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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

송화영 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
박한우
발행연도
2021
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수29

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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This study analyzes user attitude and network according to the type of information by examining the YouTube channel ? Sampro TV. YouTube is a platform where users can search and obtain information while also shaping public opinion by leaving comments on the comments section. This study examines how users receive information from YouTube and the extent to which information re-diffusion occurs. For the purpose of this study, all 3,662 videos on Sampro TV and six popular videos of them were analyzed. These six videos were divided into two groups based on the information: investment and real estate. Initially, word frequency in the titles of 3,662 videos on Sampro TV were analyzed to determine the manner in which information was provided. The comments from the six popular video were then used to examine user attitude based on discourse analysis to determine whether there was a difference in user attitude depending on the type of information provided. Moreover, the scripts of the YouTube videos were used to examine users’information acceptance behavior by comparing user comments and the results of semantic network analysis. Finally, the data of information re-diffusion in the comments were analyzed through the user network. The results of analysis showed that Sampro TV mostly aired live streaming videos during commuting hours, covering content mostly related to investment. User attitude varied depending on the information type; it was observed that supporting attitudes were more prevalent for investment related content, while critical attitudes were more dominant for real estate related videos. The observations on user attitude were also influenced by the likability of the cast. Comparing the semantic network of the video scripts and comments revealed that users were actively consuming information provided in the videos through the comments. The user network was closer in the investment type of videos than the real estate type. This study is significant as it analyzed the attitudes and acceptance behaviors based on information type from the users’ perspective, using a YouTube channel producing content related to finance and economy. Moreover, it is also significant as it is the first study to compare YouTube video scripts and comments.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 의의 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 기존 연구 검토 5
1. 온라인 시대의 개인투자자와 주식 정보 5
1) 국내 주식시장과 개인투자자 5
(1) 국내 주식시장과 ‘3,000p시대’ 5
2) 정보와 이용자 6
(1) 인터넷을 통한 정보 6
(2) 소셜미디어를 통한 정보 7
2. 웹의 발전과 소셜네트워크서비스 8
1) 월드와이드웹의 특징과 발전과정 8
(1) 월드와이드웹의 특징 8
(2) 웹의 발전과정: 웹 1.0과 웹 2.0 9
2) 소셜네트워크서비스와 유튜브 10
(1) 소셜네트워크서비스의 특성 및 분류 10
(2) 소셜네트워크서비스로서의 유튜브 13
3) 미디어와 커뮤니케이션 분야의 접근법 17
(1) 댓글과 담론 17
(2) 댓글과 설득 커뮤니케이션 18
3. 사회연결망 분석을 활용한 소셜네트워크서비스 분석 19
1) 사회연결망 분석 19
(1) 사회연결망 분석의 정의 19
(2) 웹보메트릭스 분석 23
2) 의미연결망 분석 24
(1) 의미연결망 분석의 정의 24
4. 기존 문헌 검토 25
1) 개인투자자와 정보 연구 25
(1) 국내 주식시장의 개인투자자 관련 연구 25
(2) 인터넷 정보 활용 연구 26
(3) 소셜미디어 정보 활용 연구 27
(4) 인터넷 및 소셜미디어 주식 정보 연구 28
(5) 유튜브 관련 연구 30
2) 사회연결망과 의미연결망 연구 32
(1) 사회연결망 분석을 이용한 연구: 이용자 관계 분석 32
(2) 의미연결망 분석을 이용한 연구: 텍스트 분석 33
5. 연구문제 34
Ⅲ. 연구의 방법과 분석 기법 35
1. 데이터 수집 35
2. 분석 방법 37
1) 채널 분석 37
2) 정보 이용자 태도 분석 39
3) 영상 내용과 댓글 메시지 의미연결망 분석 41
4) 댓글 이용자 간 관계망 분석 42
5) 연구 분석 절차 44
Ⅳ. 연구결과 46
1. 삼프로TV 영상 제목 분석 46
2. 영상 댓글을 통한 이용자 태도 분석 48
3. 영상 내용과 댓글에 나타난 주요 단어 분석 51
4. 영상 댓글의 상위 빈출 단어쌍 분석 56
5. 댓글 이용자 관계망 분석 63
Ⅴ. 결론 67
1. 결론 및 시사점 67
2. 연구한계 및 향후과제 72
참고문헌 74
영문초록 87

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