모바일 및 인터넷등 전자상거래 채널이 다양해지고, 최근 코로나_19로 인하여 택배 물동량이 급격히 증가함에 따라, 택배 산업의 생산성 증대가 중요하게 부각되고 있다. 생산성 증대에서 중요한 요인 중의 하나는 택배 집배송 종사자의 직무만족도이다. 직무만족에 대한 선행연구가 지속적으로 실행되어왔던 Herzberg의 동기ㆍ위생이론의 요인을 기초로 하여 택배 집배송 종사자의 직무만족에 대한 상관관계 분석을 통해, 요인과 직무만족도 간의 상관관계를 알아보았다. 끝으로 개인 특성인 나이, 결혼, 근속년수, 수입(월)에 따라 직무만족에 영향을 미치는지 알아보았다. 본 연구의 목적은 기업과 택배 집배송 종사자들의 건전한 노사관계와 근로환경의 개선을 장려하기 위하여 직무만족을 분석하고자 하였다. 또한 직무만족과 불만족 요인을 파악하여, 기업이 투입해야 하는 자원을 우선적으로 선택해야 할 때 도움이 되고자 하였다. 이에 직무만족도를 측정하는 여러 선행 연구중에서 Herzberg의 동기ㆍ위생이론을 모델로 하는 요인들의 직무만족 및 상관관계를 분석을 하였다. Herzberg의 동기ㆍ위생이론을 선택한 이유는 오랜 시간동안 해당 요인에 기초한 선행 연구가 존재하여, 이에 요인으로서의 충분한 검증이 되었다고 판단하였기 때문이다. 또한 해당 이론은 동기요인 5가지, 위생요인 5가지 총 10가지의 항목으로 직무만족도에 미치는 영향에 대해 차이가 있는지에 대해 분석하였으며, 다음과 같은 연구결과가 나타났다. 첫째, 동기, 위생요인들과 직무만족도간의 상관관계를 분석한 결과 동기요인에는 성취감, 성장가능성, 직무자체, 책임감은 직무만족의 정(+)의 영향을 미치며, 위생요인에는 근무환경과 직무안정성이 직무만족의 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 또한 하위수준으로 기각된 보수와 회사정책관리 부분은 택배 노조가 요구하는 주요사항으로 회사에서 정책 수립시 우선적으로 개선 전략을 수립해야 할 것이다, 둘째, 조절 변수간의 회귀분석결과 집배송 종사자의 직무만족도는 연령, 근속년수, 혼인은 영향을 미치지 않았으며, 평균 수입(월)이 400만원 이상인 종사자는 직무만족도에 영향이 있다는 것을 수치로 증명할 수 있었다.
As e-commerce channels such as mobile and internet are diversifying, and the amount of parcel delivery has rapidly increased due to the recent Corona_19, productivity increase in the parcel delivery industry is being highlighted. One of the important factors in increasing productivity is job satisfaction of courier service workers. Based on the factors of Herzberg''s Motivation and Hygiene Theory, which has been continuously conducted in previous studies on job satisfaction, the correlation between the factors and job satisfaction was investigated through correlation analysis of the job satisfaction of courier service workers. Finally, it was investigated whether job satisfaction was affected by individual characteristics such as age, marriage, years of service, and income (months). The purpose of this study was to analyze job satisfaction in order to encourage the improvement of sound labor-management relations and working environment of companies and courier service workers. In addition, by identifying the factors of job satisfaction and dissatisfaction, it was intended to be helpful when it was necessary to prioritize the resources to be invested by the company. Therefore, among several previous studies to measure job satisfaction, job satisfaction and correlations of factors modeled on Herzberg''s Motivation and Hygiene Theory were analyzed. The reason for choosing Herzberg''s Motivation and Hygiene Theory is that there have been previous studies based on the factor for a long time, and it was judged that it was sufficiently verified as a factor. In addition, the theory analyzed whether there is a difference in the effect on job satisfaction with a total of 10 items, 5 motive factors and 5 hygiene factors, and the following research results were found. First, as a result of analyzing the correlation between motivation and hygiene factors and job satisfaction, achievement, growth potential, job itself, and responsibility have a positive (+) effect on job satisfaction for motivation factors, and work environment and job stability for hygiene factors. This was analyzed to have a positive (+) effect on job satisfaction. Also, remuneration and company policy management, which were rejected at the lower level, are major issues required by the courier union, and the company should first establish an improvement strategy when establishing policies. Second, as a result of regression analysis between the control variables, age, marriage, and years of service had no effect on job satisfaction of pickup and delivery workers, and it was possible to prove numerically that workers with an average monthly income of 4 million won or more had an effect on job satisfaction.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 방법 및 구성 2제2장 이론적 고찰 4제1절 택배업의 개념과 업무 특성 41. 택배업의 개념 42. 우리나라의 택배산업 현황 73. 택배 집배송 종사자의 업무 특성 9제2절 직무만족과 Hezberg 이론 111. 직무만족의 개념과 영향요인 112. Herzberg의 동기ㆍ위생이론 18제3절 선행 연구의 검토 191. 택배 집배송 종사자 관련 선행연구 192. 직무만족과 영향요인 선행연구 223. 선행 연구와의 차별성 25제3장 연구 방법 26제1절 연구모형과 가설 261. 연구모형 262. 가설설정 27제2절 변수의 조작적 정의 291. 변수설정 292. 동기요인 303. 위생요인 314. 직무만족도 32제3절 자료수집과 분석방법 321. 자료수집 322. 설문지 구성 333. 통계분석방법 34제4장 실증 분석 35제1절 자료의 분석 351. 인구통계학적 특성 352. 측정 항목의 타당성 및 신뢰성 검증 363. 상관관계 분석 39제2절 가설검증 41제5장 결 론 49제1절 연구결과 요약 49제2절 한계점 및 제언 51참고문헌 52부 록 57국문초록 61Abstract 63