본 연구의 목적은 대학생을 대상으로 진로적응모형을 검증하고자 적응준비 변인으로 계획된 우연기술, 적응자원 변인으로 진로적응성, 적응반응 변인으로 진로관여행동, 적응결과의 변인으로 삶의 만족을 설정하여 진로적응모형을 검증하고, 취업불안의 매개된 조절효과를 검증하는 데 있었다. 연구를 진행하기에 앞서 명지대학교 생명윤리위원회의 인간대상 연구심의를 숭인 받은 후(승인번호: MJU-2021-07-004-02) 실시하였다. 이를 위하여 대학생들이 주로 이용하는 커뮤니티 사이트를 이용하여 전국에 소재한 4년제 대학교에 재학 중인 3, 4학년 남, 녀 대학생을 대상으로 온라인을 통한 설문을 실시하여 수집된 343명의 자료를 최종 분석에 사용하였다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 계획된 우연기술은 진로적응성, 진로관여행동, 삶의 만족과는 유의미한 정적 상관을 보였고, 취업불안과는 유의미한 부적 상관을 보였다. 그리고 진로적응성은 진로관여행동과 삶의 만족에 유의미한 정적 상관을 취업불안과는 유의미한 부적 상관을 보였다. 또한, 진로관여행동은 삶의 만족과는 유의미한 정적 상관을 취업불안과는 유의미한 부적상관을 보였다. 둘째, 계획된 우연기술과 삶의 만족의 관계에서 진로적응성과 진로관여행동의 이중매개효과를 분석한 결과 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었으며, 진로적응성과 진로관여행동이 대학생의 계획된 우연기술과 삶의 만족 사이를 완전매개하였다. 이는 계획된 우연기술은 진로적응성을 통하여 진로관여행동의 수준을 높이는 역할을 하며, 진로적응성은 진로관여행동을 촉진하여 삶의 만족을 향상시킨다는 것을 의미한다. 또한, 국내에서의 진로적응모형의 적용 가능성을 확인한 것이다. 셋째, 연구모형의 매개된 조절 효과를 확인한 결과 대학생의 계획된 우연기술과 삶의 만족의 관계에서 진로적응성과의 매개효과에 대한 취업불안의 조절효과는 계획된 우연기술이 진로적응성에 정적 영향을 미치고 진로적응성은 삶의 만족에 정적 영향을 미쳤다. 그리고 계획된 우연기술과 취업불안의 상호작용항이 진로적응성에 통계적으로 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 본 연구결과의 의의는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 삶의 만족에 계획된 우연기술이 진로적응성과 진로관여행동을 거쳐 영향을 미치는 것을 확인한 것으로, 적응자원과 더불어 적응행동 변인의 역할을 밝혔다는 점과 대학생들의 삶의 만족을 위하여 다양한 진로관여행동을 높이기 위한 개입과 더불어 계획된 우연기술의 향상과 진로적응성의 중요함을 확인하여 밝혔다는 데 의의가 있다. 둘째, 계획된 우연기술과 삶의 만족의 관계를 진로적응성과 진로관여행동이 완전매개 효과를 갖는다는 것을 확인하였다. 즉 개인이 진로환경에 적절하게 반응하는 유연성과 더불어 적응적 행동을 좌우하는 개인의 자원을 증진하는 것이 진로관여행동에 중요한 영향을 미친다는 결과를 나타내는 것이다. 그리고 선정한 변인들을 통하여 직간접의 영향력을 검증함으로 진로적응모형의 국내 적용 가능성을 확인하였다. 이를 통하여 진로교육 및 상담 개입 시 진로적응모형을 순차적으로 적용하여 개인이 필요로 하는 차원에 맞추어 진로상담의 개입이 필요함을 밝혔다는 데 의의가 있다. 셋째, 대학교 3, 4학년 학생들의 취업준비에 따른 심리적 지각상태를 확인하였으며, 이는 상대적으로 취업불안을 높게 지각할 수 있는 대학교 3, 4학년을 대상으로 한 연구로서 의의가 있으며 취업불안을 진로적응모형에 적용하여 통합적인 측면을 확인하였다는 데 그 의의가 있다. 본 연구가 가지는 제한점은 다음과 같다. 첫째, 대학교에 재학 중인 3, 4학년 학생들만을 연구대상으로 하였기 때문에 진로적응모형의 적용에 있어서 국내에 모든 대상에 대하여 일반화하기에는 한계가 있다. 둘째, 본 연구는 자기보고식 설문지를 온라인만을 통하여 자료를 수집하였기 때문에 대학생들이 조사에 응답하는데 있어 취업불안에 대하여 실제보다 과장되거나 사회적 바람직성으로 인해 축소되었을 가능성이 있다. 셋째, 본 연구는 대학교에 재학 중인 3, 4학년 학생들을 대상으로 취업불안의 영향을 탐색하였으나 연구대상의 개별적 특성의 차이에 관해서는 검증하지 않았다. 이에 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study was to verify the career adaptation model for university students, by planned happenstance skill as the adaptive preparation variable, career adaptability as adaptive resource variable, occupational engagement as adaptive reaction variable, and life satisfaction as adaptation result. It was to verify career adaptation model, and verify mediated moderating effect of job-seeking anxiety. Before proceeding with the study, it was conducted after receiving approval from Myongji University Institutional Review Board(approval number: MJU-2021-07-004-02). For this purpose, using the community site mainly used by college students, the data of 343 people collected by conducting an online survey of 3rd and 4th year male and female college students attending four-year universities across the country was used for the final analysis. The main research results of this study are as follows. First, the planned happenstance skills showed a significant positive correlation with career adaptability, occupational engagement, and life satisfaction, and a significant negative correlation with job-seeking anxiety. And career adaptability showed a significant positive correlation with occupational engagement and life satisfaction, and a significant negative correlation with job-seeking anxiety. In addition, occupational engagement showed a significant positive correlation with life satisfaction and a significant negative correlation with job-seeking anxiety. Second, as a result of analyzing the double mediating effect of career adaptability and occupational engagement in the relationship between planned happenstance skills and life satisfaction, it was confirmed that it was statistically significant. It was completely mediated. This means that the planned happenstance skills plays a role in raising the level of occupational engagement through career adaptability, and career adaptability promotes career occupational engagement and improves life satisfaction. Third, as a result of confirming the mediated moderating effect of the research model, the moderating effect of job-seeking anxiety on the mediating effect of career adaptation performance in the relationship between planned happenstance skills and life satisfaction of college students was that planned happenstance skills had a positive effect on career adaptability, and Career adaptability had a positive effect on life satisfaction. And it was confirmed that the interaction term between planned happenstance skill and job-seeking anxiety had a statistically significant negative effect on career adaptability. The significance of the results of this study is as follows. First, it was confirmed that the planned happenstance skills had an effect on the life satisfaction of college students through career adaptability and occupational engagement. It is significant in that it confirmed and revealed the importance of improvement of planned happenstance skills and career adaptability along with interventions to increase occupational engagement. Second, it was confirmed that career adaptability and occupational engagement had a completely mediating effect on the relationship between planned happenstance skills and life satisfaction. In other words, the results indicate that the improvement of individual resources that influence adaptive behavior as well as flexibility in responding appropriately to the career environment has an important effect on occupational engagement. And by verifying the direct and indirect influence through the selected variables, the possibility of domestic application of the career adaptation model was confirmed. Through this, it is meaningful in that it revealed the need for career counseling intervention in accordance with individual needs by sequentially applying the career adaptation model to career education and counseling intervention. Third, the psychological perception status according to the preparation for employment of 3rd and 4th year university students was confirmed. It is meaningful in that it confirmed the integrated aspect by applying it to the model. The limitations of this study are as follows. First, because only 3rd and 4th grade students enrolled in university were studied, there is a limit to generalizing to all subjects in Korea in the application of the career adaptation model. Second, because this study collected data only through the self-report questionnaire on-line, there is a possibility that college students'' responses to the survey may be exaggerated or reduced due to social desirability. Third, this study explored the effect of job anxiety on 3rd and 4th grade students enrolled in university, but did not verify the differences in individual characteristics of the study subjects. Therefore, suggestions for follow-up studies were presented.