의약품 메시지는 법적 절차를 통해 의약품첨부문서의 형태로 공중에게 공개된다. 공개된 의약품 메시지는 다양한 채널을 통해 수용자에게 전달된다. 수용자들은 메시지와 커뮤니케이션 과정을 통해 의약품에 대한 효능 인식과 부작용 인식을 형성한다. 그리고 형성된 인식은 복약 행동에 영향을 미칠 수 있다. 따라서 의약품첨부문서의 의약품 효능 메시지와 부작용 메시지가 수용자에게 어떻게 인식되는지 파악하는 것은 전세계적인 공중 건강 문제, 구체적으로 복약 비이행 문제를 해결할 수 있는 시작점이 될 수 있다. 본 연구는 이러한 문제 인식을 바탕으로 현재 의약품첨부문서가 수용자에게 어떻게 인식되는지 분석했다. 이에 연구 1에서 효능 메시지 요인을 수용자가 의약품에 대해 갖는 인식에 따라 이득/ 손실 프레임, 효능에 대한 시간적 거리감, 해석수준으로 구성했다. 그리고 복약 행동 설득 맥락에서 효능 메시지에 대한 만족도, 지각된 복약 필요성, 복약 이행 의도를 측정하여 효능 메시지 구성 요인의 효과를 파악했다. 또한 메시지 효과를 정교화하기 위해 수용자 변인인 헬스리터러시와 예방초점을 추가하여, 메시지 요인과 상호작용을 분석했다. 한편, 연구 2에서 부작용 메시지 요인을 메시지의 구조와 표현으로 구분했다. 구체적으로 메시지 구조는 주의분산형과 통합형으로, 메시지 표현은 수리적 표현과 구두적 표현으로 설계하고 요인에 따른 복약 비이행 의도와 메시지 효과 경로를 분석했다. 연구 1의 결과에 따르면, 커뮤니케이션이론에 따라 개선된 의약품첨부문서의 효능메시지는 기존의 메시지보다 효능 메시지에 대한 만족도와 지각된 복약 필요성을 높이는 것으로 나타났다. 복약 행동 설득 맥락에서, 이득/ 손실 프레임과 시간적 거리감의 주효과는 발견되지 않았지만, 복약 이유를 강조한 해석수준 메시지는 복약 방법을 강조한 메시지보다 설득적인 것으로 나타났다. 수용자 요인의 주효과 분석 결과 헬스리터러시와 예방초점은 복약 행동에 설득적이었다. 메시지 요인과 개인적 요인의 상호작용 분석 결과 헬스리터러시가 낮을 때 이득 프레임의 설득력이 손실 프레임보다 높았으며, 관심과 관여도가 낮을 때도 같은 결과가 나타났다. 연구 2의 결과에 따르면, 부작용 메시지 구조는 인지부하를 매개하여 복약 비이행 의도에 영향을 미치고, 부작용 메시지 표현은 지각된 부작용 발생가능성을 매개하여 복약 비이행 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 부작용 메시지에 신체 기관 정보를 포함하는 경우 인지부하를 높임으로써 복약 비이행 의도를 높였으며, 부작용 가능성을 구두적으로 표현하는 경우 부작용 발생 가능성을 과대 추정 시킴으로써 복약 비이행 의도를 높였다. 이론적으로 본 연구는 복약 행동 설득적인 의약품 효능 메시지 전략을 이득-손실 프레임과 해석수준이론으로 체계화 하고자 했고, 수용자 요인의 조절 효과 검증 과정을 통해 이론을 정교화하는데 기여했다. 또한 인지부하와 위험인식의 매개효과를 검증하여 왜곡된 부작용 인식이 복약 비이행 의도에 미치는 메커니즘을 발견했다. 이러한 시도는 의약 현장의 문제인 복약 비이행을 의약품첨부문서와 수용자의 커뮤니케이션 과정으로 분석하여, 결과적으로 의약품 메시지와 행동 의도와의 관계를 검증했다는 의의를 가진다. 실무적으로 본 연구는 국외 의약품첨부문서 개선안을 실증적으로 검증하여 건강 기관 정책 입안자들에게 의약품 메시지의 방향성을 제안했다. 또한 의약품 메시지와 복약 행동의 관계를 검증하여 현장의 의, 약료 전문가들에게 의미 있는 통찰을 제공한다.
Medicine messages are disclosed to the public in the form of written medicine information through legal procedures. They are delivered to recipients through various channels. The recipients perceive the efficacy and side effects of medication through these messages and communication channels. This perception can affect their medication behavior. Therefore, understanding how messages related to efficacy and side effects in written medicine information are perceived by recipients can be a starting point for solving global public health problems, specifically the problem of medication nonadherence. Based on these problems, this study analyzed how current written medicine information is perceived by recipients. Accordingly, in Study 1, the efficacy message factors were composed of a gain/loss frame, time distance from medicine efficacy, and a construal level according to the perception of the recipients about the medicine. In the context of persuasion toward medication behavior, the satisfaction of the recipients with the efficacy message, their perceived need for medication, and their intention to take medication were measured to determine the effects of the efficacy message factors. In addition, to elaborate on the message effect theory, the recipient variables health literacy and prevention focus were included in the analysis of the message factors and interactions. In Study 2, side-effect message factors were divided into structure and expression of the message. The message structure was designed with attention-distributed and integrated types, and the message expression was designed with numerical and verbal expressions. The intention toward medication nonadherence and the message effect path were analyzed according to the message factors. Accordingly, in Study 1, it was found that the efficacy message of the written medicine information improved according to the communication theory and increased the need for perceived medication compared to the present one. In the context of medication behavior persuasion, no major effects of gain/loss frames and temporal distance were found, but construal-level messages emphasizing the reason for medication were found to influence medication behavior. Analysis of the main effects of the individual factors indicated that health literacy influenced medication behavior and that prevention focus also worked in the same direction. Analysis of the interaction between message factors and individual factors revealed that the persuasive power of the gain frame was higher than that of the loss frame when health literacy was low, and the same result was found when interest and involvement were low. In Study 2, it was found that the side-effect message structure affected medication nonadherence through the cognitive load, and the expression of the side-effect message affected medication nonadherence through the perceived likelihood of side effects. Specifically, when body organ information was included in the side-effect message, the intention toward medication nonadherence increased with the increase in the cognitive load, and when the perceived likelihood of side effects was verbally expressed, the intention toward medication nonadherence was overestimated. Theoretically, this study expanded the frame theory and construal-level theory to include medicine efficacy messages. It also expanded the cognitive load theory and anchoring effect to include side-effect messages. Specifically, the influence of medicine messages for efficacy perception was established through the communication theory, and the mechanism of perception of distorted side effects was explained by cognitive load and the anchoring effect. These attempts are meaningful in that they analyzed medication nonadherence, which is a problem in the practical field, as a communication process between written medicine information and the recipient. They verified the theoretical validity of the message effect. In practice, this study empirically verified the improvement draft in the foreign written medicine information section and proposed the direction of medicine messages to policy makers of health institutions. It also verified the relationship between drug messages and medication behavior to provide meaningful insights to field medical and pharmaceutical experts.
제 1 장 서 론 1제 1 절 문제제기 1제 2 절 연구목적 3제 2 장 이론적 배경 9제 1 절 의약품첨부문서와 복약행동 91. 의약품첨부문서 92. 의약품첨부문서의 효능 메시지와 복약 이행 123. 의약품첨부문서의 부작용 메시지와 복약 비이행 15제 3 장 연구 1 19제 1 절 이론적 배경 191. 효능 메시지와 설득커뮤니케이션 192. 효능 메시지와 이득-손실 프레임 243. 효능 메시지와 해석수준이론 344. 이득-손실 프레임과 해석수준이론 425. 수용자 특징과 메시지 효과 46제 2 절 연구 방법 561. 실험설계 및 참가자 분석 562. 독립변인 구성과 실험 메시지 점검 583. 조절변인 측정과 신뢰도 검증 624. 종속변인 측정과 신뢰도 검증 635. 통제변인 측정과 신뢰도 검증 66제 3 절. 연구 결과 681. 연구가설과 연구문제 검증 68제 4 장 연구 1 의 결론 87제 1 절 연구 결과에 대한 논의 87제 5 장 연구 2 97제 1 절 이론적 배경 971. 부작용 메시지와 인지부하이론 972. 부작용 메시지와 기준점 효과 112제 2 절 연구 방법 1201. 실험설계 및 참가자 분석 1202. 독립변인 구성과 실험 메시지 점검 1213. 매개변인 측정과 신뢰도 검증 1244. 종속변인 측정과 신뢰도 검증 1275. 통제변인 측정과 신뢰도 검증 127제 3 절 연구 결과 1301. 연구가설 검증 130제 6 장 연구 2 의 결론 141제 1 절 연구 결과에 대한 논의 141제 7 장 결론 148제 1 절 연구의 의의 148제 2 절 연구의 한계 및 후속 연구 제언 154참고문헌 1571. 국내문헌 1572. 해외문헌 159부 록 186<부록 1> 연구 1(고혈압약 첨부문서: 효능 메시지) 설문지 186<부록 2> 연구 2(고혈압약 첨부문서: 부작용 메시지) 설문지 200ABSTRACT 210