후안 마요르가(Juan Mayorga)의『하멜린(Hamelin)』은 거시적으로 아동성추행사건을 해결해나가는 판사의 권선징악이 중심 테제인 것처럼 보이지만, 그 이면에는 권력을 향한 욕망에 의해 피해 받는 사회적 약자들을 부각시키는 포스트 서사극(Post-Epic Theater)이라고 할 수 있다. 포스트 서사극은 연극의 재현성을 부정하면서 텍스트의 해체에만 의존하는 포스트드라마(Post-Drama)의 한계를 극복하고, 연극의 정치적·사회적 비판 능력을 회복하기 위해 브레히트의 서사극 기법(Epic Theater)을 창조적으로 계승한 새로운 극적 양식이다. 그러나 포스트 서사극에 관한 연구는 국내에서 이론 중심으로 이루어지고 있으며, 특히 포스트 서사극으로서의『하멜린』과 인물의 연기접근 방법에 관한 실제적 연구는 전무하다. 그래서 본고는 『하멜린』‘몬테로’ 역할창조 연구를 통해, 포스트 서사극의 인물 형상화 작업에 적용 가능한 연기접근 방법론을 고찰하고, 실제 프로덕션 과정을 중심으로 검증하고자 한다. 이를 위해, 포스트 서사극에 대한 이론적 연구를 선행하였고,『하멜린』에 나타나는 포스트 서사극적 특성을 세 가지로 도출하였다. 그것들은, 첫째, 병렬적 구조의 장면구성과 복층 서사구조를 통해 이야기에 대한 관객의 감정이입(Empathy)과 동시에 생소화 효과(Alienation)를 유도, 둘째, 해설자의 역할놀이로 관객의 생소화 효과의 경험을 통한 이성적 사유 촉구, 셋째, 「피리 부는 사나이」 동화 삽입을 통해 관객의 변증법적 의미창발(Emergence)을 자극하는 것이다. 이에 따라 몬테로 인물구축 과정에서 드라마로 관객의 집중을 유도하고, 동시에 적절한 거리를 두며 관객에게 질문을 던지는 비판적 사유의 기회를 제공하고자 하였다. 그 결과, 다음과 같은 몬테로 역할창조의 목표를 도출하였다. 첫째, 사회적 계층으로 드러나는 몬테로의 욕망단계의 층위, 둘째, 이중적 잣대의 모순을 드러내는 몬테로이다. 그리고 이러한 분석을 통하여『하멜린』에 나타나는 사회적 문제를 더욱 극명하게 시각화하기 위해 게스투스(Gestus)를 적극적으로 구축하였다. 또한 인물구축 과정에서 급격한 배우와 인물간의 전환(Transformation)을 수행하기 위해서 신체중심의 연기론이 요구됨을 확인하였다. 이를 위해, 내적 충동을 신체적 움직임으로 시각화할 수 있는 루돌프 폰 라반(Rudolf von Laban)의 라반 움직임 분석(Laban Movement Analysis, LMA) 중 ‘에포트(Effort)’를 활용하여 몬테로의 포스트 서사극적 캐릭터를 구축하고자 하였다. 실제 프로덕션 과정을 통한 역할창조 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 해설자의 직접발화에 대응하는 인물 행동의 즉각적 변환, 둘째, 게스투스 구축을 통한 내면적 갈등의 시각화, 셋째, 신체성의 변화를 활용한 관객의 능동적 의미창발 유도가 그것이다. 본고의 궁극적 목표는 포스트 서사극의 이론적 토대를 기반으로 실제 프로덕션 과정에서 감정이입과 생소화 효과의 동시작용을 불러일으켜, 관객이 능동적인 참여자로서 작품의 정치적, 사회적 의미를 사유할 수 있는 실제적 방법론들을 확인하는 것이다.
Juan Mayorga’s “Hamelin” semms to be the central theme of the judge’s recommendation and disciplinary action to solve child sexual harassment cases, but behind it, it can be said to be a “Post-Epic Theater” that highlights the socially disadvantaged affected by their desire for power. “Post-Epic Theater’ is a new dramatic stlye that creatively inherits Brecht’s Epic Theater to overcome the limitations of ”Post-Drama“, which relies only on the dismantling of text while denying the reproducibility of the play. However, research on ”Post-Epic Theater“ is centered on theory by several scholars in Korea, and there are no practical studies on ”Hamelin“ as a ”Post-Epic Theater“ and how to approach characters’ acting. Therefore, through a study on the role creation of ”Hamelin“ and ”Montero“, this paper intends to examine the approach methodology applicable to the character shaping work of ”Post-Epic Theater“ and verify it focusing on the actual production process. To this end, theoretical research on ”Post-Epic Theater“ was preceded, and three ”Post-Epic Theater“ characteristics appeared in ”Hamelin“ were derived. They first induce the audience’s empathy and alienation of the story through the scene composition and the double-story narrative structure of the parallel structure, secondly, urge rational thinking through the audience’s unfamiliar effect experience through role play, and thirdly, stimulate the audience’s dialectical meaning. Accordingly, in the process of constructing the ”Monero“ character, it attempted to induce the audience to concentrate through the drama, and at the same time, to ask questions to the audience and provide opportunities for critical thinking. Therefore, the following goals of creating the ”Montero“ role were derived. 1. These include ‘the level of Montero’s desire stage revealed as a social class’, 2. ‘Montero, which reveals the contradiction of double standards’. And through this analysis, Gestus was actively established to more clearly visualize the social problems that appear in ”Hamelin“. In addition, it was confirmed that body-centered acting theory was required to perform rapid treansformation between actors and characters in the process of character construction. To this end, we tried to construct a ”Post-Epic Theater“ of ”Montero“ by using ”Effort“ among Laban Movement Analysis(LMA) by Rudolf von Laban, which can visualize internal impulses as physical movements. The research results through the actual production process are as follow. First, ”immediate transformation of Gestus In response to the commentator’s direct utterance,“ Second, ”strengthening conflict of inner conflict through the construction of Gestus,“ Third, ”inducing the audience to actively create meaning using changes in physicality.“ The ultimate goal of this paper is to identify practical methodologies that allow the audience to think about the political and social meaning of the work as active participants by inducing simultaneous empathy and unfamiliarity effects in the actual production process based on the theoretical basis of ”Post-Epic Theater“.
Ⅰ. 서 론 11. 연구 목적 12. 연구 방법 4Ⅱ. 역창조의 전제 71. 작품 분석 71.1. 첫인상 및 줄거리 정리 71.2. 초목표 191.3. 하멜린의 포스트 서사극적 특징 201.3.1. 포스트 서사극의 개념과 특징 201.3.2. 감정이입과 생소화를 동시에 창출하는 병렬적 서사 구조 231.3.3. 관객의 생소화 효과를 자극하는 해설자의 존재 271.3.4. ''피리 부는 사나이'' 동화의 도입을 통한 변증법적 사유 유도 312. 인물 분석 342.1. 사회적 계층으로 드러나는 몬테로의 욕망단계의 층위 342.2. 이중적 잣대의 모순을 드러내는 몬테로 : 형이상학적 욕망을 나타내는 게스투스 372.3. 과거사의 목록 402.4. 장면별 몬테로의 목표 552.5. ''몬테로''의 목표 563. 루돌프 폰 라반의 에포트 603.1. 에포트의 특성과 활용방안 613.2. 에포트의 훈련방법 63Ⅲ. 역창조의 실제 651. 게스투스 구축을 통한 내면적 갈등의 시각화 651.1. 욕망을 달성하기 위한 몬테로의 이중적 모습 661.2. 콤플렉스와 대면하는 형이상학적 욕망 742. 해설자의 직접발화에 대응하는 인물 행동의 즉각적 전환 772.1. 지문발화에 의한 신체적 행동 구축 772.2. 관객에 대한 직접적 발화와 인물의 태도 변화 813. 신체적 변화를 활용한 관객의 능동적 의미창발 유도 843.1. 서사적 공간의 확장 843.2. 몬테로의 소리성의 변주 95Ⅳ. 결 론 97참 고 문 헌 100ABSTRACT 103