본 연구는 예술과 공학의 융합적 관점에서 2018-2020년에 네이버 시리즈온(naver serieson)에서 개봉한 국내 영화를 연구대상으로 삼아 F등급 영화 집단과 비F등급 영화 집단의 여성 캐릭터에 대한 표현방식을 정량적으로 분석 및 비교하는 데 목적을 두었다. 이를 위해 두 영화 집단에서 선정된 각각 10편의 영화 속 여성 캐릭터의 이미지를 Open CV 얼굴 인식을 통해 추출하고, 구글 클라우드 비전 API를 사용해서 이미지에 나타난 여성 캐릭터의 감정 및 사물을 분석하고, 최종적으로 두 영화 집단 간 비교를 통해 여섯 가지의 가설 검증이 이루어졌다. 첫 번째 가설의 경우, 비F등급 영화 집단의 여성 캐릭터가 등장하는 이미지의 수(평균 45장)에 비해 F등급 집단의 이미지의 수(평균 1,043장)가 상대적으로 우세했기 때문에 HI는 채택되었다. 두 번째 가설 검증에서는 기쁨, 분노, 슬픔, 놀람 등 4가지의 감정을 분석한 후 최종적으로 F등급 영화 집단과 비F등급 영화 집단에서 여성 캐릭터가 표현한 능동적 감정과 수동적 감정의 평균값을 비교가 이루어졌다. 그 결과, F등급 영화 집단의 여성 캐릭터가 비F등급 영화 집단의 여성 캐릭터에 비해 모든 감정에서 높은 수치를 획득함으로써 H2는 채택되었다. 또한 레이블 분석 결과의 빈도수를 비교해 본 결과, F등급 영화 집단의 ‘Happy’ 레이블의 빈도수가 비F등급 영화 집단의 빈도수의 두 배 이상으로 제시됨으로써 H2가 재입증되었다. 세 번째 가설의 경우, F등급 영화 집단의 레이블에 대한 분석 결과에 의하면, 여성 경찰이 등장하는 <걸캅스>는 경찰 제복과 경찰 등 여성 캐릭터의 신분과 관련된 레이블(Military person, Military uniform, security)과 자동차(Automotive design, Vehicle door)와 관련된 레이블이, 그리고 <정직한 후보(2020)>와 <삼진그룹 영어토익반(2020)>에서도 각각 여성 캐릭터의 신분을 상징하는 레이블(spokesperson)이 제시됨으로써 결과적으로 H3은 채택되었다. 또한 비F등급 영화 집단에 비해 F등급 영화 집단에서 안경과 관련된 레이블(Eyeware, vision care, Glasses, n=57)의 빈도수가 높게 제시되었는데, 이는 F등급 영화 집단이 여성 캐릭터를 좀 더 지적으로 표현했다고 이해할 수 있다. <걸캅스(2019)>는 기쁨, 분노, 슬픔, 놀람 등 4개의 영역에서 가장 높은 수치를 획득했을 뿐만 아니라 각 감정 영역의 평균값과 비교해도 상대적으로 수치가 높았다. 하지만 남성 감독에 의해 연출된 <삼진그룹 영어토익반(2020)>과 <윤희에게(2019)>의 경우, 능동적 감정 및 수동적 감정 영역에서 전자는 평균값에 비해 낮은 점수를 획득한 반면 후자의 경우에는 평균값에 비해 높은 점수를 얻음으로써, 결과적으로 H4 가설은 채택되지 못했다. 이 결과는 남성 감독이나 작가도 변화하는 시대적 성 평등, 여성 연대 및 여성 인권에 대한 이야기를 논의 및 대변할 수 있다는 것을 의미한다. 비F등급 영화 집단의 여성 캐릭터 및 사물에 대한 분석 결과에서 주목할만한 사실은 F등급 영화 집단의 레이블에 비해 신체와 관련된 레이블(Jaw, Neck, Eyebrow, Mouth, Chin, Forehead, Nose, Eyelash, Cheek, Lip, Eye, Ear, Thigh, Human leg 등)이 다양하게 제시되었다는 것이다. 특히 <남산의 부장들>의 경우에는 다른 비F등급 영화에서는 추출되지 않는 레이블(Thigh, Human leg)도 포함됨으로써, 결과적으로 H5는 채택되었다. 마지막으로 두 집단의 능동적인 행태에 해당하는 ‘Gesture’을 비교해보면, F등급 영화 집단(n=108)이 비F등급 영화 집단(n=66)에 비해 빈도수가 우세하게 나타남으로써, 결과적으로 H6은 채택되었다. 영화산업의 불균형을 바로 잡고 여성 영화인을 지원 및 육성하기 위해 개발된 F등급 테스트는 영화의 서사 및 제작 환경 등 두 가지 측면에서 여성의 의식이 얼마나 반영되었는가를 가르는 지표로써, F등급 영화는 여성들을 주체적이고 당당하고 강인한 모습 등 다양한 여성상을 담아내고 있다. F등급 테스트 자체의 기준이 높지 않음에도 불구하고, 결과적으로 이 테스트를 통과하는 영화는 매우 적은 비율을 차지한다. 실질적으로 여전히 많은 영화에 남겨져 있는 강한 남성 중심적 관습으로 인해 영화의 서사나 캐릭터는 남성 위주로 흘러간다. 결과적으로 최종 창작물에서 성 고정 관념이 재생산되며, 더 나아가 성평등에 대한 왜곡된 개념의 고착화가 이루어질 수 있다. 따라서 영화산업에 성평등이 요구되는 이유는 단지 차별 없이 창의적 자원으로써 여성의 잠재성을 발휘할 동등한 기회를 제공해야 한다는 정치적 공정성 때문만은 아니다. 영화산업의 성 불균형 해소는 영화산업의 창조적 발전을 위해서도 요구될 뿐만 아니라 동시에 영화 인력과 콘텐츠 측면에서의 다양성 증진을 위해서도 필요하다. 또한 여성 서사의 확장 및 성 고정 관념의 재정립에 대한 요구는 성 불평등 해소에 대한 당위성을 넘어, 영화산업의 새로운 성장 동력을 발굴하기 위한 전략과도 밀접하게 연관되어 있다. 결론적으로, 문화예술창작과 문화예술향유 이 두 가지의 관점에서 여성들의 문화 참여를 활성화함으로써 문화 다양성을 확대하는 미래지향적 정책의 수립이 요구된다. 또한 연구 기관 및 교육 기관, 영화 전문 채널뿐만 아니라 정책, 심리, 영화 및 미디어, 여성학 등 다양한 분야의 연구자들이 성 인지적 관점에서 영화산업에 대한 데이터 수집 및 분석, 그리고 성평등 지표 개발에 대한 심도 있는 논의와 연구 필요성이 제기된다. 예술과 공학이 융합된 정량적 분석 방법을 기반으로 한 본 연구의 연구방법론은 영화산업분야 뿐만 아니라 여성 서사와 관련된 다양한 대중 매체와 콘텐츠로 확장될 수 있다. 한편 산업적 측면에서, 본 연구는 영화에서 표현된 여성 서사 또는 F등급 영화의 향후 발전 방향성에 대한 유의미한 시사점을 제공해 줄 것이며, 영화산업에서 성평등을 지향하는 영화 제작을 활성화 시킬 수 있는 동기를 마련할 것으로 전망된다. 비록 본 연구는 한국 영화만을 연구대상으로 삼았다는 한계점이 있으나, 향후 한국형 평가 기준에 대해 성찰할 수 있는 기회를 제공했다는데 의의를 둘 수 있다.
The purpose of this study is quantitatively to analyze and compare the expression of female character of F-rated film group and non-F-rated film group which were released by Naver Serieson between 2018 and 2020 from the convergence point of view of art and technology. In order to achieve this purpose, To achieve the purpose, images of female characters in each of 10 films selected from the two film groups are extracted through Open CV facial recognition. In addition, the emotions female characters and objects around female characters are analyzed using Google Cloud Vision API and finally six hypotheses are tested. For the first hypothesis, the number of images in the F-rated group (average of 1,043) is relatively superior to that of images (average 45) of female characters in the non-F-rated film group. Therefore, HI is accepted. In the second hypothesis test, after analyzing four emotions (e.g. joy, sorrow, anger and surprise) inherent in the images, both average values of active emotinos and passive emotions expressed by female characters in the two film groups are finally compared. As a result, H2 is accepted because the female characters in the F-rated film group acquire higher scores in all emotions than female characters in the non-F-rated film group. The label analysis results also reconfirm H2 since the frequency of the ''Happy'' label in the F-rated film group is twice that of the non-F-rated film group. According to the analysis results of the labels of the F-rated film groups, <Miss & Mrs. Cops(2019)> presents labels related to the identity of female characters such as police uniforms and police officers (Military person, Military uniform, security), and labels related to automotive design, vehicle door. The labels, signified the female character''s identity, are also found in <Honest Candidate(2020)> and <Samjin Company English Class(2020)>. Therefore, H3 is accepted. In addition, the frequency of glasses-related labels (Eyeware, Vision care, Glasses, n=57) in the F-rated film group is higher than that in the non-F-rated film group. It means that the female characters in F-rated film group are intellectually expressed. <Miss & Mrs. Cops> directed by male director not only obtains the highest values in the four four emotions, but also acquires relatively the highest average value of each emotional domain. However, in the case of <Samjin Company English Class(2020)> and <Moonlit Winter(2019)> which were also directed by male directors, the former has a lower score than the average value in the active and passive emotional domain, while the latter scored higher than the average value. As a result, the H4 hypothesis is not accepted. This result indicates that male directors and writers can discuss about and objectively deal with the female narrative, gender equality and female human right. According to the results of label analysis, the labels related to body parts (Jaw, Neck, Eyebrow, Mouth, Chin, Forehead, Nose, Eyelash, Cheek, Lip, Eye, Ear, Thigh, Human leg, etc.) are more diverse in the non-F-rated film group than the labels in the F-rated film group. Therefore, H5 is accepted. It is noteworthy that both labels of Thigh and Human leg are included in the label analysis of <The man standing next (2020)>. At last, comparing the frequency of ‘Gesture,’ which indicate the active behavior, of two groups, the frequency of the F-rated film group (n=108) is relatively superior to that of the non-F-rated film group (n=66), consequently, H6 is accepted. The F-Rated Test, developed to improve the unbalance in the film industry and support and nurture female filmmakers, is an index that determines how the consciousness of females is appropriately reflected into narrative and production environment in a film-making. Thus, F-Rated films present a variety of female images such as being independent, dignified and strong. Despite the low standards of the F-rated test itself, only very few films eventually pass this test. As a matter of fact, the narrative and characters of the film tend to be masculine, due to the strong male-dominated conventions. As a result, gender stereotypes and roles are reproduced in the final creation, and furthermore, the distorted concept of gender equality can be fixed. Therefore, the reason why gender equality is required in the film industry is not simply because of the political fairness of providing equal opportunities to realize the potential of females as creative resources without discrimination. Improving gender imbalance in the film industry is not only required for the creative development of the film industry, simultaneously, it is also necessary for increasing diversity in terms of human resources and content. In addition, the demand for the expansion of female narratives and the redefinition of gender stereotypes goes beyond the justification for resolving gender inequality, and it is closely related to the strategy to discover new growth engines for the film industry. In conclusion, it is necessary to establish a future-oriented policies that can expand cultural diversity based on gender equality by fertilizing the cultural participation of female filmmakers (e.g. directors, writers, actors and others) from the perspectives of cultural creation as well as cultural consumption. In addition, research institutes, educational institutions, and channels specializing in film, as well as researchers in various fields such as policy, psychology, film and media, and women''s studies, need to have in-depth discussions and long-term researches on data collection and analysis, and the development of gender equality index for the film industry from the gender-cognitive perspective. The methodology of this quantitative research, which converge art and engineering, can be applied not only to the film but also to various media and content related to female narratives. On the other hand, from the industrial point of view, this study provides meaningful implications for the future development direction of female narratives expressed in films or F-rated films, and is expected to offer a motive to vitalize film production oriented toward gender equality in the film industry. Although it only deals with the Korean films in terms of the scope of research, it also provides an opportunity to think about the development of Korean evaluation standards in the future.
1. 서론 11.1 연구 배경 및 목적 11.2 연구 범위 및 방법 91.3 연구 문제 및 가설 201.4 논문의 구성 222. 문헌 연구 232.1 2018년 #미투 운동 이후 사회문화적 변화 232.2 벡델 테스트 352.3 F등급 테스트 453. F등급 영화와 비F등급 영화 분석 비교 523.1 구글 클라우드 비전 API 기반의 여성 캐릭터 이미지 분석 523.2 구글 클라우드 비전 API 및 Word2Vec 기반의 이미지에 대한 레이블 분석 604. 가설 검증 715. 결론 및 향후 연구 77참고문헌 86국문초록 98ABSTRACT 101