메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

고윤모 (고려대학교, 고려대학교 대학원)

지도교수
强容泰
발행연도
2021
저작권
고려대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수0

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
In this study, the condensation heat transfer coefficient and the frictional pressure drop of R124 were analyzed according to the mean vapor quality, heat flux, mass flux, and condensation pressure. The heat transfer coefficient increased with an increase in mass flux, and heat flux, and the mean vapor quality, but it decreased with an increase in the condensation pressure. The frictional pressure drop showed a similar trend with the heat transfer coefficient, but it was not significantly affected by a change in the heat flux. Furthermore, the Nusselt number and friction factor correlations were developed based on the experimental data of R124. 96.8% of Nu number data were distributed within the error range of 20% and 97.9% of friction factor data were within the error range of 20%. Two types of integrated correlations, namely those for the heat transfer coefficient and friction factor, were developed including R1233zd(E) and R1234ze(E), based on previous studies. The correction factors C1 and C2 based on the thermo-physical properties are introduced in the integrated correlations. Subsequently, integrated correlations were developed for R124, R1233zd(E), and R1234ze(E). For the validation of the correction factors, the final integrated correlations including R134a and R410A were developed, and compare with the previous studies. The heat transfer coefficient and friction factor correlations, exhibited accuracies of 88.1% and 73.2%, respectively within the error range of 25%.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 1
1.1.1 판형 열교환기 연구 1
1.1.2 냉매 규제 및 사용 동향 2
1.2 선행 연구 3
1.3 연구 목적 5
제 2 장 연구 방법 7
2.1 실험 장치 7
2.1.1 실험 방법 7
2.1.2 판형 열교환기 9
2.2 실험 조건 12
2.3 데이터 처리 14
2.3.1 데이터 처리 방법 14
2.3.2 불확도 분석 17
제 3 장 결과 및 토의 19
3.1 R124 실험 결과 19
3.1.1 R124 열 유속의 영향 19
3.1.2 R124 질량 유속의 영향 21
3.1.3 R124 응축압력의 영향 23
3.2 R124 상관식 25
3.2.1 누셀 수 상관식 25
3.2.2 마찰계수 상관식 26
3.3 이전 연구와의 비교 29
3.3.1 R1233zd(E), R1234ze(E)와의 비교 29
3.3.2 EPP 평가 31
3.4 R1233zd(E), R134ze(E), R124 통합상관식 개발 33
3.4.1 열전달계수 통합상관식 37
3.4.2 마찰계수 통합상관식 39
3.5 R134a, R410A를 포함한 통합상관식 개발 41
3.5.1 열전달계수 통합상관식 41
3.5.2 마찰 계수 통합상관식 42
제 4 장 결 론 47
참고문헌 49

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0