눈썹화장은 얼굴의 개성 표현과 이미지의 변화를 주기 위한 중요한 화장법으로 눈썹화장을 잘 하기 위해서는 자신의 얼굴형에 맞는 눈썹 형태를 파악하고, 이를 표현할 수 있는 기술적 숙련이 필요하다. 따라서 본 논문의 목적은 다양한 얼굴 형태별로 가장 이상적으로 적용할 수 있는 눈썹의 두께, 높이, 양쪽 앞머리 간격의 평균 수치를 도출한 표준화된 눈썹 형태를 통해 여성들이 자신의 이미지를 상승시켜 개성을 돋보이게 하는 눈썹을 쉽고 정확하게 표현할 수 있도록 함에 있다. 이를 위하여 눈썹과 관련된 기존 연구를 분석하고, 설문 조사와 실험 및 전문가 평가를 통해 다음과 같은 결론이 도출되었다. 일반적으로 여성들은 얼굴형에 따라 어울리는 눈썹 형태가 있고, 화장을 하는 데 있어 눈썹의 형태가 중요하다고 생각한다. 특히 코로나 19로 인한 마스크 착용으로 인해 눈 주위만 노출되는 현 상황에서는 더욱 눈썹화장이 중요한 부분으로 인식되고 있다. 그러나 많은 여성들이 자신의 얼굴형에 어울리는 눈썹 형태를 잘 모르고 눈썹화장을 하는 것이 어렵다고 생각하는 경우가 많아 손쉬운 눈썹화장법에 대한 개발과 교육이 필요하다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구에서 얼굴형을 보완하고 이미지 상승효과를 줄 수 있는 눈썹 형태의 디자인에 대해 알아본 결과, 긴형 얼굴의 이미지는 ‘조용한’, ‘침착한’이 가장 많이 느껴지며, 얼굴형 보완에 효과적인 ‘일자형’과 ‘표준형’ 눈썹 화장을 할 때 공통적으로 눈썹의 두께를 두껍게 표현하면 이미지 상승에 가장 효과적인 것으로 나타났다. ‘침착한’ 이미지를 표현할 때는 ‘조용한’ 이미지보다 눈썹과 눈 사이 간격을 낮게, 양쪽 앞머리 간격을 좁게 하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 이는 침착한 이미지가 차분하고 정적인 느낌이 더 크기 때문인 것으로 높이가 낮고, 미간이 좁은 눈썹이 얼굴의 무게감을 상승시키는 효과가 있는 것으로 판단된다. 둥근형 얼굴의 이미지는 ‘낙천적인’, ‘온화한’이 가장 많이 느껴지며, 얼굴형 보완에 효과적인 ‘각진형’과 ‘표준형’ 눈썹 화장을 할 때는 공통적으로 눈썹과 눈 사이 간격을 높게 표현하면 이미지 상승에 효과적인 것으로 나타났다. ‘낙천적인’ 이미지를 표현할 때는 ‘온화한’ 이미지보다 눈썹의 두께를 두껍게, ‘온화한’ 이미지를 표현할 때는 ‘낙천적인’ 이미지보다 양쪽 앞머리 간격을 넓게 하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 이는 낙천적인 이미지가 활동적인 느낌이 더 크기 때문인 것으로 두꺼운 눈썹이 적합하고, 온화한 이미지는 정적이고 부드러운 느낌이 더 크기 때문에 미간을 시원하게 하는 것이 상승효과가 있는 것으로 판단된다. 각진형 얼굴의 이미지는 ‘신뢰감 있는’, ‘당당한’이 가장 많이 느껴지며, 얼굴형 보완에 효과적인 ‘아치형’과 ‘표준형’ 눈썹화장을 할 때는 공통적으로 눈썹의 두께를 두껍게, 눈썹과 눈 사이 간격을 좁게, 양쪽 앞머리 간격을 넓게 표현하면 이미지 상승에 효과적이다. 이것은 신뢰감 있고 당당한 이미지가 동적이고 강직한 느낌이 있는 것으로 두꺼운 눈썹과 높이가 낮고, 미간을 시원하게 하는 것이 상승효과가 있는 것으로 판단된다. 역삼각형 얼굴의 이미지는 ‘차가운’, ‘세련된’이 가장 많이 느껴지며, 얼굴형 보완에 효과적인 ‘아치형’과 ‘표준형’ 눈썹 화장을 할 때는 공통적으로 양쪽 앞머리 간격을 좁게 표현하면 이미지 상승에 효과적인 것으로 나타났다. ‘차가운’ 이미지를 표현할 때는 ‘세련된’ 이미지보다 눈썹의 두께를 가늘게, 눈썹과 눈 사이 간격을 낮게 하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 이는 차가운 이미지가 세련된 이미지보다 날카롭고 정적인 느낌이 더 크기 때문에 가는 눈썹과 높이가 낮은 것이 상승효과가 있는 것으로 판단된다. 다이아몬드형 얼굴의 이미지는 ‘성숙한’, ‘지적인’이 가장 많이 느껴지며, 얼굴형 보완에 효과적인 ‘아치형’과 ‘표준형’ 눈썹 화장을 할 때는 공통적으로 눈썹의 두께는 너무 가늘지 않게, 양쪽 앞머리 간격을 좁게 표현하면 이미지 상승에 효과적인 것으로 나타났다. 이는 성숙하고 지적인 이미지가 차분하고 정적인 느낌이 크기 때문에 미간이 좁은 눈썹이 얼굴의 무게감을 상승시키는 효과가 있는 것으로 판단된다. 계란형 얼굴의 이미지는 ‘부드러운’, ‘자연스러운’이 가장 많이 느껴지며 얼굴형 보완에 효과적인 ‘아치형’과 ‘표준형’ 눈썹 화장을 할 때는 공통적으로 눈썹의 두께는 약간 두껍게 표현하면 이미지 상승에 효과적인 것으로 나타났다. 이는 ‘부드러운’ 이미지를 표현할 때 ‘자연스러운’ 이미지보다 눈썹과 눈 사이 간격을 높게, 양쪽 앞머리 간격을 넓게 하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 이는 부드러운 이미지가 자연스러운 이미지보다 섬세하고 연약한 느낌이 더 크기 때문에 높이가 높고 미간을 시원하게 하는 것이 상승효과가 있는 것으로 판단된다. 이상의 연구 결과를 통해, 여성들이 자신의 이미지를 상승시키고 개성을 돋보이게 하는 눈썹형태를 쉽고 정확하게 표현할 수 있는 데 도움이 될 수 있을 것으로 생각된다. 또한 코로나 19로 인한 메이크업 화장품 산업의 매출 감소를 극복할 수 있도록 눈썹관련 제품 및 도구의 판매를 촉진시키는데 도움을 주고, 마케팅 분야에 적극 활용되기를 기대한다.
Eyebrows makeup is a important part of makeup essential for personalized face expression and changes in image, and thus the best eyebrow makeup requires an understanding of eyebrow type suitable for one’s own face and technical skills to express it. Therefore, the aim of this study was to make standardization in eyebrow design where the average thickness and height of the ideal eyebrows by face shape and the average distance between eyebrows on both sides(glabella) were quantified, thereby enabling women to express easily and correctly their personalized eyebrows for enhancing their own face images. For this reason, at first, a thorough literature review on eyebrow makeup was made, and then a related survey, a set of experiments and an expert evaluation were carried out in order. The findings of this study were as follows: Lack of knowledge of personalized eyebrows type made most of women have a lot of difficulty to applying their own eyebrows makeup, despite the mounting perception among them that eyebrow shape to suit their own face shape was of importance in their eyebrow makeup, especially since the outbreak of Covid-19 made wearing mask mandatory, thereby rendering the eyebrows makeup increasingly important. Therefore, developing eyebrows makeup tutorial for beginners and educating them on it may be required. An exploration into eyebrows design for complementing face shape and enhancing face image showed that long face shape most often evoked ‘quiet’ or ‘composed’ feelings, thereby allowing penciling thick eyebrows to be most effective for improving face image when applying ‘straight’ or ‘standard’ eyebrow design good for complementing face shape. When eyebrows design was applied to express a ‘composed’ image, delineating the distance from the midpupil to the upper edge of the eyebrow and the glabella seemingly less wide than in the case of ‘calm’ image produced the intended results. It may be because a ‘composed’ image gives a relatively more calm and motionless feeling, causing eyebrows low in height with narrow glabella to have the effect of deepening the sincerity of face. A round face image usually rouses up ‘optimistic’ or ‘gentle’ feelings. When ‘angled’ or ‘standard’ eyebrow design was applied to complement face shape, delineating more wide distance from the midpupil to the upper edge of the eyebrow turned out to be effective for improving face image. For ‘optimistic’ image, penciling more thick eyebrows than in the case of ‘gentle’ image proved to be effective, while for ‘gentle’ image, delineating more wide glabella proved to be effective. The reason for this may be that an ‘optimistic’ image awakens a feeling of so much vigor that it deserves thick eyebrows expression, while a ‘gentle’ image creates a feeling of so much static and softness that delineating more wide glabella is suitable for improving face image. An ‘angled’ face image most often evoked ‘trustworthy’ or ‘superb’ feelings, and thus penciling thick eyebrows and delineating narrow distance from the midpupil to the upper edge of the eyebrow with seemingly wide glabella produced the desired effect when making a ‘arched’ or ‘standard’ eyebrow makeup for complementing face shape. This may be because ‘trustworthy’ or ‘superb’ images gives a dynamic and upright impression, allowing thick eyebrows low in height with wide glabella to have the intended outcome. An ‘inverted triangle’ face image frequently arouses ‘cold’ or ‘refined’ feelings, and thus delineating narrow glabella produced the desired results when applying a ‘arched’ or ‘standard’ eyebrow design for complementing face shape. And when expressing a ‘cold’ image, penciling thin eyebrows with the seemingly less wide distance from the midpupil to the upper edge of the eyebrow turned out to be effective. It may have something to do with the fact that a ‘cold’ image gives a relatively more sharp and static impression, causing thin eyebrows low in height to have the desired outcome. A ‘diamond’ face image usually kindled ‘mature’ or ‘intelligent’ impressions, and thus penciling not too thin eyebrows with narrow glabella turned out to produce the expected effect when applying a ‘arched’ or ‘standard’ eyebrow design for complementing face shape. It may be because a ‘cold’ image gives ‘mature’ or ‘intelligent’ impressions, allowing eyebrows with narrow glabella to deepen the sincerity of face. An ‘oval’ face image most often inspired ‘soft’ or ‘natural’ impressions, and thus penciling a little thick eyebrows produced the desired effect when applying a ‘arched’ or ‘standard’ eyebrow design for complementing face shape. And when expressing ‘soft’ image, delineating the distance from the midpupil to the upper edge of the eyebrow and the glabella seemingly more wide than in the case of ‘natural’ image proved effective. This may be on the grounds that a ‘soft’ image gives a more delicate and fragile impression, allowing eyebrows high in height with wide glabella to have the intended effect. The results of this study may help women find easily the ideal eyebrows design for each face, enhancing their own face images, with personalized expression. And a further important implication is that these results might be useful in inspiring marketing ideas, sales promotions of eyebrow-related products and tools to weather the storm of sales drop in the cosmetics industry amid the COVID-19 pandemic.
국문 초록 iI. 서 론 11. 연구의 배경 및 목적 12. 연구내용 및 구성 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 눈썹의 개념 71) 눈썹 기능 82) 눈썹 형태 분류 및 특징 92. 얼굴형 분류 및 특징 141) 얼굴형 분류 및 특징 142) 얼굴형별 이미지 233) 얼굴형에 따른 눈썹 형태 29Ⅲ. 연구방법 321. 연구모형 322. 연구문제 333. 연구절차 341) 설문조사 34(1) 설문대상 및 자료수집 방법 34(2) 측정도구 35(3) 자료처리 및 분석 방법 362) 실험 37(1) 얼굴형별 실험대상 및 사진 수집 방법 37(2) 사진 선정 및 분류 방법 39(3) 실험 방법 41(4) 평가 및 분석 방법 46Ⅳ. 연구 결과 471. 눈썹 인식도 조사 결과 472. 눈썹 형태별 이미지 인식 조사 결과 543. 눈썹 인식도와 눈썹 형태의 상관관계 584. 얼굴형에 적합한 눈썹 형태의 디자인 605. 얼굴형별 이미지 평가 결과 926. 얼굴형 이미지에 적합한 눈썹 형태의 디자인 95Ⅴ. 결론 및 제언 170참고 문헌 174부 록 182ABSTRACT 198감사의 글 202