메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김소연 (공주대학교, 공주대학교 교육대학원)

지도교수
배지영
발행연도
2021
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
In English education in Korea, there is a critical gap of English curriculum between middle school and high school. In addition, students in English class in high school are different in many factors including cognitive, social, affective factors. These interact with each other, resulting in a learning gap among high school students. In this situation, the remedial treatment for the development of high school underachievers’ English literacy should be needed.
For the purpose, this study aims to show the role and effectiveness of utilizing graded readers on literacy development of English underachievers who are first graders in high school. This study aims to demonstrate how English reading lesson with graded readers can help the underachievers to improve their vocabulary and grammar learning, reading literacy and influence affective factors.
The subjects are five Korean high school 1st graders. During the intervention period, the five students participated English reading lesson with graded readers based on reading stages. During the lessons, the students practiced repeated memorizing vocabularies, understanding the text from words and sentences. At the beginning of each lesson, their practices were evaluated. The whole instruction lasted ten weeks, one or two lessons per week, and fifty minutes per lesson.
The results demonstrate that the five underachievers showed meaningful improvements in acquiring words, grammatical knowledge, and reading literacy. Additionally, the results also show that English reading lesson with graded readers had a positive effect on affective factors such as confidence, interest, participation, and anxiety. Therefore, this study suggests that English lesson with graded readers, which is tailored to English underachievers, is an effective teaching method.

Graded readers/High school underachievers/English literacy/Affective factors

목차

I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 2
3. 용어의 정의 3
1) 영어 학습 부진 학생 3
2) 문법 지식 및 읽기 능력 3
4. 연구의 제한점 3
II. 이론적 배경 4
1. 영어 학습부진아 4
1) 영어 학습부진에 관한 용어 및 정의 4
2) 영어 학습부진아의 특징 5
3) 영어 학습부진 원인 6
2. 단계별 읽기 교재(Graded Readers) 및 읽기 지도법 8
1) 단계별 읽기 교재의 개념 8
2) 단계별 읽기 교재의 활용 및 효과 9
3) 영어 읽기 지도 방법 9
3. 선행연구 11
III. 연구 방법 14
1. 연구 대상 14
2. 연구 기간 및 절차 17
3. 실험 설계 18
4. 실험도구 및 검증 19
1) 사전-사후 읽기 능력 평가 19
2) 기초설문조사 19
3) 어휘학습 평가 20
4) 개인별 문장 해석 평가 21
5) 문법 지식 평가 22
6) 사전-사후 정의적 요인 평가 23
7) 수업 관찰 평가 23
8) 자기 평가지 23
IV. 연구 내용 25
1. 연구 대상자 진단 25
1) 영어 읽기 부진 진단 25
2) 기초 설문조사 26
2. 단계별 읽기교재를 활용한 읽기 지도 내용 27
3. 차시별 수업내용 및 평가 28
4. 활용 수업의 실제 32
1) 수업모형 32
2) 교수학습 과정안 33
3) 교수학습 전략 및 활동 35
V. 연구결과 분석 및 논의 37
1. 사전-사후 읽기능력 평가 37
2. 영어 어휘력 및 문장 독해 능력 38
1) 영어 어휘력 38
2) 영어 문장 독해 능력 41
3) 문법 지식 능력 43
3. 정의적 요인 45
1) 자신감 45
2) 흥미도 46
3) 참여도 46
4) 불안감 47
4. 자기 평가지 49
VI. 결론 및 제언 51
1. 결론 51
2. 제언 52
참 고 문 헌 54
ABSTRACT 57
부 록 59

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0