본 연구는 간호·간병통합서비스 병동 간호사와 일반 병동 간호사의 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력, 직무만족의 차이를 비교하고, 이들이 각 그룹의 직무만족에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상자는 동일 법인의 G광역시 C대학병원과 J도 H대학병원 2곳의 간호·간병통합서비스 병동 간호사와 일반 병동 간호사로, 2020년 12월부터 2021년 2월까지 자료 수집하여 218명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 일반적 특성과 주요 설명변수는 빈도, 백분율, 평균, 표준편차 등 서술적 통계로 산출하였고, 두 그룹의 차이는 χ² test, Fisher’s exact test, t-test로 분석하였다. 대상자의 일반적 특성과 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력에 따른 직무만족의 관계는 t-test와 ANOVA, Pearson’s correlation coefficient로 분석하고 Scheffe’s test를 통해 사후 검정하였다. 각 그룹의 직무만족에 미치는 영향요인 규명을 위해 Multiple regression analysis로 분석하였다.
주요 연구결과는 다음과 같다. 1. 전체 대상자의 평균 나이는 28.70±4.94세이었으며 미혼이 161명(73.9%), 기혼이 57명(26.1%)이었다. 3년 전문학사가 4명(1.8%), 4년 학사가 199명(91.3%), 석사/박사가 15명(6.9%)이었으며, 간호사 근무경력은 평균 6.06±5.39년이었다. 5점 만점 기준으로 위임 준비성은 평균 3.67±0.55점, 비판적 사고성향은 평균 3.56±0.35점, 의사소통 능력은 평균 3.67±0.38점, 직무만족은 평균 3.47±0.45점이었다. 2. 간호·간병통합서비스 병동 간호사의 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력, 직무만족은 5점 만점 기준 각각 평균 3.76±0.52점, 3.56±0.30점, 3.69±0.35점, 3.43±0.37점이었다. 일반 병동 간호사의 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력, 직무만족은 5점 만점 기준 각각 평균 3.58±0.57점, 3.56±0.39점, 3.66±0.40점, 3.51±0.51점이었다. 간호·간병통합서비스 병동 간호사와 일반 병동 간호사의 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력, 직무만족의 비교에서 위임 준비성(t=2.39, p= .018)과 직무만족의 하위영역 중 전문적 역량 발휘(t=-2.84, p= .005)가 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 3. 간호·간병통합서비스 병동 간호사와 일반 병동 간호사 각각의 일반적 특성과 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력에 따른 직무만족은 다음과 같다. 간호·간병통합서비스 병동 간호사의 직무만족은 연령(r= .23, p= .019), 결혼상태(t=-5.31, P< .001), 간호사 근무경력(r= .28, p= .004), 위임 준비성(r= .23, p= .017), 비판적 사고성향(r= .48, P< .001), 의사소통 능력(r= .48, P< .001)과 유의한 관련성이 있었다. 일반 병동 간호사의 직무만족은 교육 수준(t=3.39, p= .037), 위임 준비성(r= .26, p= .006), 비판적 사고성향(r= .48, P< .001), 의사소통 능력(r= .54, P< .001)과 유의한 관련성을 보였다. 4. 다중회귀분석 결과 간호·간병통합서비스 병동 간호사의 직무만족에 영향을 미치는 요인은 연령(β=-0.37, p= .041), 결혼상태(β=0.35, p= .001), 비판적 사고성향(β=0.29, p= .003), 의사소통 능력(β=0.28, p= .002)이었으며 설명력은 39%이었다(F=12.00, P< .001). 일반 병동 간호사의 직무만족에 영향을 미치는 요인은 교육 수준 중 석사/박사(β=0.29, p= .047), 비판적 사고성향(β=0.23, p= .040), 의사소통 능력(β=0.42, P< .001)이었으며 설명력은 33%이었다(F=11.78, P< .001). 본 연구결과 대학병원의 간호·간병통합서비스 병동 간호사와 일반 병동 간호사의 비판적 사고성향과 의사소통 능력은 직무만족에 영향을 미치는 요인임이 확인되었다. 간호·간병통합서비스 병동과 일반 병동 각각의 체계에 보다 적절한 간호 인력관리를 위해 간호사의 비판적 사고성향과 의사소통 능력의 향상을 위한 교육 및 프로그램의 개발과 적용이 필요하며, 간호사의 직무만족 영향요인 파악을 위한 다양한 연구와 정부 및 기관의 관심이 요구된다.
주요어: 간호·간병통합서비스, 위임 준비성, 비판적 사고성향, 의사소통 능력, 직무만족
This study was conducted to compare the differences in preparedness towards delegation, critical thinking disposition, and communicative competence of nurses in the comprehensive nursing care service wards and general wards and understand their effects on the job satisfaction of each group. The data were collected from December 2020 to February 2021 for nurses in comprehensive nursing care service wards and general wards at G Metropolitan C University Hospital and J Province H University Hospital and the data from 218 nurses (comprehensive nursing care service wards: 106, general wards: 112) were used for the analysis. The collected data were analyzed using descriptive statistics, the χ² test, Fisher''s exact test, t-test, ANOVA, Scheffe''s test, correlation coefficient, and regression analysis by using SPSS WIN 21.0 program.
The study results are as follows.
1. The mean age of participants was 28.70±4.94 years, with 161 (73.9%) unmarried and 57 (26.1%) married. Four people (1.8%) had a 3-year Associate''s degree, 199 people (91.3%) had a 4-year Bachelor''s degree, and 15 people (6.9%) had Master’s and Doctor’s degrees. The mean of nurse working careers was 6.06±5.39 years. On a 5-point Likert scale, the following means were observed: preparedness towards delegation, 3.67±0.55; critical thinking disposition, 3.56±0.35; communicative competence, 3.67±0.38; and job satisfaction, 3.47±0.45.
2. There was a significant difference in preparedness towards delegation (t=2.39, p= .018) and display of professional competency among sub-regions of job satisfaction (t=-2.84, p= .005) between the comprehensive nursing care service ward nurses and general ward nurses.
3. The job satisfaction of nurses in the comprehensive nursing care service wards showed significant differences in the age (r= .23, p= .019), marital status (t=-5.31, P< .001), and nurse working careers (r= .28, p= .004), and showed a significant positive correlation between preparedness towards delegation (r= .23, p= .017), critical thinking disposition (r= .48, P< .001), and communicative competence (r= .48, P< .001). The job satisfaction of nurses in the general wards showed significant differences in the education level (t=3.39, p= .037) and showed a significant positive correlation between preparedness towards delegation (r= .26, p= .006), critical thinking disposition (r= .48, P< .001), and communicative competence (r= .54, P< .001).
4. The affecting factors on job satisfaction of nurses in the comprehensive nursing care service wards were age (β=-0.37, p= .041), marital status (β=0.35, p= .001), critical thinking disposition (β=0.29, p= .003), and communicative competence (β=0.28, p= .002), and the explanatory power was 39% (F=12.00, p< .001). The factors that affect the job satisfaction of nurses in the general wards were Master''s/Doctor’s degree (β=0.29, p= .047), critical thinking disposition (β=0.23, p= .040), communicative competence (β=0.42, p< .001), and the explanatory power was 33% (F=11.78, P< .001).
As a result of this study, critical thinking disposition and communication competence are identified as important factors that affect the job satisfaction of nurses in the comprehensive nursing care service wards and general wards. Therefore, it needs to develop and apply education programs to improve the critical thinking disposition and communicative competence of nurses to expand comprehensive nursing care service and to increase nursing manpower. In addition, further studies and supports from the government and related organizations are required to identify factors influencing job satisfaction of nurses in the comprehensive nursing care service wards.
Key Words: Professional delegation, Critical thinking, Communication, Job satisfaction