본 연구의 목적은 부모상담을 병행한 비대면 미술치료가 학령기 소아암 환아들의 정서에 미치는 영향을 알아보고 학령기 소아암 환아들의 정서적 개입을 위한 비대면 미술치료의 활용 가능성을 확인하는 것에 있다. 본 연구는 소아암 진단 후 통원 치료 중인 학령기 환아를 대상으로 하였다. 자발적 참여 의사를 밝힌 아동 중 연구 조건에 부합한 3명을 선정하여, 2021년 7월 11일부터 9월 26일까지 주 1회, 1시간씩, 사전·사후 검사를 포함하여 총 12회기의 부모상담을 병행한 비대면 미술치료를 시행하였다. 비대면 미술치료 초기 단계에서는 아동이 비대면 환경에 익숙해질 수 있도록 돕고 치료사와의 라포를 형성하고, 아동에 대한 이해도를 높이고자 하였다. 중기단계에는 감정인식과 감정분화를 촉진하는 과정을 통해 자기표현의 기반을 다지며, 감정표현과 감정을 수용하는 경험을 통해 정서적 안정의 효과를 얻는 것을 목표로 하였다. 후기단계에는 성취감 경험을 통해 자존감을 향상하고, 긍정적인 자아상을 확립하고자 하였다. 그 과정에서 수집한 회기별 연구 일지, 축어록, 작품 사진과 사전·사후에 각각 진행된 CBCL 6-18, PITR, 한국 아동의 일상적 스트레스 척도의 결과와 개방형 질문지를 종합적으로 비교 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 소아암 환아의 불안·우울 완화에 영향을 준다. CBCL 6-18 불안·우울 항목이 임상범위, 준임상범위였던 환아들의 T점수는 평균 10점 감소하였으며, PITR 행동관찰에서도 지우개 사용빈도가 줄고 선이 균일해지는 등의 변화를 보였다. 둘째, 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 소아암 환아의 위축·우울 완화에 영향을 준다. CBCL 6-18 위축·우울 항목이 전 대상에서 정상범위로 감소하였을 뿐 아니라, PITR에서도 인물의 크기가 커지고 신체상의 왜곡이 감소하였으며 PDI에서 표현의 폭이 넓어지는 등의 변화를 보였다. 셋째, 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 소아암 환아의 스트레스 완화와 스트레스 대처능력 향상에 영향을 준다. 전 대상의 PITR 스트레스 지수는 평균 2.7점 하락하였으며, 대처능력은 평균 5.3점 상승하였다. 넷째, 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 긍정적 자아상 형성에 도움을 준다. 부모의 도움 없이 미술 작업을 수행할 수 있도록 설계된 미술치료 과정에서 스스로 문제를 해결하는 경험은, 소아암 환아가 자기 통제감과 성취감을 경험하도록 하여 소아암 환아의 자율성과 자존감을 높이며, 긍정적인 자아상 형성에 도움을 주었다. 다섯째, 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 양육태도의 긍정적 변화를 유도한다. 부모상담은 부모의 자녀에 대한 이해도를 높이고 양육태도를 개선하도록 함으로써, 부모·자녀간의 원활한 상호작용 촉진과 소아암 환아의 정서적 안정에 도움을 준다. 부모상담을 병행한 비대면 미술치료는 학령기 소아암 환아들이 자신의 감정을 인식하고 표현할 수 있도록 도움으로써, 부모와의 정서적 상호작용을 촉진하여 정서적 안정의 효과를 얻을 수 있도록 하였다. 이는 환아가 일상생활에 적응하는 것을 돕고, 환아는 물론 환아 가족의 삶의 질 향상에도 긍정적인 영향을 준다는 점에서 연구의 의미가 있었다.
핵심되는 말 : 부모상담, 비대면 미술치료, 소아암 환아
This study aims to investigate the effect of online art therapy combined with parent counseling on the emotions of school-age children with cancer, and investigate its usability for emotional intervention in school-age children with cancer. This study targeted school-age children with cancer who were receiving outpatient treatment. Among the children who agreed to voluntarily participate, three children who met the research criteria were selected. From July 11th to September 26th, 2021, online art therapy along with parent counseling was performed once a week, 1 hour each, including pre and post-examinations, for a total of 12 times. In the initial stage of online art therapy, children were familiarized with the non-face-to-face environment to help the therapist develop a rapport with them and better understand them. In the intermediate stage, emotional recognition and emotional differentiation were promoted to lay the foundation for self-expression. Experiences in which children express and accept emotions were expected to lead to their emotional stability. In the later stage, experiencing a sense of accomplishment was expected to improve self-esteem and establish a positive self-image. In the process, research journals, verbatim, pictures of works, assessment materials such as CBCL 6-18, PITR, and daily stress scales of Korean children conducted before and after each session, and an open-ended questionnaire were collected and analyzed. The results of this study are as follows. First, online art therapy combined with parent counseling reduces anxiety and depression in children with cancer. The T-score of the children with anxiety and depression of clinical or quasi-clinical ranges in the CBCL 6-18 items decreased by an average of 10 points. PITR behavioral observation also showed changes such as the eraser is used less and lines become more uniform. Second, online art therapy coupled with parent counseling has reduced withdrawal and depression in children with cancer. The scores on CBCL 6-18 withdrawal/depression items decreased to the normal range in all subjects. In addition, in PITR, changes also took place: increased size of figures, less body distortion, and broadened range of expression in PDI. Third, online art therapy combined with parent counseling reduced the stress in children with cancer and their abilities to cope with stress. The PITR stress index of all children decreased by an average of 2.7 points, and coping ability increased by an average of 5.3 points. Fourth, online art therapy combined with parent counseling helps children with cancer to form a positive self-image. The experience of solving problems on their own during the art therapy without help from their parents allowed children with cancer to experience a sense of self-control and a sense of accomplishment, helping them to increase their autonomy and self-esteem and form a positive self-image. Fifth, online art therapy combined with parent counseling induces positive changes in parenting attitude. Parent counseling helps parents better understand their children and improve their parenting attitudes, leading to smooth interaction between parents and children and enhanced emotional stability in children with cancer. Online art therapy combined with parent counseling helped school-age children with cancer to be able to recognize and express their emotions, thereby facilitating emotional interaction with their parents and gaining emotional stability. This study was meaningful in that this therapy helps children with cancer adjust to daily life and has a positive effect on the quality of life of both the children and their families.
Key words: Online Art Therapy, Parent Counseling, Children with Cancer
목차
차 례감사의 글 ⅰ차 례 ⅱ그 림 차 례 ⅴ표 차 례 ⅶ부 록 차 례 ⅷ국 문 요 약 ⅸⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 소아암 6가. 소아암의 개념 6나. 소아암 환아의 특성 72. 미술치료 8가. 미술치료의 정의 및 개념 8나. 소아암 환아 대상 미술치료 10다. 비대면 미술치료 113. 부모상담 12가. 부모상담의 정의 및 개념 13나. 부모상담의 필요성 14Ⅲ. 연구 방법 171. 연구 대상 17가. 연구 대상 모집 및 선정기준 17나. 연구 대상의 윤리 및 안전에 대한 고려 18다. 연구 대상의 특성 202. 연구 절차 및 구성 26가. 연구 기간 및 미술치료 진행절차 26나. 비대면 미술치료 프로그램 29다. 비대면 미술치료 환경구성 31라. 비대면 미술치료 진행절차 373. 자료 수집 및 연구 도구 38가. 아동청소년 행동평가척도(CBCL 6-18) 38나. 한국 아동의 일상적 스트레스 척도 39다. 빗속의 사람 검사(PITR) 404. 자료 분석 42Ⅳ. 연구 결과 441. 비대면 미술치료 회기과정 및 회기별 변화 44가. 초기단계 44나. 중기단계 52다. 후기단계 702. 아동·청소년 행동평가척도(CBCL 6-18)에서의 변화 773. 한국 아동의 일상적 스트레스 척도에서의 변화 794. 빗속의 사람 검사(PITR)에서의 변화 80Ⅴ. 결론 및 제언 85참고문헌 93부 록 101Abstract 118