놀이는 유아의 발달과 학습에 핵심적인 역할을 하고, 놀이성은 놀이에 주요한 영향을 미치는 변인이므로 유아의 놀이성 향상은 무엇보다 중요한 과제라고 할 수 있다. 본 연구는 어머니의 놀 권리 인식과 유아의 놀이성 간의 관계에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과를 살펴보는 것을 목적으로 하며, 유아의 놀이성을 보다 효과적으로 향상할 수 있는 방법을 모색하고자 한다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 놀 권리 인식, 어머니의 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성의 전반적 경향은 어떠한가? 둘째, 어머니의 놀 권리 인식, 어머니의 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 어머니의 놀 권리 인식과 유아의 놀이성 간의 관계를 어머니의 반응적 놀이참여태도가 매개하는가? 서울시와 경기도, 인천시에 있는 어린이집과 유치원에 다니는 만 3~5살 유아 272명과 그들의 어머니를 연구대상으로 선정하였다. 선행연구를 기반으로 어머니의 놀 권리 인식을 측정하기 위해서 원계선과 현은선(2017)이 개발한 척도를 사용하였다. 어머니의 반응적 놀이참여태도를 측정하기 위해서 김리진과 이소연(2018)이 델파이 조사를 통해서 개발하고 이소연 등(2018)이 타당화한 부모 놀이참여태도 척도를 사용했다. 유아의 놀이성을 측정하기 위해 기존 연구에서 제시된 놀이성의 개념과 놀이 성향의 준거(Lieberman, 1977; Rogers 외, 1998) 등을 기초로 김명순, 김길숙, 박찬화(2012)가 개발한 ‘유아용 놀이성 평정척도(Children’s Playfulness Rating Scale, CPRS)’를 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 25.0 버전 프로그램을 사용해서 최종 분석하였다. 첫째, 연구대상의 사회인구학적 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 통해 빈도와 백분율, 평균과 표준편차를 산출하였다. 또한, 주요 연구 변인들의 전반적인 경향성을 파악하기 위해 기술통계 분석을 실시하였다. 연구도구의 문항 간 내적 합치도를 확인하기 위하여 신뢰도 분석을 통해 크론바하 알파계수(Cronbach’s α)를 산출했다. 둘째, 어머니의 놀 권리 인식 및 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성, 어머니와 유아의 사회인구학적 배경 변인 간의 관계를 살펴보기 위해서 Pearson 적률상관분석을 하였다. 둘째, 유아의 놀이성에 유의미한 영향을 미치는 배경 변인들을 통제한 상태에서 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과를 확인하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 매개분석을 하였다. 마지막으로 매개효과의 통계적 유의성을 확인하기 위하여 Sobel Test를 실시했다. 연구문제에 따라 자료를 분석하고 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 놀 권리 인식과 어머니의 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성은 중간 수준 이상으로 나타났다. 둘째, 어머니와 유아의 사회인구학적 변인과 어머니의 놀 권리 인식 및 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성의 상관관계를 살펴보았다. 어머니의 연령은 월평균 수입, 유아 연령과 정적인 상관을 보였고 놀이시간과는 부적으로 연관되었다. 월평균 수입은 놀 권리 인식, 놀이성과 정적 상관을 보였다. 유아의 연령은 놀이시간과 부적 상관을 나타냈으나, 놀 권리 인식, 놀이성과는 정적 상관을 보였다. 놀이시간, 반응적 놀이참여태도와 유의미한 정적 상관을 보였다. 놀이시간은 어머니의 반응적 놀이참여태도와 정적 상관을 나타냈다. 또한, 주요 연구변수 간의 상관관계를 보면 어머니의 놀 권리 인식은 어머니의 반응적 놀이참여태도 및 유아의 놀이성과 정적 상관을 나타냈다. 반응적 놀이참여태도는 놀이성과 정적 상관을 보였다. 셋째, 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도가 갖는 매개효과를 검증한 결과, 어머니의 놀 권리 인식이 어머니의 반응적 놀이참여태도에 영향을 미쳤으며, 어머니의 놀 권리 인식은 유아의 놀이성에도 영향을 주었다. 어머니의 반응적 놀이참여태도 또한 유아의 놀이성에 유의한 영향을 미쳤다. 어머니의 놀 권리 인식과 유아의 놀이성 간의 관계에서 어머니의 반응적 놀이참여태도는 완전 매개 효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 어머니의 놀 권리 인식이 높으면 어머니의 반응적 놀이참여태도는 보다 적절하고, 어머니가 유아와의 놀이 상황에서 보여주는 적절한 반응적 놀이참여태도는 유아의 높은 수준의 놀이성으로 이어지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 어머니의 놀 권리 인식이 어머니의 반응적 놀이참여태도에 반영되고 이를 통해 유아의 놀이성이 증진될 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구는 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에 대해 어머니의 반응적 놀이참여태도가 갖는 매개효과에 대하여 고찰하였다. 어머니의 놀 권리 인식이 높을수록 어머니는 유아의 자유롭고 즐거운 놀이를 지원하게 되는데, 이는 유아와 어머니의 놀이 상황에서 어머니의 반응적 놀이참여태도를 더욱 적절하게 하여 결과적으로 유아의 놀이성을 발달시키게 된다는 것이다. 본 연구는 유아의 놀이성을 증진하기 위하여 어머니의 놀 권리 인식과 함께 어머니의 반응적 놀이참여태도를 높일 필요가 있다는 사실을 밝혀냈다는 의의가 있다. 또한, 어머니가 유아의 놀 권리를 민감하게 인식하게 하기 위한 놀 권리 인식을 중심으로 한 부모교육, 어머니의 반응적 놀이참여태도에 대한 정보 제공 및 코칭의 근거자료로 활용할 수 있다.
Play occupies a key role in the development and learning of young children, and the attribute of playfulness is a major factor in enabling play, so improving playfulness of young children is a most important task. This study examines the mediating effects of a mother''s reactive play participation attitude in the relationship between that mother''s perceptions of children’s right to play and that child’s playfulness. Ultimately, this study is being conducted find ways to improve playfulness in young children. The research questions in this study are the following. First, what are the overall trends in a mother''s perceptions of children’s right to play, her reactive attitude toward play participation, and her child’s playfulness? Second, what is the relationship between a mother''s perception of children’s right to play, her reactive play participation attitude, and her child’s playfulness? Third, does a mother''s reactive play participation attitude mediate the relationship between her perceptions of children’s right to play and the playfulness of young children? For this study, 272 young children aged 3 to 5 years and their mothers were selected from day care centers and kindergartens located in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon. A scale developed by Kye Son Won and Eun Sun Hyun (2017) was used to measure mothers’ perceptions of children’s right to play. The parents'' play participation attitude instrument which Kim and Lee (2018) developed from the Delphi survey and Lee et al. (2018) validated was used. To measure playfulness, the Children’s Playfulness Rating Scale (CPRS) developed by Myoung Soon Kim, Gil Sook Kim, and Chan Hwa Park (2012), which was developed from the concept of playfulness and compliance with play propensity (Lieberman, 1977; Rogers et al., 1998). The collected data were analyzed using the SPSS Statistics 25.0 version program. First, frequency and percentage was calculated with frequency analysis, and means and standard deviations were extracted to represent the socio-demographic characteristics of the subjects studied. In addition, descriptive statistical analysis was conducted to understand the overall tendency of key research factors. To verify internal consistency in the questions in the research tool, the reliability analysis produced a value for Cronbach''s α. Second, Pearson''s correlation analysis was conducted to examine the mothers’ perceptions of children’s right to play and the mothers’ own reactive play participation attitude, the playfulness of their children, and the relationship between mothers’ and their children''s socio-demographic background variables. Third, Baron and Kenny’s (1986) analysis of mediation effects was used to identify the mediating effects of a mother''s reactive play participation attitude on the effects of her perceptions of children’s right to play on the playfulness of her child while controlling for background variables that significantly affect playfulness in children. Finally, the Sobel Test was conducted to verify the statistical significance of the mediated effect. The results of the analysis to address the research questions are as follows: First, the scores of mothers’ perceptions of children’s right to play, their reactive play participation attitude, and their children''s playfulness were found to be above average. Second, the correlations among the social demographic variables of mothers and their children, the mothers’ perceptions of children’s right to play, the mother''s own reactive play participation attitude, and the playfulness of young children were examined. Mother’s age showed a positive correlation with average monthly income and child’s age and the negative correlation with playtime. Average monthly income was had a positive correlation with mothers’ perceptions of children’s right to play, and the playfulness of their children. The child’s age showed a negative correlation with playtime but a positive one with the mother''s perceptions of children’s right to play and the child’s playfulness. playtime had a significant positive correlation with mother''s reactive play participation attitude. The correlations among the major research variables indicate that mothers’ perceptions of children’s right to play showed a positive correlation with their reactive play participation attitudes and the playfulness of their children. Further, their reactive play participation attitude had a positive correlation with the playfulness of their children. Third, the mediating effect of mothers’ reactive play participation attitude on the effect of their perceptions of children’s right to play on playfulness of their children entailed that their perceptions of children’s right to play affected their reactive play participation attitude, and their perceptions of children’s right to play also affected the playfulness of their children. Mothers’ reactive play participation attitude also had a significant effect on the playfulness of their children. In the relationship between the mothers’ perceptions of children’s right to play and the playfulness of their children, the mothers; own reactive play participation attitude showed a complete mediating effect. In other words, if a mother''s has a high perception of children’s right to play, her own reactive play participation attitude is likely to be more appropriate, and an appropriate mother''s reactive play participation attitude in the play situation with young children leads to a high level of playfulness among young children. These findings indicate that mothers’ perceptions of children’s right to play are reflected in their reactive play participation attitude, and thus, the playfulness of young children can be enhanced. This study examines the mediating effects of mothers’ reactive play participation attitude on the effects of their perceptions of children’s right to play on the playfulness of their children. The higher the mother''s perceptions of children’s right to play are, the more the mother supports her child''s free and enjoyable play. This leads the mother to show her proper attitudes in her reactive participation in the child''s play, which results in the development of her child''s playfulness. This study indicates the necessity of increasing mothers’ reactive play participation attitude along with the mother''s perceptions of children’s right to play to enhance their children''s playfulness. This conclusion can also be used as the basis for education of parents, providing information on their reactive play participation attitudes and coaching, focusing on the mother''s perceptions of children’s right to play to sensitively recognize children’s right to play rights.
< 목 차 >국문초록 ⅳI. 서 론 11. 연구의 목적 및 필요성 12. 연구문제 53. 연구모형 64. 용어의 정의 61) 놀이 62) 놀이성 63) 놀 권리 64) 놀 권리 인식 75) 반응적 놀이참여태도 7Ⅱ. 이론적 배경 71. 사회문화적 인지이론 82. 놀이성 91) 놀이성의 개념 92) 놀이성의 구성요인 93) 유아의 놀이성 관련 변인 103. 놀 권리 인식 121) 놀 권리 인식의 개념 122) 놀 권리 인식 관련 연구 144. 어머니의 반응적 놀이참여태도 161) 어머니의 반응적 놀이참여태도의 개념 162) 어머니의 반응적 놀이참여태도 관련 연구 175. 주요 변수 간의 관계 191) 어머니의 놀 권리 인식과 유아의 놀이성 간의 관계 192) 어머니의 놀 권리 인식과 어머니의 반응적 놀이참여태도 간의 관계 203) 어머니의 반응적 놀이참여태도와 유아의 놀이성 간의 관계 21Ⅲ. 연구방법 221. 연구대상 222. 연구도구 241) 유아의 놀이성 242) 어머니의 놀 권리 인식 243) 어머니의 반응적 놀이참여태도 254) 통제변수 263. 연구절차 261) 예비조사 262) 본 조사 264. 자료분석 27Ⅳ. 연구결과 281. 어머니의 놀 권리 인식과 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성의 전반적 경향 282. 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과 291) 사회인구학적 변인, 어머니의 놀 권리 인식, 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성의 상관관계 282) 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과 29(1) 어머니의 놀 권리 인식이 어머니의 반응적 놀이참여태도에 미치는 영향 30(2) 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과 30Ⅴ. 논의 및 결론 321. 연구의 요약 및 논의 321) 어머니의 놀 권리 인식과 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성의 전반적인경향 322) 어머니의 놀 권리 인식과 반응적 놀이참여태도, 유아의 놀이성 간의 관계 333) 어머니의 놀 권리 인식이 유아의 놀이성에 미치는 영향에서 어머니의 반응적 놀이참여태도의 매개효과 342. 결론 및 제언 36참고문헌 39Abstract 47부 록 50