메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이미진 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

지도교수
이경재
발행연도
2021
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수62

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
People with developmental disabilities have difficulty in communication as well as cognition and adjustment. Moreover such difficulties last long into adulthood. Accordingly they need continuous speech and language treatment in order to improve their communication and quality of life. However, there is not enough research on the treatment of middle- and high-school students and adults with developmental disabilities in Korea. Therefore the primary research questions of the current study were to explore how speech-language pathologists(SLPs) in Korea perceive the treatment of middle- and high-school students and adults with developmental disabilities in order to provide basic data for efficient intervention of middle- and high-school students and adults with developmental disabilities.
The current study surveyed 107 SLPs in Korea. The survey items included past and current experiences of treatment of middle- and high-school students and adults with developmental disabilities, knowledge and confidence level on the clinical management, and SLPs perception and its inflential factors on the treatment of middle- and high-school students and adults with developmental disabilities.
The results showed that almost 86% of the participants(92/107) were providing or had previously provided treatment for middle- and high-school students and adults with developmental disabilities. However they were providing or had provided treatment for more numbers of middle- and high-school students than adults.
The SLPs recognized the need for treatment, knowledge and confidence level higher for middle- and high-school students than adults with developmental disabilities. In addition the SLPs indicated that the treatment should be continuous for the middle- and high-school students and adults with developmental disabilities. Moreover the SLPs indicated that the middle- and high-school students and adults with developmental disabilities would not receive the treatment due to financial difficulties. In addition they indicated lack of clinical support would make the treatment difficult. Such perception would be different according to clinical experiences of the SLPs; however such differences were limited.
The current study emphasized the importance of providing social security system for middle- and high-school students and adults including providing treatment vouchers for adults. In addition re-education of the SLPs is needed especially for the adults with developmental disabilities in order to help them to provide effective service for people with develpmental disabilities.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구 문제 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 발달장애와 의사소통장애 4
2. 발달장애 언어치료 현황과 바우처 9
3. 발달장애 중고등학생 및 성인 언어치료 12
Ⅲ. 연구 방법 14
1. 연구 대상 14
2. 연구 방법 및 절차 16
가. 설문지 문항 개발 16
나. 설문지 실시 절차 및 방법 17
3. 자료 분석 및 통계 처리 17
Ⅳ. 연구 결과 19
1. 언어재활사의 발달장애 관련 교육 경험 19
2. 발달장애 언어치료 현황 19
2.1. 연령대별 치료 현황 20
가. 발달장애 중학생 20
나. 발달장애 고등학생 25
다. 발달장애 20대 성인 29
라. 발달장애 30대 성인 33
마. 발달장애 40대 성인 36
바. 발달장애 50대 성인 36
사. 발달장애 60대 이상 성인 36
2.2. 지원 서비스 현황 39
가. 발달장애 중고등학생 39
나. 발달장애 성인 40
3. 언어재활사의 발달장애 언어치료에 대한 인식 41
3.1. 언어치료 필요성에 대한 인식 41
3.2. 보호자 참여 필요성에 대한 인식 42
3.3. 언어치료를 받지 않는 이유 43
3.4. 언어치료에 대한 지식 정도 45
3.5. 언어치료에 대한 자신감 정도 46
4. 발달장애 언어치료 인식에 영향을 주는 요인 47
4.1. 언어재활사 자격증 급수에 따른 차이 47
가. 언어치료 필요성, 보호자 참여 필요성 48
나. 언어치료 지식 정도 49
다. 언어치료 자신감 정도 51
라. 중재에 긍정적인 영향을 미친 요인 52
마. 중재하면서 느꼈던 애로 사항 54
4.2. 발달장애 치료 경험에 따른 차이 57
가. 언어치료 필요성, 보호자 참여 필요성 57
나. 언어치료 지식 정도 58
다. 언어치료 자신감 정도 60
라. 중재에 긍정적인 영향을 미친 요인 62
마. 중재하면서 느꼈던 애로 사항 64
4.3. 임상 경력에 따른 차이 66
가. 언어치료 필요성, 보호자 참여 필요성 66
나. 언어치료 지식 정도 67
다. 언어치료 자신감 정도 69
라. 중재에 긍정적인 영향을 미친 요인 70
마. 중재하면서 느꼈던 애로 사항 72
4.4. 학력에 따른 차이 75
가. 언어치료 필요성, 보호자 참여 필요성 75
나. 언어치료 지식 정도 77
다. 언어치료 자신감 정도 78
라. 중재에 긍정적인 영향을 미친 요인 80
마. 중재하면서 느꼈던 애로 사항 82
4.5. 대상자의 연령에 따른 차이 84
가. 중재에 긍정적인 영향을 미친 요인 84
나. 중재하면서 느꼈던 애로 사항 84
Ⅴ. 결론 및 논의 86
1. 언어치료 현황 86
2. 언어치료에 대한 인식 및 영향 요인 88
3. 본 연구의 제한점 및 제언 90
4. 결론 91
참 고 문 헌 92
부록 97

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0