메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이근영 (경북대학교, 경북대학교 대학원)

지도교수
정정희
발행연도
2021
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
(Abstract)
The purpose of this study was two-fold: (1) to develop a web based teacher training program for early mathematics with the ARCS model, and (2) to verify its effects regarding the improvement of early childhood teachers’ positive attitude toward mathematics and their mathematics teaching efficacy. To accomplish these aims, research was carried out to develop the teacher training program. Subsequently, the application effect of the program was examined.

To develop a web-based teacher training program for early mathematics education using the ARCS model, this study followed a three-step process. At the preparation stage, prerequisite studies, literature, and related data were analyzed to establish the purpose, goals, and contents of the program. Based on this, a draft program was developed. Subsequently, the expert group verification of the program proposal was carried out in a three-step process. The first of verification included the verification of the purpose, goals, and contents of the program; the second step included the verification of the suitability of the ARCS model for developing th program. In the final stage, the teacher training web-based program for early mathematics education using the ARCS model was developed. Developed web-based program is described as follows.
The purpose of the program was to train teachers to develop their teaching capacity of early mathematics based on developing an understanding and positive attitude toward mathematics. The contents of the program consisted of developing a basic understanding of mathematics, the development of early mathematics, and contents that can be used in teaching practice. Elements of the ARCS model were applied at each stage of the program''s teaching-learning phase.

To verify the effectiveness of the developed program, this study used ‘quantitative followed by qualitative’ data collection and analysis. For quantitative data collection and analysis, 24 early childhood teachers participated in the developed web-based program, and a different set of 24 early childhood teachers were assigned as the control group. The data regarding the teachers’ attitude towards mathematics and their mathematics teaching efficacy were analyzed using ANCOVA. For qualitative data collection and analysis, post-interview and in-depth interviews were conducted with early childhood teachers who participated in the developed web-based program. The application effects of the web-based program for early mathematics education using the ARCS model are as follows:

First, early childhood teachers in the experimental group presented statistically significant improvement in the score of ‘positive attitude towards mathematics’ and ‘mathematics teaching efficacy’ as compared to that of the control group.
Second, as the sessions of the program progressed, the early childhood teachers became active learners, intuitively acquiring the learning content provided by the program, and feeling a sense of achievement as they solved problems of appropriate difficulty related to the learning content. This shows that early childhood teachers actively adapted to the new method and that they became more focused and engaged in the learning content of the program as the program progressed.

In conclusion, the developed web-based program for early mathematics education with the ARCS model promotes early childhood teachers’ positive attitude towards mathematics and enhances their mathematics teaching efficacy. Therefore, the developed web-based program for early mathematics education designed with the ARCS model in this study provides early childhood teachers with a new training participation method called web, leads their voluntarily and actively developing a positive attitude toward mathematics, and enhances their mathematics teaching effectiveness.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 9
3. 용어 정의 10
Ⅱ. 이론적 배경 12
1. 유아수학교육과 유아교사 12
1) 유아수학교육에서 교사의 역할 12
2) 유아교사의 수학에 대한 태도와 수학교수효능감 19
3) 유아수학 교사연수 프로그램 23
2. 웹기반 교육 25
1) 웹기반 교육의 개념 25
2) 웹기반 교육의 특성 28
3) 유아교사를 위한 웹기반 연수 30
3. ARCS모형 32
1) ARCS모형의 하위요소 32
2) ARCS모형이 적용된 웹기반 프로그램 39
Ⅲ. ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 개발 42
1. 준비단계 45
1) 프로그램의 목적 및 목표 설정을 위한 문헌분석 45
2) 프로그램의 내용 구성을 위한 문헌 및 자료분석 48
3) 웹 프로그램 운영과 교수-학습 방법을 위한 문헌 및 자료분석 60
4) 프로그램의 평가를 위한 문헌 및 자료분석 62
5) 요구도 조사 64
2. 개발단계 70
1) ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램의 방향설정 70
2) ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램의 시안구성 73
3) 1차 전문가 협의 및 프로그램 시안 수정 75
4) 2차 전문가 협의 및 프로그램 수정 79
5) 3차 전문가 협의 및 프로그램 수정 83
3. 완성단계 85
1) 최종 ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 85
2) 유아수학 교사연수 웹 프로그램 제작도구 및 개발환경 91
3) ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 스토리보드 93
Ⅳ. ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램의 적용 및 효과 99
1. 연구방법 100
1) 연구 대상 100
2) 연구 설계 101
3) 연구 도구 103
4) 연구 절차 107
5) 자료수집 및 분석 116
2. 연구결과 118
1) ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램의 효과 118
2) ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 경험과 변화 134
Ⅴ. 논의 152
1. ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 구성 152
2. ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 효과 156
3. ARCS모형을 적용한 웹기반 유아수학 교사연수 프로그램 경험과 교사의 수학에 대한 태도와 교수효능감의 변화 160
Ⅵ. 결론 및 제언 164
참고문헌 167
영문초록 186
부 록 189

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0