫째, 대안농업을 지향하는 여성농민들은 대안농업을 실천하기 위해서 농업 노동과정에 참여하면서 어떠한 변화를 이끌어내는가? 둘째, 대안농업을 실천하는 여성농민들은 관행적인 유통 과정을 변화시키기 위해서 소비자와 어떤 사회적, 경제적, 생태적 관계를 만드는가? 셋째, 대안농업을 실천하는 여성농민들의 대안농업 가치가 어떻게 농촌 공동체를 회복하고 나아가 지속가능한 지역 사회를 만드는데 기여하고 있는가? 이에 본 연구는 첫째로, 질적 연구 방법의 일종인 심층 면접과 참여 관찰을 바탕으로, 대안농업을 실천하는 여성농민의 삶의 경험을 조망함으로써 농업 위기를 극복하기 위한 과정을 고찰했다. 연구결과, 대안농업을 실천하는 여성농민은 세계화된 농식품체계에서 시장의 논리와 자본의 지배에 대항하는 원칙들을 농사 과정에서부터 실현하기 위해 노력하고 있다. 둘째, 본 연구는 대안농업을 실천하는 여성농민의 대안유통 참여에 대해 분석했다. 연구결과, 대안농업을 실천하는 여성농민은 생태계와 인간의 관계를 단절시키고 소비자와 생산자의 관계를 단절시키는 세계농식품체계에서 소비자와 신뢰관계를 구축하여 꾸러미, 농민장터, 생협 등의 대안유통을 통해서 관계의 시장을 만들기 위해 노력하고 있다. 셋째, 본 연구는 녹색혁명형 농업의 전개로 농촌의 자연 경관이 변화하고 농업생산을 위한 농민들의 협력과 결속력이 약화되는 현실에 대응하기 위하여 대안농업을 실천하는 여성농민의 지역 사회 활동과 공동체적인 삶에 대해 분석했다. 연구결과, 농촌지역의 위계와 성별에 따른 역할을 기대하는 관행으로 인해 갈등이 존재하지만, 대안농업을 실천하는 여성농민들은 생명 농업의 의미를 공유하고 자연의 순환 원리를 존중하는 가치를 실천하는 과정에서 농촌 공동체를 활성화 시키는데 기여하고 있다. 대안농업을 시도하는 여성농민들은 영농 과정과 삶의 현장 속에서 법, 제도, 정책, 사회통념, 기후위기 등 여러 가지 장애물에 부딪히고 갈등과 좌절을 겪기도 한다. 하지만 생태적인 농업을 실천해 온 여성농민들은 농업·농촌의 위기와 한계 상황 속에서 대안을 찾아 도전해 왔다. 이러한 실천을 통한 식량주권 운동의 성과를 바탕으로 세계농식품체계에 대항할 수 있는 지점을 확장해 갈 수 있었다. 따라서 대안을 모색하는 여성농민의 실천과 시도는 신자유주의 세계화시대에 맞서 한국 사회에서 농업과 먹거리체계에 대한 새로운 희망을 꿈꿀 수 있는 씨앗이며, 농민의 보편적 권리로서 함께 지켜내야 할 가치 있는 사회적 자원이라는 사실을 알 수 있다. 여성농민의 대안농식품 운동의 실천적 의미는 이미 ‘농민권리 선언’, ‘가족농의 해 10년 선언’ 등을 통해서 강조되어 왔다. 현재 추진되고 있는 지역의 푸드플랜 운동 역시 기존의 대안농업 실천과 발맞추어 사회적 확산 과정으로 함께 자리 잡아야 진정한 의미에서 대안적인 농업과 먹거리체계를 위한 운동으로서의 역할을 수행할 수 있을 것이다.
The food crisis of 2007-08 strengthened the sense that agri-food problems are not simply a matter of food production, but will inevitably occur in the capitalized global agri-food system. Furthermore, global interest on a sustainable alternative agri-food system has increased. Since green revolutionary farming is based on mechanization, large-scale, and single corp cultivation; peasant women participation in farming activities is considered secondary. But these women''s practices take initiative role in creating an alternative agri-food system. Peasant women have challenged the deepening agriculture crisis that is the result of the spread of green revolutionary agriculture in rural areas. Alternative agri-food movement began in the 1970s as an organic farming movement and exists today as the local food movement. There is a perception that the role of peasant women is important in the spread of alternative agriculture, but specific research on their activities concerning alternative agriculture was insufficient. There is a lack of evaluation or interest in the efforts and roles of peasant women and their responsibility for the alternative agri-food movements, as well as a lack of experience data on the practices of alternative agriculture by those who create a change to counter green revolutionary agriculture. In this critical situation, this study attempts to answer the following questions. First, how do peasant women organize the agricultural labor process and make changes to realize alternative agricultural principles? Second, what social, economic, and ecological relationships with consumers do peasant women promote in alternative markets? Third, do the alternative agricultural values of peasant women contribute to restoring rural communities and developing sustainable local communities? For the acquisition of data, this study mainly uses in-depth interviews and participatory observation, which is a qualitative research method. This study learned that peasant women overcame the agricultural crisis by focusing on their past farming experiences. This study found that peasant women are trying to realize principles in the farming process that go against market logic and capital domination of the globalized agri-food system. This study explained that the participation of peasant women in nested markets as an alternative to customary markets, not only addresses huge amounts of production in special regions due to the Green Revolution, but also interrupts the direct relationship with consumers and peasants. According to this study, peasant women are trying to develop a nested market through the alternative distribution methods, farmers'' market, and cooperatives by establishing trust with consumers in the global agri-food system. This study analyzed rural community activities and the community lives of peasant women in response to the development of green revolutionary agriculture and the associated changes the natural landscape, noting that this development weakens the peasant''s cooperation and solidarity. As a result, conflicts exist due to hierarchical and gender-based practices, but peasant women contribute to restoring rural communities by sharing the meaning of life and agriculture and practicing the values of respecting nature''s circular principles. Peasant women who attempt alternative farming methods often encounter various obstacles, such as laws, institutions, policies, social norms, and climate crises that cause conflicts and frustration, not only in life as a woman, but also in the farming process as a peasant. However, peasant women who have practiced ecological farming have sought and challenged for solutions amid the crisis and limitations of agriculture in rural areas. With their achievements in the food sovereignty movement through the practices of alternative agriculture, they were able to expand their position to counter the global agri-food industry. Therefore, the practices and attempts of peasant women to seek alternatives are the seeds of new hope for an agri-food system in Korea in the age of neo-liberal globalization. It should be the rights of peasants to protect them together. The practical meaning of the alternative agricultural movement by peasant women has already been emphasized through the ''UN Declaration on the Rights of Peasants and Other People Working in Rural Areas'' and the ''UN Decade of Family Farming 2019-2028''. The current regional food plan movement will also be established as a social diffusion process based on the practice of alternative agriculture by shown by peasant women, enabling the establishment of an alternative agriculture and alternative food system in the trust sense. Keyword: Peasant Women, Alternative Agri-Food Movements, Rights of Peasant, Food Sovereignty Movements, Situated Knowledge
제1장 서론 1제1절 연구의 배경과 문제제기 11. 연구의 배경 12. 문제제기 7제2절 대안농식품 운동에서 여성농민에 관한 기존연구 검토 131. 여성농민의 위치와 역할에 관한 연구 132. 대안농식품 운동과 여성농민에 관한 연구 15제3절 이론적 자원 171. 신진대사의 균열 172. 식량주권 203. 상황적 지식 25제4절 연구 방법과 연구 참여자 281. 연구 방법 282. 연구 참여자 343. 논문의 구성 38제2장 여성농민의 지위와 역할의 변화 40제1절 녹색혁명형 농업의 확산과 여성농민의 지위 401. 녹색혁명형 농업의 전개와 여성농민 402. 통계로 파악되는 여성농민의 현황과 실태 50제2절 대안농식품 운동의 전개와 여성농민 681. 대안농식품 운동의 전개과정 682. 대안농업을 실천하는 여성농민 73제3장 녹색혁명형 농업에 대한 저항으로서 대안적 영농실천 76제1절 농민의 자율성 확대와 종다양성 보호 761. 종자 및 육묘: 농사의 처음이자 끝 762. 투입재: 땅과 물을 보호하는 농자재 만들기 873. 농사 규모: 농사철학 실현을 위한 공간 93제2절 자연과 농민의 “공동 생산” 1011. 농사일의 상호성: 작물의 입장에서 관찰 1012. 노동과정의 생태성: 자연이 주는 평화 109제4장 관행유통을 넘어서는 대안적 관계시장 창출 116제1절 꾸러미와 농민장터 1161. 꾸러미 1162. 농민장터 124제2절 생협 130제3절 생산자와 소비자의 조직화를 위한 도농교류 137제5장 대안농식품 운동을 위한 농촌 공동체활동 145제1절 농촌지역 마을 주민으로서 활동 1451. 마을살이: 공동체문화에 대한 갈등과 적응 1452. 품앗이: 사라지는 공동체문화 153제2절 공동체를 살리는 농업생산의 주체로서 지역활동 1571. 작목반 및 생산공동체: 공식적인 공간에 “틈새” 만들기 1572. 농촌 환경보호: 지속가능한 농업철학의 확장 163제6장 요약 및 결론 167제1절 연구결과의 요약 167제2절 연구의 함의 1701. 대안농식품 운동의 기반으로서 여성농민의 농업노동 1702. 대안적 지식으로서 여성농민의 상황적 지식 1713. 대안농업 실천을 통한 여성농민의 식량주권 운동 172참고문헌 175Abstract 194Keyword: Peasant Women, Alternative Agri-Food Movements, Rights of Peasant, Food Sovereignty Movements, Situated Knowledge