유리천장(glass ceiling)이란 여성들이 충분한 능력과 자질을 갖추었음에도 조직 내에 관행과 문화처럼 굳어진 부정적 인식으로 인해 고위직으로의 승진이 차단되는 상황을 비판적으로 표현한 말이고, 한국은 2019년 영국 이코노미스트지가 발표한 ‘유리천장지수’가 OECD 29개 회원국 중 최하 위로 나타나고 있어 유리천장현상 개선 노력이 필요한 상황이다. 본 연구에서는 향후 유리천장현상 관련 학술연구가 관심을 가져야 할연구 대상 직업군, 시대적 상황을 반영한 연구 주제의 선택과 비교적 새로운 연구방법인 빅데이터 분석기법 활용에 대한 시사점을 도출하고자 1990년부터 2019년까지의 기간을 세 개의 시기로 구분하고 빅데이터 분석기법을 활용하여 언론보도 기사에 나타난 유리천장현상 관련 주요 키워드 와 이슈를 도출하고 시기별 주요 키워드와 이슈의 변화 동향을 확인하였 다. 이를 위해 뉴스 빅데이터 전문분석 시스템인 빅카인즈(BIGKinds)를 활용하여 기사를 수집하였고, 8,110건의 기사를 분석에 활용하였다. Textom 프로그램을 활용해 추출 및 전처리한 키워드를 대상으로 시기별빈도 분석, TF-IDF 분석, 중심성 분석, 의미연결망 분석, CONCOR 분석기법을 활용하여 연구를 수행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘대통령’, ‘정부’, ‘정책’ 키워드의 출현 빈도와 TF-IDF값 모두 지속 적으로 상승하고 있고, 이들을 제외한 정치권 관련 키워드의 수가 시간이흐름에 따라 1개에서 6개로 증가하고 있는 것을 통해 유리천장현상에 대한 정부와 정치권의 관심과 역할의 중요성이 증가하고 있음을 확인하였다. 둘째, ‘대기업’ 키워드는 1기와 2기에 TF-IDF 상위 50위내 주요 키워드에 포함된 반면 ‘중소기업’ 키워드는 모든 시기에 포함되지 못하고 있었 다. 여성관리자 비율이 낮은 중소기업이 언론의 관심을 받지 못하고 있고, 중소기업에서 발생하고 있는 유리천장현상에 대한 선행연구도 매우 부족 하다는 사실을 통해 중소기업에 대한 언론보도 확대와 학술연구 활성화의 필요성을 확인하였다. 셋째, ‘유리천장 발생분야’는 시기별로 직업군을 달리하면서 모든 시기에 중요한 이슈를 형성하고 있었으나, 학술연구의 대상 직업을 확인한 결과언론에서 이슈가 된 일부 직업에 대해서는 연구가 이루어지지 않았으며, 연구가 이루어진 직업의 수가 매우 적은 것으로 확인되었다. 연구대상 직업군의 적합성과 연구 시기의 적시성을 제고할 필요가 있음을 확인하였다. 넷째, 유리천장현상 관련 언론기사의 이슈가 시간이 흐름에 따라 유리 천장현상 극복을 위한 노력에서, 이러한 노력을 통한 유리천장현상 극복사례를 제시하는 방향으로 변화하고 있는 것을 확인하였다. 그러나 언론의 극복사례 관련 기사는 단순히 보도 대상이 해당 분야에서 유리천장현 상을 극복한 첫 여성이라는 점만을 강조하는 경향을 보이고 있어 극복과정에 대한 시사점을 제공하기에는 한계가 있었다. 그리고 유리천장현상관련 국내 선행연구에서도 극복 사례에 대한 심층연구는 찾아보기 힘들었 다. 유리천장현상을 극복해야 하는 여성들에게 도움이 될 수 있도록 언론과 학술연구는 유리천장현상을 극복한 여성들에 대한 심층적인 보도와 사례 연구를 확대할 필요성이 있음을 확인하였다. 본 연구는 30년간의 54개 언론사의 유리천장현상 관련 보도자료 빅데이 터를 대상으로 텍스트마이닝과 의미연결망분석 기법을 활용한 최초의 연 구로서, 향후 학술연구의 연구 대상과 주제 선정 등에 대한 시사점을 제시하였다는 데에 학술적 의의가 있다.
Glass ceiling is a critical expression of a situation in which women are blocked from being promoted to high-ranking positions due to negative perceptions that are hardened like practices and cultures within the organization, even though they have sufficient abilities and qualities. South Korea still needs efforts to improve the glass ceiling phenomenon as the ‘glass ceiling index’ released by the British Economist magazine in 2019 ranks the lowest among 29 OECD member countries. In this study, I want to draw implications for the selection of research subjects, research topics, and the use of big data analysis techniques, which are new research methods, to which academic research related to glass ceiling phenomena should be interested in the future. To this end, the period from 1990 to 2019 was divided into three periods and big data analysis techniques were used to derive keywords and issues related to glass ceiling phenomena in media articles and to identify trends in major keywords and issues over time. For analysis, the data were collected using BIGKinds, a news big data analysis system, and 8,110 articles were used for analysis. Research was conducted on keywords extracted and pretreated using a Textom program using temporal frequency analysis, TF-IDF analysis, centrality analysis, semantic network analysis, and CONCOR analysis techniques. The results of this study are as follows. First, the frequency of the emergence of the keywords "President," "Government," and "Policy" and the TF-IDF values are continuously rising, and the number of political keywords excluding them is increasing from one to six over time. Second, the keyword "large enterprise" was included in the top 50 keywords of TF-IDF in the first and second periods, while the keyword "small and medium enterprises" was not included in all times. The need to expand media coverage and revitalize academic research was confirmed by the fact that small and medium-sized enterprises with a low percentage of female managers were not receiving media attention and there was a lack of prior research on glass ceilings occurring in small and medium-sized enterprises. Third, the "glass ceiling field" was forming important issues at all times, with different occupations from time to time, but after checking the occupations subject to academic research, some of the jobs that became an issue in the media were not studied, and the number of jobs studied was very small. We confirmed the need to enhance the suitability of the occupational group under study and the timeliness of the timing of the study. Fourth, it was confirmed that the issue of media articles related to the glass ceiling phenomenon is changing from efforts to overcome the glass ceiling phenomenon over time to present examples of overcoming the glass ceiling phenomenon through such efforts. However, articles related to overcoming cases in the media tend to emphasize that the subject is the first woman to overcome the glass ceiling in the field, so there was a limit to providing implications for overcoming process. In addition, it was hard to find in-depth research on overcoming cases in Korea regarding glass ceiling phenomenon. To help women overcome the glass ceiling phenomenon, media and academic research confirmed the need to expand in-depth reports and case studies on women who overcame the glass ceiling phenomenon. This study is the first to utilize text mining and semantic network analysis techniques for big data on glass ceiling phenomena from 54 media companies over 30 years, and is meaningful in suggesting implications for selecting subjects and topics for future academic research.