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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

옥가윤 (창원대학교, 창원대학교 대학원)

지도교수
이미숙
발행연도
2021
저작권
창원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수19

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Local love gift certificates are a kind of local currency issued by local governments, that can only be used at affiliated stores in the region. As interest in the introduction of local love gift certificates is growing as part of the efforts of local governments to revitalize the local economy, many studies are being conducted on the issuance and use of local love gift certificates. The purpose of this study is to identify the consumer perception of local love gift certificates currently being issued in each region, and to empirically analyze factors affecting consumer’s perception and behaviors.
As a result of the study, the awareness of local love gift certificates was about 94%, and the agreement for the necessity was about 70%, which is a high level. Although more than half of the respondents who are aware of the local love gift certificate have purchased it, it is judged that more than half of them actually purchase the local love gift certificate at an average annual rate of less than 500,000 won. As a result of analyzing the factors affecting the perception and attitude toward local love gift certificates, it was found that there were differences according to the characteristics of the respondents. In particular, awareness of local love gift certificates and its purchasing experience can have a positive effect on purchase intentions in the future, so policy for information diffusion or expansion of available businesses will be necessary. Unlike previous studies that focused on the concept and introduction of local currency, this study is meaningful in that it analyzes the perception and influence factors of consumers, who are the main users of local love gift certificates.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 범위 2
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 지역화폐의 이론적 개념 4
1.1 지역화폐의 정의 5
1.2 지역화폐의 유형 8
2. 국내 지역화폐 현황 및 사례 10
2.1 국내 현황 10
2.2 국내 사례 12
3. 해외 지역화폐 현황 및 사례 16
2.1 해외 현황 16
2.2 해외 사례 17
4. 선행연구 검토 24
Ⅲ. 설문조사 결과 분석 29
1. 설문조사 개요 29
2. 지역사랑상품권에 대한 인식 33
3. 지역사랑상품권에 구매 및 사용경험 39
4. 지역사랑상품권에 대한 선호도 58
Ⅳ. 영향요인 분석 결과 61
1. 분석 개요 61
2. 인지도에 대한 영향요인 62
3. 필요성에 대한 영향요인 63
4. 구입의향에 대한 영향요인 65
5. 구매경험에 대한 영향요인 67
Ⅴ. 결 론 70
참고문헌 73
부록: 설문지 75
ABSTRACT 82

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