삼각교통섬은 직진교통류와 우회전교통류를 분리시키고 부적절한 회전 등의 통행을 막기 위한 시설물로 횡단보도와의 연계를 통해 보행자 및 자전거 등이 자동차와 분리되어 대피할 수 있도록 교차로에 설치한다. 1990년대 교통체계개선사업의 일환으로 도류화교차로가 도입되면서 전국적으로 광범위하게 설치되었으나, 최근에는 철거 사례가 빈번하게 나타나고 있으며, 삼각교통섬이 보행자의 안전을 위협한다는 조사 결과도 제시되고 있다. 이처럼 교통의 흐름을 원활하게 하기 위해 설치된 삼각교통섬이 그 기능을 제대로 발휘하지 못하며, 오히려 보행자의 안전을 위협하는 경우도 있는 것으로 판단되어, 본 연구에서는 문헌고찰 및 설치 현황?철거 사례 검토를 통해 삼각교통섬에 대한 현황조사를 실시하였으며, 인천광역시 내 교차로를 대상으로 삼각교통섬이 교차로 교통사고에 미치는 영향 분석을 실시하였다. 문헌고찰 결과, 국내법에서는 ‘필요에 따라’, ‘필요하다고 인정하면’이라고 언급하며, 명확한 준거를 제시하고 있지 않은 것으로 나타났다. 삼각교통섬과 교통사고 사이 관계에 관한 기존 연구에서는 일부 교차로 유형과 사고 유형에서 삼각교통섬 설치가 교통사고 감소에 기여하지 못하며, 삼각교통섬 설치가 반드시 사고 감소로 이어진다고 보기 어렵다는 결론을 제시하였다. 삼각교통섬의 설치 현황 검토 결과, 국외 주요 도시와 비교하였을 때, 인천광역시의 교차로당 삼각교통섬 수는 상위권에 위치하여 많은 수준인 것으로 나타났다. 삼각교통섬 철거 사례 검토 결과, 설치 목적에 부합하지 않고 오히려 보행자의 안전을 위협하거나 교통흐름을 방해하는 삼각교통섬들이 철거된 것으로 나타났으며, 삼각교통섬 설치 직후 사고위험으로 인해 바로 철거된 사례도 있는 것으로 나타났다. 삼각교통섬이 교차로 교통사고에 미치는 영향을 분석하기 위해, 인천광역시 내 교차로 70개소 및 해당 교차로에서 최근 4년간 발생한 사고 1,475건에 대해 조사하였다. 먼저, 교차로 내 삼각교통섬 설치 여부별 사고 특성을 비교ㆍ분석하기 위하여, 기초통계분석을 통해 항목별 교차로당 평균사고발생건수를 도출하였으며, 사고등급별 평균사고발생건수 분석 결과, 부상신고사고 및 경상사고는 삼각교통섬이 설치되지 않은 교차로에서, 중상사고 및 사망사고는 삼각교통섬이 설치된 교차로에서 더 많이 발생하는 것으로 나타났다. 사고건수 예측모형을 통해 삼각교통섬이 교차로 교통사고 발생건수에 미치는 영향 분석 결과, 삼각교통섬이 설치된 교차로의 경우 사고건수가 감소하는 것으로 나타났으며, 삼각교통섬의 크기가 클수록 사고건수가 증가하는 것으로 나타났다. 사고심각도 예측모형을 통해 삼각교통섬이 교차로 교통사고 심각도에 미치는 영향 분석 결과, 사고발생장소가 삼각교통섬이 설치되어 있는 교차로일 경우 미설치교차로 대비 심각도가 높은 중상 이상의 사고의 발생확률이 높아지는 것으로 나타났으며, 삼각교통섬의 평균 면적이 증가할수록 심각도가 낮은 부상신고사고 및 경상사고 발생확률이 높아지는 것으로 나타났다. 사고심각도에 대한 보조모형 구축 결과, 교차로 내 삼각교통섬 설치 여부별로 사고심각도에 영향을 미치는 요인이 각기 다른 것으로 나타났다. 이와 같은 주요 분석 결과들로 미루어 보아, 삼각교통섬의 설치 준거 확립이 필요하며, 설계 기준의 개선 또한 필요하다고 사료된다.
The triangular island is a facility to separate the straight and right-turn traffic flow and prevent inappropriate rotation. This is installed at the intersection so that pedestrians and bicycles can travel separately from cars through connection with crosswalks. In the 1990s, as part of TSM(Transportation System Management), it was widely installed nationwide. But recently, demolition cases have frequently appeared, and surveys have shown that triangular islands threaten safety of pedestrian. It is presumed that the triangular island installed to facilitate traffic flow does not function properly, and rather threatens the safety of pedestrians. In this study, the influence of triangular islands on intersection traffic accidents was analyzed focusing on intersections in Incheon Metropolitan City. As a result of the literature review, it was found that domestic law refers to the installation warrants of the triangular island as ‘if necessary’ or ‘if deemed necessary’, and does not present a clear installation warrants. Studies on the relationship between triangular islands and traffic accidents have shown that the installation of triangular islands does not contribute to the reduction of traffic accidents in some types of intersections and accidents. And they shown that it is difficult to judge that the installation of a triangular island necessarily leads to a reduction in accidents. As a result of reviewing the installation status of triangular islands, compared to major overseas cities, the number of triangular islands per intersection in Incheon Metropolitan City was located at the upper rank. As a result of reviewing the demolition cases, it was found that triangular islands that do not meet the purpose of installation and rather threaten the pedestrians safety or interfere with traffic flow were demolished. In addition, it was found that there was a case where the triangular island was immediately demolished due to the risk of an accident. In order to analyze the influence of triangular islands on traffic accidents at intersections, 1,475 accidents over the past four years were investigated at 70 intersections in Incheon Metropolitan City. Also, basic statistical analysis was performed, and an accident number prediction model as well as accident severity prediction model were constructed. The average number of accidents per intersection by accident types was derived through basic statistical analysis. As a result of the analysis, it was found that injuries and minor accidents occur more at intersections where triangular islands are not installed, and serious injuries and deaths occur more at intersections where triangular islands are installed. As a result of analyzing the impacts of triangular islands on traffic accidents at intersections through the prediction model, the number of accidents is decreased in the case of intersections where it was installed, and as it''s average area increases, the number of accidents increases. As a result of analysis through the accident severity prediction model, in the case of an intersection where it is installed, the probability of serious injury and death accidents increases compared to injury reporting accidents and minor accidents. In addition, as it''s average area increases, the probability of injury reporting accidents and minor accidents increases compared to serious injuries and deaths. As a result of constructing an auxiliary model for accident severity, it was found that each influencing factor was different depending on whether or not a triangular island was installed in the intersection. The conclusion of this study is that it is necessary to establish a warrants for installing a triangular island, and it is considered necessary to improve design standards.
국문초록 ⅰ목 차 ⅲ표 목 차 ⅵ그림목차 ⅷ제 1 장 서 론 11.1 연구의 배경 11.2 연구의 목적 31.3 연구의 내용 및 방법 41.4 연구의 범위 6제 2 장 문헌고찰 72.1 관련 법ㆍ매뉴얼 검토 72.1.1 삼각교통섬의 정의 및 설치 목적 72.1.2 삼각교통섬의 설치 준거 102.2 선행연구 고찰 112.2.1 삼각교통섬 설치에 따른 사고 감소 효과 연구 112.2.2 사고건수 예측모형 개발 연구 132.2.3 사고심각도 예측모형 개발 연구 142.2.4 문헌고찰 결과 및 본 연구의 차별성 16제 3 장 삼각교통섬 설치 현황 및 철거 사례 검토 173.1 삼각교통섬 설치 현황 검토 173.1.1 삼각교통섬 설치 현황 검토 개요 173.1.2 삼각교통섬 설치 현황 검토 결과 173.2 삼각교통섬 철거 사례 검토 213.2.1 삼각교통섬 철거 사례 검토 개요 213.2.2 삼각교통섬 철거 사례 검토 결과 213.2.3 소 결 44제 4 장 삼각교통섬이 교차로 교통사고에 미치는 영향 분석 454.1 분석 개요 454.1.1 분석방법론 454.1.2 분석 자료 수집 504.2 삼각교통섬 설치 여ㆍ부별 교통사고 특성 분석 594.3 삼각교통섬이 교차로 교통사고에 미치는 영향 분석 714.3.1 사고건수 예측모형 변수 설정 714.3.2 사고건수 예측모형 구축 결과 734.3.3 사고심각도 예측모형 변수 설정 784.3.4 사고심각도 예측모형 분석 결과 804.4 삼각교통섬 설치 여ㆍ부별 교통사고 요인 비교ㆍ분석 84제 5 장 결 론 89참고문헌 95ABSTRACT 99감사의 글 101