시설물의 안전과 적정한 유지관리를 위해 「시설물의 안전 및 유지관리에 관한 특별법」이 제정되었고, 이 법에 따라 시설물은 주기적으로 점검과 진단을 실시하여야 한다. 시설물의 정밀안전점검 및 정밀안전진단을 하는 경우에는 상태평가와 안전성평가를 실시하고 이를 종합하여 시설물의 안전등급을 결정 한다. 시설물의 안전등급에 따라 점검 및 진단의 주기가 결정되기 때문에 안전 등급을 결정하는 상태평가 및 안전성평가는 객관적이고 정확하여야 한다. 이에 국토교통부는 상태평가의 절차 및 기준을 재정립하여 정성적으로 평가 하는 방법을 정량적인 방법으로 전환하였으며, 건축물의 경우에는 퍼지(Fuzzy) 이론을 적용하여 상태평가 기준 및 평가프로그램을 만들어 보급하였다. 퍼지이론은 상관관계가 명확하지 않고, 모호한 표현을 처리할 때 일반적으로 사용되는 평가기법으로 현재 사용하고 있는 건축물의 상태평가 체계는 점검 및 진단 데이터가 구축되지 않은 상황에서 이론적인 접근방법에 의존하여 개발된 것으로 검증이 필요하다. 또한, 상태평가 프로그램을 이용하여 평가하는 경우는 엑셀시트에 결과 값만이 표현되어 도출된 결과 값과 항목별 중간 연산과정을 확인할 수 없는 문제가 있다. 그리고 현재 건축물 상태평가에 적용하고 있는 대푯값을 사용하는 방법은 편리하게 평가점수를 산정할 수 있지만 여러 평가부재 또는 항목을 조합하는 경우에는 평가등급에 영향을 주어 실제와 다른 평가등급을 도출할 수도 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 본 연구에서는 현재 상태평가 방법의 이론적 고찰 및 분석을 실시하였으며, 기존 건축물의 상태평가 기준을 분석하였다. 또한 기존 건축물의 점검 및 진단 상태평가 결과 자료를 수집·분석하여 문제점 및 해결방안을 모색하였다. 먼저 평가점수를 대푯값이 아닌 실제 성능점수로 도출하기 위해 평가항목별 평가기준과 성능점수를 부등호를 이용한 범위로 표현하였으며, 이를 이용하여 평가항목별로 성능점수를 산출할 수 있는 함수식을 도출하였다. 이를 통해 철근 콘크리트구조 건축물의 측정 및 시험결과 값의 성능점수를 산출하게 하였다. 또한 현재 설정되어 있는 평가항목간의 상관관계를 확인하기 위해 함수식을 이용하여 수집된 점검과 진단의 상태평가 결과 자료를 성능점수로 변환한 후 평가항목간의 관계를 분석하였다. 평가항목간의 상관관계를 분석한 결과 전반적으로 상관계수가 낮게 도출되어 현재 적용하고 있는 평가항목간의 관계와 중요도(내구성계수표)를 적용하기 어렵다는 것을 확인하였다. 이에 본 연구에서는 평가항목의 중요도를 대신하여 철근콘크리트구조 건축물의 상태평가를 위한 방법으로 타 시설물 상태평가에 적용하고 있는 손상구분 및 영향계수를 성능점수에 사용하여 평가점수를 도출 하는 방법을 제안하였다. 제안한 방법을 수집된 기존의 점검 및 진단 상태평가 결과에 적용한 후 표본 층의 부재별 상태평가 등급을 도출하였으며, 이를 기존 평가등급과 비교하였다. 비교결과 일부 부재의 등급 변화가 나타났고 이는 함수식을 통한 성능점수와 영향계수 적용으로 인한 것으로 사료된다. 또한, 제안한 평가방법인 함수식과 영향계수 적용을 통해 도출된 평가점수와 중간연산과정을 알 수 있었다. 이상의 연구결과를 볼 때 제안한 상태평가 방법을 사용할 경우 현재 대푯값을 사용하거나 퍼지이론을 이용하여 도출한 항목관계와 중요도를 적용한 상태평가 방법보다 조사 및 시험결과가 실제적으로 적용되어 정확한 상태평가 결과를 얻을 수 있을 것으로 사료된다.
For the safety and proper maintenance of facilities, the Special Act on Safety and Maintenance of Facilities has been enacted, and facilities shall be inspected and diagnosed periodically pursuant to this Act. In the case of precise safety inspection and precise safety diagnosis of facilities, condition evaluation and safety evaluation are conducted, and the safety grade of the facility is determined by combining them. Since the cycle of inspection and diagnosis is determined according to the safety grade of the facility, the condition evaluation and safety evaluation determining the safety grade shall be objective and accurate. Accordingly, the Ministry of Land, Infrastructure and Transport reorganized the procedures and standards for condition evaluation and converted the method of qualitative evaluation into a quantitative method. In the case of buildings, the Fuzzy theory is applied to create and disseminate condition evaluation criteria and evaluation programs. Fuzzy theory is a commonly used evaluation technique when dealing with unclear correlations and ambiguous representations. The condition evaluation scheme of the building currently in use needs to be verified as being developed relying on a theoretical approach in the absence of inspection and diagnostic data. In addition, when evaluating using a condition evaluation program, there is a problem that the result value and itemized intermediate computation process cannot be determined by expressing only the result values in the excel sheet. In addition, the method of using the representative value currently applied to the evaluation of building conditions can conveniently calculate the evaluation score, but in the case of combining multiple evaluation members or items, the evaluation rating can be affected to derive a different evaluation grade. To address these problems, this study conducted theoretical considerations and analysis of current condition evaluation methods, and analyzed the condition evaluation criteria of existing buildings. In addition, data on the results of the inspection and diagnosis condition evaluation of existing buildings were collected and analyzed to find problems and solutions. First, the evaluation criteria and performance scores were expressed in an inequality range to derive the evaluation score from the actual performance score rather than the representative value, and a functional expression was used to calculate the performance score from each evaluation item. Through this, the performance score of the measurement and test results of reinforced concrete structures was calculated. In addition, to check the correlation between currently established evaluation items, we analyze the relationship between evaluation items after converting the status evaluation result data of the collected checks and diagnoses to performance scores. As a result of analyzing the correlation between evaluation items, it was confirmed that the correlation coefficient was generally low, making it difficult to apply the currently applied relationship and importance (durability coefficient table) between evaluation items. This study proposed a method for evaluating the condition of reinforced concrete structures instead of the importance of evaluation items, using the impairment classification and impact factors applied to evaluating the condition of other facilities for performance scores. After applying the proposed method to the existing inspection and diagnostic condition evaluation results collected, the status evaluation ratings for each member of the sample layer were derived, which were compared to the existing evaluation grades. The comparison results showed a change in the rating of some members, which is believed to be due to the application of performance scores and influence coefficients through function expressions. In addition, it was possible to know the evaluation score and intermediate calculation process derived through the application of the proposed evaluation method, the function formula and the influence coefficient. In view of the above findings, it is believed that the proposed state evaluation method will be more practical to obtain accurate state evaluation results than the current state-of-the-art method of item relationships and importance derived using fuzzy theory.
목차
제 1장 서론 11.1 연구의 배경 및 목적 11.1.1 연구의 배경 11.1.2 연구의 목적 31.2 연구의 내용 및 방법 41.2.1 연구의 내용 41.2.2 연구의 방법 51.3 연구의 구성 및 흐름 7제 2장 기존 문헌의 이론적 고찰 102.1 시설물안전법 현황 102.1.1 시설물의 점검 및 진단 제도 102.1.2 대상시설물 현황 222.2 기존 연구동향 고찰 262.3 정량적 상태평가 방법 고찰 332.4 시설물별 상태평가 기준 372.4.1 교량 372.4.2 터널 392.4.3 항만 412.4.4 댐 442.4.5 건축물 462.4.6 하천 482.4.7 상하수도 502.4.8 옹벽 및 절토사면 522.4.9 공동구 542.5 소결 56제 3장 건축물 상태평가 방법 분석 583.1 일반사항 583.2 건축물 상태평가 이론 583.3 건축물 상태평가 기준 분석 623.3.1 상태평가 항목별 평가 기준 623.3.2 건축물 상태평가 항목별 관계 분석 673.3.3 퍼지이론을 이용한 상태평가 중요도 분석 733.4 건축물 상태평가 기준의 문제점 833.5 소결 85제 4장 기존 건축물 상태평가 결과 자료 분석 864.1 일반사항 864.2 건축물의 정밀안전점검 및 정밀안전진단 상태평가 자료 수집 864.3 상태평가 항목별 성능점수 분석 1004.3.1 상태평가 항목별 평가기준 개선 1004.3.2 상태평가 항목별 성능점수 변환식 도출 1044.4 상태평가 항목별 상관관계 분석 1104.4.1 상태평가 항목별 상관관계 분석 1104.4.2 상태평가 항목별 평가기준 및 방법 개선 1294.5 소결 136제 5장 상태평가 결과 비교 1385.1 일반사항 1385.2 제안방법을 적용한 기존 점검 및 진단 상태평가점수 변환 1385.3 기존 상태평가 등급과 제안방법을 사용한 상태평가 등급 비교 1445.4 소결 149제 6장 요약 및 결론 1526.1 요약 1526.2 결론 154참고 문헌 159