佛敎를 國敎로 삼았던 高麗時代에는 羅漢에 대한 의식인 羅漢齋가『高麗史』에 총 29회나 기록되는 등 매우 성행하였다. 이에 따라 羅漢圖, 羅漢像 등 다양한 造像활동이 이뤄졌다. 고려시대 나한에 대한 문헌기록이 다수 존재함에도 불구하고, 현전하는 나한 관련 유물은 몇 점 전하지 않는다. 이마저도 온전한 유물이 많지 않다. 국내외 소장된 고려시대 편년 나한상의 수는 약 680점으로, 이 중에서 양식적인 특징을 파악할 수 있고 문헌기록과 출토기록이 전하는 것은 몇 점 없다. 본 논문에서는 약 680점의 나한상 중에서 27건의 나한상을 선별하였고, 양식적인 특징과 문헌 기록으로 미루어 고려 전기로 편년되는 나한상 12건, 후기로 편년되는 나한상 15건을 분석하였다. 고려 전기의 나한상은 청동, 돌, 청자 등 다양한 재료로 조성되었다. 나한상은 주로 경기, 서울 등 중부지방에서 출토되었는데, 출토지 중에는 왕실과 관련된 사찰이 많다. 이는 고려 전기의 나한신앙과 나한상의 조성이 중부지방을 중심으로 한 왕실과 관련 깊다는 것을 보여준다. 나한상의 조성은 시대양식을 공유하면서도 그 안에서 자유로운 변용이 이뤄졌다. 두툼한 양볼, 깊게 패인 인중, 도식적인 옷주름 등 동시기 불교조각의 양식을 공유하면서, 눈을 찡그리거나 생각에 잠긴 듯한 다채로운 표정으로 조성되었다. 또 손에 턱을 괴거나, 무릎을 손으로 감싸 안는 자세로 조성되거나 拂子, 瑞獸 등의 지물을 함께 표현하는 등 다른 불보살상에선 볼 수 없었던 다양한 특징이 드러났다. 다채로운 변용 속에서도 감실을 조성하여 나한을 모심으로써, 나한이 개별적인 수행자이면서 佛國土를 구성하는 佛弟子임을 보여주었다. 이러한 자세, 지물, 감실의 조성 등의 특징은 중국 浙江省 杭州 煙霞洞, 飛來峰 玉乳洞 등의 석굴에 모셔진 吳代·北宋代 나한상과 유사성을 확인할 수 있어, 고려 전기 나한상의 조성에 중국 나한상의 영향이 있었음을 엿볼 수 있다. 고려 전기에는 동시기 중국의 나한상에선 볼 수 없는‘두건을 쓴 나한’이라는 독특한 도상이 등장하였다. 두건을 쓴 나한도상은 선정인을 결하고 두건을 쓴 것이 특징인 僧伽大師像의 도상에서 영향을 받은 것으로 보인다. 승가대사의 도상이 나한에 영향을 미치게 된 것은 天台宗의 영향을 짐작해 볼 수 있다. 승가대사신앙은 중국 전역에서 성행하였는데, 고려 전기 구법승들이 오갔던 천태종의 본찰인 중국 절강성 國淸寺에는 나한, 僧伽大師, 智者大師를 함께 모셨다는 기록이 전한다. 천태종에서는 觀音信行을 중시하여 관음의 化身인 승가대사를 수용하였으며, 관음과 나한을 같은 존상으로 인식하였기에 參堂에 같이 모셨던 것으로 보인다. 함께 모셔진 지자대사의 도상 또한 두건을 쓴 나한 도상에 영향을 미친 것으로 생각된다. 고려 전기 구법승들이 보고 갔을 지자대사 그림은 현재 남아있지 않으나, 현전하는 일본 鎌倉時代 제작된 比叡山 延曆寺 소장 <지자대사상>에서‘두건을 쓴 지자대사도상’의 모습을 추측할 수 있다. 이는 고려 승려들이 오고 갔을 9-11세기 국청사의 참당에 있었던 지자대사상과 같은 모습일 것이다. 고려의 승려들은 두건을 쓴 지자대사와 승가대사를 보았다. 지자, 승가 모두 두건을 쓴 신이한 승려이므로, 신이한 승려인 나한에게도 이 이미지가 적용 될 수 있었던 것으로 생각된다. 고려 후기의 나한상은 동시기 불교조각 양식을 공유하면서 고려 전기 나한상의 특징을 계승하였다. 나한상은 무표정한 얼굴과 양감이 줄어든 볼, 단순화 된 신체 표현, 큰 얼굴에 비해 짧은 신체로 조성되며 동 시기 불교조각양식을 따랐다. 또 고려 전기 나한상의 자세와 지물을 답습하며 나한상 제작의 전통을 이어갔다. 고려 후기의 나한상은 이전 시기와 구별되는 여러 특징이 드러났다. 예를 들어 방형의 안정감 있는 하체 구조, 金剛鈴이라는 새로운 지물의 등장, 청자로 나한상을 다수 제작한 점, 선정에 든 자세의 나한상이 많아진 점 등이다. 나한 造像의 변화가 일어난 것은 고려 후기 실천적 불교수행의식의 성행과 관련 깊다. 나한을 모시고 의식을 진행하는 念佛淨土儀式이 성행하면서 이 수요에 맞춰 상을 대량으로 제작해야 했고, 불상을 제작하기에 적합한 고급품이면서 대량 제작이 용이한 청자가 재료로 선택되었다. 이러한 수행의식은 釋迦佛世界로의 往生을 목표로 하는 天台淨土觀을 내포하고 있다. 나한은 釋迦說法會를 통한 阿彌陀淨土往生에 도움을 주는 존재이면서, 아미타정토에서 중생과 함께 석가불세계로 나아가는 존재로 인식되었다. 중생을 아미타정토로 인도하는 존재로 나한을 인식한 예는 아미타불과 나한을 함께 그린 12세기 宋代 나한도 그리고 아미타불의 수인과 나한상이 함께 출토된 강진 용혈암지 등이 있다. 나아가, 고려 후기 <석가삼존십육나한도>와 나한상의‘금강령’을 든 나한도상은 나한이 석가모니불의 受記를 모두 행한 뒤 無餘涅槃에 드는 내용을 설한『법주기』를 圖解한 것으로 보인다. 나한은 금강령을 흔들어 모든 賢聖을 깨우며, 석가불세계로의 왕생을 위한 의식이 시작되었음을 알린다. 마지막으로, 고려 후기에는 선정에 든 자세의 상이 전체 나한상의 70퍼센트를 차지할 정도로 다수 제작되었다. 이는 천태에서 비롯된 수행법인‘坐禪法’이 선종에 전래되었고, 이 좌선법을 수용한 남송의 看話禪이 고려 후기에 유행하였기 때문인 것으로 보인다. 천태의 수행법이 담긴『摩訶止觀』은 결가부좌로 정좌하여 수행에 드는 坐禪觀을 정립하였고, 이는 송대 선종 간화선의 坐禪儀로 수용되었다. 두 손을 모으고 결가부좌한 나한상은 그 자체로 좌선법을 알려주는 교보재이자 法藏의 結集으로 인식되었을 것이다. 고려시대 사람들은 나한을 제작하고, 나한에 예배드리면서 祈雨, 外侵 克復, 長壽 등의 現世의 복을 구하였고, 나아가 淨土往生을 祈願하였다. 나한에 대한 祈願은 天台法華思想과 깊은 관련이 있어 보이며, 이 사상에 따라 나한은 다채로운 모습으로 조성되었다.
During the period of Goryeo dynasty when the Buddhism was the national religion, Arhat(Nahan in korean) worship was very popular as arhat ceremony(羅漢齋) was recorded 29 times in the book of History of Korea(高麗史). Despite the existence of many literature records of Nahan during the Goryeo Dynasty, there are few remained relics related to Nahan. Even these do not remain undamaged. The number of Nahan statues from the Goryeo Dynasty kept in Korea and abroad is about 680, of which stylistic characteristics can be identified with records of literature and excavation history is very few. In this paper, 27 Nahans were selected out of 680, and 12 Nahans were analyzed in the early Goryeo Dynasty and 15 Nahans were analyzed in the late Goryeo Dynasty based on their stylistic characteristics and literature records. The Arhat statue from the early Goryeo Dynasty was made of various materials such as bronze, stone, and celadon. These statues were mainly excavated in central regions such as Gyeonggi and Seoul, and many of the excavated sites are related to the royal family. This shows that the Nahan faith in the early Goryeo Dynasty and the creation of the statues are deeply related to the royal family centered on the central region. While sharing the style of the times, the statues could have been transformed in variation. Sharing the style of the times, such as thick double cheeks, deeply carved philtrum, and schematic folds of clothing, it was created with a variety of expressions that seemed to frown or be in meditation. In addition, various features that were not seen in other Buddhist statue’s postures were found, such as resting a chin in the hand, holding a knee with their hands. In addition, a sacred animals were also made with Nahan. By creating room to enshrine Nahan, it showed that Nahan is an individual practitioner and a Buddhist monk who composes the Buddha’s world. These features are seen to be similar to the statues of Yanxia cave(煙霞洞) and Yuru cave(玉乳洞) in China which were made from 9 to 10th century. It indicates that the creation of the statues in the early Goryeo Dynasty was influenced by China. In the early Goryeo Dynasty, a unique iconography of "Nahan with a hood" that was not found in China during the same period appeared. It seems that the "Nahan with a hood" was influenced by the iconography of Sengjia Dashi(僧伽大師). The iconography of Nahan was derived from Sengjia Dashi under the Tendai sect(天台宗)’s influence. The belief of Sengjia Dashi was prevalent throughout China, and it is recorded that Nahan, Sengjia Dashi, and Zhiyi Dashi(智?大師) were enshrined together at the Guoching Temple(國淸寺), the home of the Tendai sect in Zhejiang Province(浙江省), China. It seems that Tendai sect valued Guanyin(音信) so they accepted Sengjia Dashi, a incarnation of Guanyin, and enshrined Guanyin and Nahan together because they recognized them as the same statues. t is believed that the iconography of Zhiyi, who was enshrined together, also influenced the iconography of Nahan wearing a hood. There are currently no paintings of Zhiyi, but the appearance of the "Zhiyi with a hood" can be guessed in the painting of Zhiyi drawn during the Kamakura period. This painting of Zhiyi may be as same as the statute enshrined in Guoqing Temple in the 9 to 11th century, which Goryeo monks came to see. The monks of Goryeo saw Zhiyi and Senggia wearing hoods. Since the both are divine monks wearing hoods, it is believed that this image could be applied to Nahan, also a divine monk. The statutes in the late Goryeo Dynasty inherited the characteristics of one in the early Goryeo Dynasty while sharing the Buddhist sculpture style of the late Goryeo period. The statues were created with a faceless face, cheeks with reduced volume, simplified body expression, and a short body compared to a large face as following the Buddhist sculpture style of the same period. In addition, the tradition of making Nahan still remains in the late Goreyo period by following the posture and features of Nahan in the early Goryeo Dynasty. The statutes in the late Goryeo Dynasty has several distinct characteristics. For example, the square-shaped stable lower body structure, the emergence of a new ritual object called Vajra ghanta(金剛鈴), the production of a number of Nahan statues with celadon, and the increase in Nahan statues in the posture of meditation. The changes of Nahan statue is deeply related to the prevalence of practical buddhist rituals in the late Goryeo Dynasty. As the ritual aiming for the rebirth through Buddha Mindfulness(念佛) with Nahan was prevalent, large quantities of statues had to be produced in line with this demand, and celadon, which was easy to produce, was selected as a material. In addition, as the places where the ritual was held were diversified into caves and temples, it was produced in a stable lower body structure that combines the function of a pedestal to be easily placed anywhere. This ritual implies the Tiantai Pure Land(天台淨土) belief aimed at reincarnation into the world of Shakyamuni Buddha. Nahan was recognized as a being who helps people to rebirth in the Amitabha Pure Land and as a being who moves from Amitabha Pure Land to the world of Shakyamuni Buddha with people. Examples of recognizing Nahan as a being who leads people to Amitabha Pure Land are the painting drawn in the 12th century depicting Amitabha Buddha and Nahan together and the statutes of Amitabha Buddha and Nahan excavated from Gangjin Yonghyeolam(康津 龍穴庵). Nahan shakes the vajra ghanta to wake up all the saints and announces that the ceremony for the rebirth in the Sakyamuni Buddha world has begun. Finally, in the late Goryeo Dynasty, a number of statues of posture in meditation were produced, accounting for 70% of the total Nahan statues. This seems to be due to the fact that the practice method of Sitting in Zen Meditation(坐禪法) which originated from the Tendai sect, was passed down to the Zen sect. This Zen sect focusing on word contemplation meditation(看話禪) during Southern Song dynasty became popular in the late Goryeo Dynasty. Nahan statue, who put his hands together and sat down, would have been recognized as a aid that informs the practice method and as the concentration of Buddhism. During the Goryeo Dynasty, people produced Nahan and worshiped in Nahan to pray for the blessings of rain, defeating enemies, longevity, and furthermore, reincarnation in the world of Buddha. The praying to Nahan seems to be deeply related to the Tendai Thoughts of the Louts Sutra(天台法華思想), and according to this thought, Nahan was created in a variety of forms.
목차
Ⅰ. 머리말 1Ⅱ. 고려시대 나한신앙의 기원과 인식 71. 나한의 개념과 구성 71) 경전에 기록된 나한 72) 나한의 구성 93) 羅漢, 十大弟子, 祖師의 구분 152. 나한신앙의 기원 171) 중국 나한신앙의 성립과 천태산 172) 중국 나한신앙의 한반도 전래 183. 나한신앙과 나한에 대한 인식 20Ⅲ. 고려 전기의 나한상 251. 고려 이전 僧像 제작의 전통 252. 고려 전기 나한상의 조성 273. 고려 전기 나한상의 특징 591) 양식 592) 도상 653) 기타 754. 僧伽大師信仰과 두건을 쓴 나한도상 79Ⅳ. 고려 후기의 나한상 921. 고려 후기 나한상의 조성 922. 고려 후기 나한상의 특징 1241) 양식 1242) 도상 1303) 기타 1403. 念佛修行儀式과 청자나한상 1424. 禪 사상과 선정나한도상 154Ⅴ. 맺음말 159참고문헌 164Abstract 234