본 연구는 아동작업치료 임상에서 이루어지고 있는 부모 상담과 교육의 현황을 파악하고 치료사가 부모 상담과 교육에 대해 갖고 있는 인식을 조사해봄으로써 보다 효과적인 부모 상담과 교육을 계획하는 데 필요한 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구에서는 부모 상담과 교육 및 부모 교육 프로그램에 대한 개념 정립 후, 연구자가 제작한 구조화된 설문지를 사용하였다. 설문지는 ‘연구 대상에 대한 일반적 정보’, ‘부모 상담과 교육 실태’, ‘부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식’의 3가지 영역으로 나뉘며, 총 85개 문항으로 구성되었다. 연구 대상자는 임상에서 아동을 대상으로 작업치료를 시행하고 있는 작업치료사로 하였고, 총 228명이 설문에 응답하였다. 부모 상담과 교육의 현황 조사 결과에 따르면, 아동작업치료에서의 부모 상담과 교육은 작업치료가 끝난 후에 매 회기마다 10분 이내로 아동의 ‘모’와 함께 치료실에서 이루어졌다. 치료사는 아동의 치료 목표와 내용을 주로 다루었고, 부모는 가정에서의 중재 방법에 대한 질문을 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 부모 상담과 교육 시 치료사와 부모 모두 상담과 교육 시간 확보가 어렵다고 응답하였다. 부모 상담과 교육의 인식 조사 중 선택형 문항 결과에 따르면, 모든 작업치료사가 부모 상담과 교육이 필수적이라고 하였고, 부모 상담과 교육의 목적은 부모를 치료의 협조자로 만들어 아동 치료의 효과를 높이는 것이었다. 또한 부모 상담과 교육은 정기적으로 매 회기마다 10분 이내에 중재기간 동안 부모 모두를 대상으로 진행하는 것이 가장 적절하다고 하였다. 부모 상담과 교육의 인식 조사 중 척도형 문항 결과에 따르면, ‘부모 상담과 교육 시 치료사의 임상 경력이 상담에 영향을 미친다’, ‘나는 아동이 받고 있는 치료 과정 및 목표에 대한 정보를 제공한다’, ‘부모 상담과 교육은 부모가 아동의 개별적 특성을 이해하는데 도움이 된다’, ‘나는 부모 상담과 교육 시, 나의 태도에 대해 만족한다’의 평균이 가장 높게 나타났다. 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식, 부모 상담과 부모 교육 내용, 부모 상담과 교육의 효과에 대한 작업치료사의 인식, 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 만족도 간의 상관관계에서 모든 관계에서 통계적으로 유의한 관계가 있는 것으로 나타났고, 그 중 부모 상담과 교육 내용과 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 만족도 간의 상관관계가 가장 높은 것으로 나타났다. 또한, 일반적 특성에 따른 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식 차이를 알아본 결과, 일반적 특성 중, ‘임상 경력’이 ‘부모 상담과 교육 현황’, ‘부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식’, ‘부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 만족도’의 각 응답에 가장 많은 영향을 미쳤다. 이와 같은 연구의 결과를 토대로 아동작업치료에서의 부모 상담과 교육 시 효과적인 부모 상담과 교육을 계획하고 진행할 수 있을 것으로 사료되며, 향후 아동작업치료에서의 부모 상담과 교육 프로토콜 또는 가이드라인을 개발하는 데 도움이 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the status of parental counseling and education in the child occupational therapy, and to provide the data necessary to plan for more effective parental counseling and education by examining the perception of parental counseling and education. In this study, we used the structured questionnaire produced by the researcher after establishing the concept of parental counseling, education and parent education programs. The questionnaire was divided into three areas of ‘general information about research subjects’, ‘parental counseling and education status’, ‘the perception of occupational therapists for parental counseling and education’, and consisted of 85 questions. The subjects were occupational therapists who have been working on child occupational therapy in clinical, and 228 were responded to the questionnaire. According to the results of parental counseling and education, parental counseling and education in child occupational therapy were done in the treatment room with the ''mother'' of the child in 10 minutes after the occupational therapy is completed. The therapist treated the purpose and the contents of the child, and the parent was most likely to ask the question about the treatment method in the home. When parental counseling and education, both the therapist and the parents were reported to be difficult to secure counseling and education time. According to the optional questions of the perception of parental counseling and education, all occupational therapists said parental counseling and education were essential, and the purpose of counseling and education was to increase the effectiveness of child treatment by making parents cooperators. In addition, it was most appropriate to conduct parental counseling and education regularly for both ‘mother and father’during the intervention period within 10 minutes of each session. According to the scale questions of the perception of parental counseling and education, the average of ‘The therapist’s clinical work experience affects to parental counseling and education’, ‘I provide information about process and goals of a child therapy’, ‘Parental counseling and education helps parents understand the individual characteristics of children’, and ‘I am satisfied with my attitude when consulting and educating parents’was the highest. In all correlation, there was a statistically significant correlation between parental counseling and education, parental counseling and education content, parental counseling and education effectiveness, and parental counseling and education satisfaction. In addition, as a result of examining the difference in perception of occupational therapists about parental counseling and education according to general characteristics, ‘clinical experience’ had the most influence on each response of ‘occupational therapist''s perception of parental counseling and education’ and ‘occupational therapist''s satisfaction with parental counseling and education’. Based on the results of these studies, it is believed that effective parental counseling and education can be planned and conducted in parental counseling and education in child occupational therapy, and it can help develop parental counseling and education protocols or guidelines in the future.
Ⅰ. 서 론 10Ⅱ. 연구 방법 141. 연구절차 141) 부모 상담과 교육 및 부모 교육 프로그램 142) 설문지 초안 구성 및 제작 153) 전문가 자문 및 설문지 수정·보완 164) 신뢰도 검증 172. 연구 도구 183. 연구대상자 194. 설문조사 실시 195. 자료 분석 20Ⅲ. 연구 결과 201. 대상자의 일반적 특성 202. 부모 상담과 교육 실태 221) 부모 상담과 교육 현황 222) 부모 교육프로그램 시행 현황 253. 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식 261) 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 인식 262) 부모 상담과 교육 내용 283) 부모 상담과 교육의 효과에 대한 작업치료사의 인식 294) 부모 상담과 교육에 대한 작업치료사의 만족도 305) 부모 상담과 교육의 필요성, 내용, 효과, 만족도 간의 상관관계314. 대상자의 일반적 특성에 따른 작업치료사의 인식 비교 321) 부모 상담과 교육에 대한 인식 차이 비교 322) 부모 상담과 교육 내용 차이 비교 343) 부모 상담과 교육의 효과에 대한 인식 차이 비교 394) 부모 상담과 교육에 대한 만족도 차이 비교 44Ⅳ. 고찰 48Ⅴ. 결론 56