이 연구의 목적은 2016년 10월, 원자력 안전법 개정에 의해 치위생학과에 입학하여 교육을 받고 있는 재학생들이 방사선촬영실습을 학습하기 위해서 는 방사선 관리구역 수시출입자로 분류되어 수시출입자 방사선 안전관리 교육이 의무화 되었다. 이에 따라 수시출입자 방사선 안전관리 교육이수 여부 에 따른 치과 방사선 안전관리에 대한 지식, 태도, 행위 및 교육요구도에 대해 비교하여 수시출입자 방사선안전관리 교육의 효과와, 교육요구에 대한 견해를 분석하기위해 실시하였다. 본 연구는 2021년 5월 6일부터 9월 20일 까지 부산, 울산, 경남에 소재한 치과 의료기관을 대상으로 실시하였으며, 통계분석은 SPSS Statistics 26.0(IBM Co., Armonk, NY, USA)을 사용하여 분 석방법은 빈도분석과 교차분석, t-test, One-way ANOVA 분석으로 실시하였다. 졸업 후 방사선 안전관리에 대한 교육 경험 여부로 경험이 없는 경우가 74.8%, 경험이 있는 경우가 25.2%이였다. 교육을 받지 못한 이유는 ‘교육의 기회가 없어서’가 75.6%로 가장 높았다. 수시출입자 방사선안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선 안전관리 지식, 태도, 행위 수준은 수시출입자 방사선안전관리 교육 이수를 할수록 방사선 안전관리 지식, 태도, 행위 수준이 높았고 이는 통계적으로 유의한 차이가 있었다( 0.025). 수시출입자 방사선 안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선 안전관리 교육의 필요성과 참여도는 교육 이수자 일수록 교육의 필요성이 높았고( <0.001), 교육 참여도는 교육 이수자인 3년미만 에서‘참여한다’가 92.9%로 가장 높게 나타났다. 수시출입자 방사선 안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선안전관리 태도 수준 비교에서 교육이수자는‘방사선 조사 전 가임 여성의 생리주기 또는 임신여부를 확인해야 한다’ 가 가장 높았다. 행위수준비교에서는 ‘임산부에 게 방사선 조사 시 촬영부위 외에 방호기구를 사용한다''가 가장 높았고, ‘방사선 방어용 에이프런(Apron)의 성능시험을 하거나 받는다’ 가장 낮았다. 본 연구의 결과로는 수시출입자 방사선안전관리 교육요구에 대한 견해를 분석하여 효과적인 방사선 안전관리 교육프로그램 개발 및 치과위생사의 방사선 안전관리 교육을 체계화시키기 위한 발전방향을 제시하고자 한다.
The purpose of this study is that, according to the revision of the Nuclear Safety Act in October 2016, students entering the dental hygiene department and receiving education were classified as frequent visitors to the radiation management area in order to learn radiography practice. Accordingly, in order to compare the knowledge, attitudes, behaviors, and educational requirements for dental radiation safety management according to whether or not the frequent visitor radiation safety management education has been completed, to analyze the effect of the frequent visitor radiation safety management education and opinions on the educational needs carried out. This study was conducted from May 6 to September 20, 2021 at dental medical institutions located in Busan, Ulsan, and Gyeongnam. Statistical analysis was performed using SPSS Statistics 26.0 (IBM Co., Armonk, NY, USA). Analysis methods were performed by frequency analysis, cross-analysis, t-test, and one-way ANOVA analysis. After graduation, 74.8% of those who had no experience and 25.2% of them had experience with respect to education on radiation safety management. The most common reason for not receiving education was ''due to lack of education'' 75.6%. As for the level of radiation safety management knowledge, attitude, and behavior according to whether or not the frequent visitor radiation safety management education was completed, the more the frequent visitor radiation safety management education was completed, the higher the radiation safety management knowledge, attitude, and behavior level, and there was a statistically significant difference.The need for and participation in radiation safety management education according to whether or not they have completed the education on radiation safety management for frequent visitors showed a higher need for education, and participation in education was ''participated'' among those who completed the education for less than 3 years. It was the highest at 92.9%. In a comparison of the radiation safety management attitude level according to whether or not they have completed the radiation safety management education for frequent visitors, those who completed the education had the highest number of ''must check the menstrual cycle or pregnancy status of women of childbearing potential before radiation exposure''. In the Preparatory School for Acts, ‘Use a protective device other than the imaging site when irradiating a pregnant woman’ was the highest, and ‘Trying or receiving a performance test for an apron for radiation protection’ was the lowest. As a result of this study, it is intended to suggest a development direction for the development of effective radiation safety management education programs and systematization of radiation safety management education for dental hygienists by analyzing the views on the needs of frequent visitors radiation safety management education.
목차
Ⅰ. 서 론...................................................................................................................................1Ⅱ. 연구방법................................................................................................................................51. 연구대상................................................................................................................................52. 연구방법................................................................................................................................63. 분석방법................................................................................................................................6Ⅲ. 결 과...................................................................................................................................81. 연구대상자의 일반적 특성......................................................................................................82. 현 근무지와 방사선장비현황.................................................................................................103. 방사선 안전관리 지식수준.....................................................................................................144. 방사선 안전관리 태도수준.....................................................................................................165. 방사선 안전관리 행위수준.....................................................................................................186. 방사선 안전관리 행태에 대한 방어실태......................................................................................207. 방사선 안전관리 교육실태.........................................................................................................228. 방사선 안전관리 교육요구도............................................................................................................249. 일반적 특성에 따른 방사선 안전관리 지식, 태도, 행위 수준...................................................................2610. 수시출입자 방사선 안전관리 교육이수여부에 따른 방사선 안전관리 지식, 태도, 행위 수준.......................2811. 수시출입자 방사선 안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선 안전 관리 지식 문항별 정답률........................3012. 수시출입자 방사선 안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선 안전 관리 태도수준 비교...............................3213. 수시출입자 방사선 안전관리 교육 이수 여부에 따른 방사선 안전 관리 행위수준 비교................................3414. 졸업 후 방사선 안전관리 교육 여부 및 교육 필요성, 참여도에 따른 방사선 안전관리 지식, 태도, 행위 수준.....3615. 수시출입자 방사선 안전관리 교육이수 여부에 따른 방사선 안전 관리 교육 요구도........................................3816. 일반적 특성 및 수시출입자 방사선 안전관리 교육이수 여부에 따른 방사선 안전교육 효과성 기대....................4217. 방사선 안전관리 행위에 영향을 미치는 요인............................................................................................44Ⅳ. 고 찰..................................................................................................................................................45Ⅴ. 결 론..................................................................................................................................................51참 고 문 헌..............................................................................................................................................53부 록.......................................................................................................................................................56Abstract...................................................................................................................................................69