코로나19로 인해 세계 건설산업의 시장규모는 2019년 4,731억 달러에서 2020년 4,630억 달러로 다소 축소되었다. 그러나 세계 각국 정부들은 코로 나19 상황이 호전됨에 따라 경기부양을 위한 건설투자를 확대하고 있다. 특히 중국의 건설 인프라 투자 확대, 미국의 노후 인프라 교체 수요 등이 두드러진다. 본 논문은 한국의 주요 건설기계 7개 품목을 대상으로 UN Comtrade와 한국무역협회의 무역통계를 이용하여 지난 10년 기간(2010~2019) 동안 중 국시장 및 미국시장에서의 국제경쟁력을 산업간무역 지수인 특정시장점유 율(MS), 무역특화지수(TSI), 교역국 비교우위지수(CAC)와 산업내무역 지 수인 수출입단가비율을 중심으로 분석하였다. 분석 결과, 한국 건설기계 중 굴착기가 산업간무역 및 산업내무역 지수 모두 경쟁력이 있는 것으로 나타났다. 특히 중국시장 내에서의 경쟁력이 높게 나타났으며, 우수한 품질과 성능을 바탕으로 중국시장 및 미국시장 에서 차지하는 비중을 점차 높여가고 있다. 반면 굴착기를 제외한 나머지 건설기계 품목인 지게차, 불도저, 모터 그레이더, 스크레이퍼, 롤러, 로더 등은 중국시장 및 미국시장에서 모두 국제경쟁력을 잃어가고 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과는 다음과 같은 시사점을 제시한다. 첫째, 한국은 전체 건설기계 수출 중 굴착기가 큰 비중을 차지하고 있 는데, 굴착기는 중국시장과 미국시장에서 모두 국제경쟁력을 가지고 있어 향후 수요 증가가 전망되는 두 국가에 대한 수출을 확대해야 할 것이다. 둘째, 미국시장에서 지게차와 굴착기 품목은 수출특화 품목으로 나타났고 비교우위가 있어 국제경쟁력이 있는 것으로 나타났다. 그러나 지게차는 중 국시장에서 시장점유율 하락, 비교열위 전환 등 점차 국제경쟁력을 잃어가 고 있는 것으로 나타났다. 이는 중국 경쟁기업들의 성장이 주요 요인이기 때문에 다른 국가에 대한 해외시장 진출을 강화해야 할 것으로 보인다. 셋째, 한국은 굴착기를 제외한 다른 건설기계 품목들의 국제경쟁력을 확보 및 유지하기 위해서는 포트폴리오의 다양화, 품질과 성능 향상, 원가 절감 등에 힘쓰는 한편 향후 건설기계 수요가 예상되는 인도 등과 같은 개발도상국가에 대한 수출 확대 노력을 강화해야 할 것이다.
Due to Covid-19, the global construction industry''s market size has been slightly reduced from $473.1 billion in 2019 to $463 billion in 2020. But governments around the world are expanding construction investments to boost the economy as the Covid-19 situation improves. In particular, China''s expansion of investment in construction infrastructure and the demand for replacement of old infrastructure in the U.S. Based on trade statistics from UN Comtrade and Korea International Trade Association, this paper analyzed international competitiveness in the Chinese market and US market over the past decade (2010-2019) by specific market share (MS), trade specialization index (TSI), trade partner comparative advantage (CAC) and intra-industry trade index. According to the analysis, excavators among Korean construction machinery are competitive in both inter-industry and intra-industry trade indexes. In particular, it showed high competitiveness in the Chinese market, and based on its excellent quality and performance, it is gradually increasing its share in the Chinese market and the U.S. market. On the other hand, forklifts, bulldozers, motor graders, scraper, rollers, and loaders, except for excavators, are losing their international competitiveness in both the Chinese and U.S. markets. The results of these analyses suggest the following implications: First, excavators account for a large portion of Korea''s total exports of construction machinery, which have international competitiveness in both the Chinese market and the U.S. market, and should expand exports to the two countries where demand is expected to increase in the future. Second, Korean forklifts and excavators in the U.S. market were found to be export-specialized items, and they were also found to be internationally competitive due to their comparative advantage. However, Korean forklifts are gradually losing their international competitiveness in the Chinese market due to a drop in market share and a shift in comparative inferiority. This is a major factor in the growth of Chinese competitors, so it is necessary to strengthen its entry into overseas markets in other countries. Third, in order to secure and maintain international competitiveness of construction machinery items other than excavators, Korea will have to diversify its portfolio, improve quality and performance, and reduce costs, while strengthening efforts to expand exports to developing countries such as India.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 방법 및 범위 2제2장 건설기계에 대한 일반적 고찰 4제1절 건설기계의 개요 41. 건설기계의 정의 42. 건설기계의 분류 8제2절 선행연구 검토 101. 건설기계에 관한 선행연구 102. 국제경쟁력에 관한 선행연구 123. 종합 및 시사점 16제3장 전세계 및 한국의 건설기계 무역현황 18제1절 전세계 건설기계 무역 현황 181. 세계 건설시장 현황 182. 세계 건설기계시장 현황 20제2절 한국 건설기계 무역 현황 231. 한국 건설기계의 세계 수출입 현황 232. 품목별 수출입실적 29제3절 종합 및 시사점 35제4장 한국 건설기계의 국제경쟁력 분석 39제1절 국제경쟁력의 개념 및 지표 391. 국제경쟁력의 개념 392. 국제경쟁력의 주요 지표 41제2절 산업간무역지수 분석 481. 특정시장점유율(MS) 지수특정시장점유율(MS) 분석 482. 무역특화지수(TSI) 분석 503. 교역국 비교우위지수(CAC) 분석 534. 품목별 산업간무역 지수 분석 55제3절 산업내무역지수 분석 601. 품목별 수출입단가비율 분석 60제4절 종합 및 시사점 76제5장 결론 78제1절 연구의 요약 및 의의 78제2절 연구의 한계 및 향후 과제 80참고문헌 81