급변하는 21세기를 맞아, 현대사회는 미디어와 산업구조의 영향으로 대중의 소통방식은 다양하고, 비정형적으로 변화하며 발전해 나가고 있다. 현재 국내에는 이러한 사회적 소통의 다양성을 받아들이는 여러가지 방법으로, 나타나고 있으며 그중 하나로 복합문화공간이 나타나게 되었다. 초기의 복합문화공간은 국립으로 운영되거나, 공공기관이나, 지방자치단체에서 운영되어 지는 것이 시초였으며, 이러한 사회적 변화의 흐름에 따라, 기업이 주체가 된 기업 복합문화공간이 생겨나게 되었다. 기업의 복합문화공간은 대중의 관심과 흥미에 따라, 기업의 이미지에 큰 영향을 미치므로, 사회현상과 대중의 요구에 빠르게 대응하고 있다. 따라서 기업들은 전통적인 판매 형태의 방법에서 탈피해 복합문화공간이라는 장소를 통해 고객의 호감을 끌어냄으로써, 유대관계를 형성하거나 제품의 체험과 함께 문화와 예술을 제공함으로써, 다양한 체험 가치를 제공하는 등, 기업들은 수많은 노력과 활동을 하고 있다. 하지만, 이러한 기업들의 복합문화공간은 상업적 목적의 성향을 강하게 띄거나, 복합문화공간의 중요한 기능인 문화·예술 프로그램을 제공하지 못하고, 기업의 판매나 제품전시를 위한 공간으로 활용되거나, 다양한 장르의 문화·예술을 기획할수 있는 공간을 확보하고도, 제대로 활용되지 못하는 문제점이 나타나고 있다. 이에 본 연구자는 기업의 이미지 재고와 상업적 목적과 복합문화공간의 주요기능인 문화예술의 제공이라는 목적의 결합을 통해 복합문화공간의 가지고 있는 본질을 다시 환기 시키고, 현대사회에서 부각되고 있는 감성디자인의 표현 특성을 적용하여 새로운 형태의 기업 복합문화공간을 제시하고자 한다. 이에 감성디자인의 의미와 감성디자인과 공간의 관계, 현재의 감성디자인의 필요성 등을 선행연구 및 문헌 고찰을 통해 감성디자인의 표현 특성을 도출한다. 그리고 기업 복합문화공간의 이론적 고찰을 통해 기업 복합문화공간의 유형과 공간을 분석하고, 각 공간에 나타나는 감성디자인 표현 특성의 사례를 분석하여, 이를 토대로 기업 복합문화공간에 감성디자인의 표현 특성을 적용한다. 첫째, 기업 복합문화공간의 감성디자인의 표현은 은유적이며, 유기적 이여야 한다. 감성디자인의 표현은 직관성을 가지기보다는 은유적으로 표현됨으로서, 표현된 사물이나, 환경에 대해 다시 한번 생각하게 되며, 이러한 사고는 우리의 삶에 밀접하게 결속 돼 일상생활에 자연스럽게 반영 되어진다. 따라서, 감성디자인 표현의 중요성과 책임감을 인식하고 대중과 유기적으로 디자인 되어지되, 직관적이지 않고 은유적으로 표현 되어져야 한다. 은유적 표현은 대다수가 이해하고, 모두가 공감할 수 있는 표현력을 가져야 하며, 표현을 한곳에 집중시킴으로서, 더 큰 공감대를 형성 할수 있다. 둘째, 기업 복합문화공간은 사회적 현상과 시대적 요구를 반영된 새로운 문화가 제공되는 장소이다. 현재 우리는 시시각각 바뀌는 사회 속에서 수많은 변화와 마주하고 있다. 이러한 변화를 빠르게 감지하고, 현대사회에 필요로 하는 요구를 반영함으로써, 기업과 대중의 교감을 빠르게 형성할수 있으며, 앞으로 형성될 새로운 문화를 만들어가는 주체로의 책임을 가지며, 새로운 라이프스타일을 제안해야한다. 이는, 기업의 이미지 재고나 간접 홍보의 노력에서 벗어나, 모두를 위한 기업의 진정한 고민으로 나타난다면, 우리의 삶과 질은 더욱 더 윤택해질 것이며, 기업과 대중의 관계는 더욱더 친밀한 관계를 형성하게 될수있을 것이다. 셋째, 구획 되어진 공간은 개방적이여 하며, 실외공간을 적극적으로 활용하여 개방성을 강조 해야한다. 기업 복합문화공간은 문화,예술이 빈번히 일어나는 공간으로, 구획되어 지지않은 개방 되어진 공간으로써, 문화예술의 다양한 장르를 수용할수 있게 한다. 또한 각종 이벤트와 행사들의 활용성을 극대화하기 위해서는 실외공간을 적극적으로 반영하는 한편, 쉽게 누구나 쉽게 접근할수 있도록 계획되어져야 하며, 개방적 구조를 통해 기업 복합문화공간의 문화,예술이 대중에게 좀더 가까이 갈수 있을 것이다. 현재 기업들은 공간을 통해 고객의 감성을 자극하여 시각화하려는 노력을 담고 있다. 현대카드의 라이브러리 (디자인, 뮤직, 쿠킹, 트래블라이브러리 ) 또한, 음악, 여행 디자인, 쿠킹, 등 일상적인 있는 주제를 가지고 공간이라는 장소를 통해 삶에 대한 진정한 가치를 제안하여 ‘진정한 삶이란 무엇인가’ 감성적 메시지를 던지고, 또한 감성적 표현을 통해 새로움 삶의 방향과 라이프스타일을 제시하고 있다. 이에 기업의 복합문화공간은 기업상품의 체험과 경험을 통한 문화공간에서, 고객뿐 아니라 대중에게 감성적 자극 불러일으켜, 감성적 메시지를 전달하고, 새로운 흥미와 호기심을 불러일으키는 등의 새로운 복합문화공간으로서의 변모를 꾀하고 있다. 본연구를 통해 현대사회에서 감성디자인이 담고 있는 의미와 인간에게 감성디자인의 중요성을 전달하는 한편, 감성디자인에서 나타난 표현 특성과 기업 복합문화공간의 결합을 통해, 인간의 삶의 질을 본질적으로 향상시키며, 기업에게는 긍정적 이미지 재고와 새로운 가치창조를 위한 기업 복합문화공간의 새로운 비전을 바라보고자 한다. 더 나아가 양질의 문화예술을 대중에게 제공함으로써, 대중에게는 열린 공간으로, 기업에게는 새로운 기업의 가치창조의 공간으로, 예술적,문화적 관계를 형성하는 디자인 제안이 될 것으로 기대되며, 감성디자인의 특성의 적용은 변화하는 세대에 적합한 기업 복합문화공간의 연구가 지속되길 기대한다.
In the rapidly changing 21st century, the public communication methods in modern society are changing and developing in a variety of atypical ways influenced by media and industrial structure. Currently, there are various ways to accept this diversity of social communication in Korea, one of which is a complex cultural space. In the beginning, the complex cultural space was operated by the government, public institutions, or local governments, but according to the flow of these social changes, corporate cultural complex emerged. A corporate cultural complex has a great influence on the image of a company according to the interest and affection of the public, so it quickly responds to social phenomena and the needs of the public. Therefore, Companies are making numerous efforts and activities abandoning the traditional sales method. They form ties by attracting the interest of customers through a cultural complex and provide a variety of experience values by providing culture and art along with product experiential opportunities. However, corporate cultural complexes have some problems such as having a strong tendency to commercial purposes, failing to provide cultural and artistic programs, an important function of a complex cultural space, and being used as a space for corporate product sales or exhibitions. Even after securing a space for planning various genres of culture and art, corporate cultural complexes do not utilize the space properly. Therefore, the researcher intends to revitalize the essence of the cultural complex and propose a new type of corporate complex by applying the expressive characteristics of emotional design that is emerging in modern society through a combination of corporate image reconsideration and commercial purposes and the purpose of providing culture and art, which is the main function of a complex cultural space. Accordingly, the expression characteristics of emotional design are derived through previous literature review on the meaning of emotional design, the relationship between emotional design and space, and the need for current emotional design. In addition, the types and spaces of corporate cultural complexes are analyzed through theoretical consideration, cases of emotional design expression characteristics appearing in each space are analyzed, and the expression characteristics of emotional design are applied to corporate cultural complex based on the analysis. First, the expression of the emotional design of the cultural spaces in a corporate complex should be metaphorical and organic. The expression of emotional design is metaphorical rather than intuitive, so that we can think about the expressed object or environment once again. These thoughts are closely tied to our lives and are naturally reflected in our daily lives. Therefore, it should be designed organically with the public, recognizing the importance and responsibility of expressing emotional design. In other words, it should be expressed metaphorically rather than intuitively. A metaphorical expression should have the expressive power that the majority can understand and that everyone can relate to, and by concentrating the expression in one place, a greater consensus can be formed. Second, the corporate cultural complex is a place where we can encounter a new culture that reflects social phenomena and the needs of the times. Currently, we are facing numerous changes in our ever-changing society. By quickly sensing these changes and reflecting the needs of modern society, we can quickly form a rapport between companies and the public, take responsibility as the subject of creating a new culture to be formed in the future, and propose a new lifestyle. If the corporate culture space shows a genuine concern of the company for all, away from the efforts of image enhancement and indirect publicity, our life quality will become more prosperous, and the relationship between the company and the public will become more intimate. Third, the partitioned space should be open, and openness should be emphasized by actively utilizing the outdoor space. As in the corporate cultural complex cultural and artistic activities occur frequently, it is designed as an open space that is not partitioned so that it can accommodate various genres of culture and art. In addition, in order to maximize the usability for various events, the outdoor space should be planned as an open space so that anyone can easily access it. Through an open structure, the culture and art will be able to get closer to the public in the corporate cultural complex. Currently, companies are trying to visualize the emotions of customers by stimulating them through space. Library of Hyundai Card (design, music, cooking, travel library) also uses everyday themes such as music, travel design, cooking, etc. to propose the true value of life through a place called space and to throw an emotional message of ‘what is a real life? In addition, it suggests a new direction of life and lifestyle through emotional expression. Accordingly, the corporate cultural complex is trying to change itself from a cultural space for the experience of corporate products to the space to deliver emotional messages and arouse new interest and curiosity by arousing emotional stimulation to not only customers but also the public. Through this study, it is thought to fundamentally improve the quality of human life through the combination of the expressive characteristics of emotional design and the corporate complex cultural space While conveying the meaning of emotional design in modern society and the importance of emotional design to humans, and to look for a new vision of a corporate cultural complex to enhance a positive corporate image and create new values for companies. Furthermore, it is expected to be an open space for the public and a space for new corporate value creation for companies, as a design proposal that forms artistic and cultural relationships by providing quality culture and arts to the public. It is also expected that the study of corporate complex cultural space suitable for the changing generation will continue by applying the characteristics of emotional design.
목차
I. 제 1장 서론 11.1 연구 배경 및 목적 21.2 연구의 방법 41.3 연구의 흐름도 6II. 제 2장 기업 복합문화공간의 이론적 고찰 72.1 기업 복합문화공간의 이해 82.1.1 복합문화공간의 이해 82.1.2 기업 복합문화공간의 개념 및 구분 102.1.3 기업 복합문화공간의 유형 및 분류 132.2 기업 복합문화공간의 현황 및 역할 232.2.1 기업 복합문화공간의 현황 및 목적 232.2.2 기업의 사회적책임(CSR) 및 역할 262.3 기업 복합문화공간의 프로그램 및 공간구성 282.3.1 판매·전시적 프로그램 및 공간구성 312.3.2 체험·홍보적 프로그램 및 공간구성 322.3.3 예술·문화적 프로그램 및 공간구성 34III. 제 3장 감성디자인의 고찰 373.1 감성디자인의 이해 383.1.1 감성의 정의 383.1.2 감성의 생성과정 393.1.3 감성디자인의 개념 및 배경 423.1.4 감성디자인의 표현 431) 제품디자인 432) 광고?시각디자인 453) 공간디자인 463.2 현대사회의 감성디자인과 공간 483.2.1 현대사회에서 감성디자인의 필요성 483.2.2 공간과 감성디자인의 관계 503.2.3 사회변화에 따른 감성공간 523.3 감성디자인의 선행연구 563.4 감성디자인의 표현특성 583.4.1 오감성 583.4.2 상징성 593.4.3 연속성 603.4.4 체험성 61IV. 제 4장 사례조사 및 분석 634.1 사례조사 대상 및 방법선정 644.2 국내사례분석 664.3 국외사례분석 744.4 분석의 종합 82V. 제5장 공간계획 및 디자인 855.1 계확의 개요 865.2 대상지 선정 및 분석 885.3 공간 계획 935.4 디자인 전개 975.5 투 시 도 1035.6 패 널 108VI. 제6장 결론 109참 고 문 헌 113ABSTRACT 116