이 연구는 Agnew의 일반긴장이론(General Strain Theory, GST)을 중심으로 기존의 관련 선행연구에서는 많이 다뤄지지 않았던 학업중단 청소년의 SNS 사이버폭력 피해경험과 가해의 관계에서 조건요인들의 조절효과를 다룬다. Agnew의 일반긴장이론(General Strain Theory, GST)에 따르면, 피해경험은 긴장을 일으키는 요인이며, 이러한 긴장과 스트레스는 비행 및 범죄의 결과를 낳는다고 설명한다. 비행 피해경험은 비행가해에 있어 주요 설명요인이 된다는 설명은 그동안 다수의 선행연구에서 경험적으로 지지 되어왔으며, 이는 비행피해자가 비행가해자로 발전하기 쉽다는 것이다. 특히, 사이버공간 상에서는 그 특성상 비대면성과 시공간적 초월성이 강하게 작용할 뿐만 아니라 오프라인보다 손쉬운 비행행위가 가능하기 때문에 비행피해로 인해 형성된 긴장의 표출로서 비행 가해행위를 할 가능성이 더 높을 수 있다. 한편, 국·내외적으로 청소년기의 학업중단은 생애발달에 있어서 큰 위험요인으로 간주되며, 학업중단 청소년의 수가 점진적으로 증가함에 따라 관련된 경험적 연구를 축적해나갈 필요가 있을 것으로 판단된다. 학업중단 청소년은 일반청소년에 비해 생활상의 스트레스 요인을 경험할 가능성이 높으며, 비행에 노출될 위험 역시 높다는 사실이 그동안의 여러 선행연구를 통해 보고된 바 있다. 특히, 특수한 사회적 신분과 더불어 위기상황에 처해 있는 학업중단 청소년의 경우, 긴장요인은 그들로 하여금 부정적인 발달을 촉발시키거나 증폭시키는 선행요인이 될 가능성이 높다. 이러한 배경하에 본 연구의 목적은 학업중단 청소년의 SNS 사이버폭력 피해경험과 가해의 관계를 재검증함과 동시에, 이러한 영향관계에서 사회통제요인으로서의 부모애착, 또래애착 및 지역사회에 대한 지각된 집합효율성 요인과 내적자원으로서의 자아존중감 요인의 조절효과를 검증함으로써 이러한 조건요인들이 오프라인 공간과 마찬가지로 사이버공간에서의 긴장과 가해 사이에 있어 보호요인으로 작용하는지를 확인하는 것이다. 이 연구를 위해서 한국청소년정책연구원에서 실시한 ‘학업중단 청소년 패널 자료’의 2차년도 원자료를 분석에 활용했으며, SPSS 21.0 프로그램을 사용하여 기술통계, 요인분석 및 신뢰도 분석, 이변량 상관관계분석, 종속변인에 대한 주요 변인들의 직접적인 영향력을 다룬 다중회귀분석 및 본 연구의 가설 검증을 위해 종속변인에 대한 독립변인과 조절변인들간의 상호작용효과를 제시하고자 조절효과분석을 실시하였다. 끝으로 조건요인들이 일관된 조절효과를 갖는지 검증하기 위해 추가적인 분석으로서 SNS 사이버폭력 피해와 조절변인, 그리고 상호작용변수 등 다변인을 고려한 다중회귀분석을 실시하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 종속변인에 대한 주요 변인들의 다중회귀분석 결과 본 연구에서 설정한 ‘SNS 사이버폭력 피해를 경험한 학업중단 청소년은 SNS 사이버폭력 가해 가능성이 높을 것이다’라는 연구가설이 채택되어 학업중단 청소년의 SNS 사이버폭력 피해경험이 많을수록 SNS 사이버폭력 가해 가능성이 높은 것으로 나타났다. 또한, 또래애착의 경우 SNS 사이버폭력 가해의 직접적인 위험요인인 것으로 나타났으며, 학업중단 청소년의 높은 자아존중감과 지역사회에 대한 지각된 집합효율성은 SNS 사이버폭력 가해에 있어서 직접적인 보호요인으로 작용한다는 사실을 확인하였다. 둘째, 종속변인에 대한 독립변인과 조절변인들간의 상호작용효과를 제시하고자 실시한 조절효과 분석결과, 학업중단 청소년의 SNS 사이버폭력 피해-가해 관계에서 지역사회에 대한 집합효율성 인식은 부(-)적 조절효과를 갖는 것으로 나타나 집합효율성의 완충적 조절효과를 입증하였다. 이후, 다변인의 영향력을 고려한 조절효과의 추가적인 검증에서 지역사회에 대한 집합효율성 인식은 유의미한 일관된 부(-)적 조절효과를 나타내어 학업중단 청소년의 현실비행뿐만 아니라 SNS 사이버폭력 피해-가해 관계를 완충적으로 조절하는 확장적 보호요인임을 입증하였다. 끝으로, 이러한 분석결과를 토대로 하여 정책적 제언 및 연구의 한계점에 대해 논의하였다.
In this study, based on Agnew’s general strain theory (GST), moderating effects have been examined between school dropout adolescents’ victimization experience of cyberviolence and their offending acts that were rarely investigated in the previous studies. According to GST, victimization experiences cause strains on the victims, which would lead to delinquency and further crimes. In a number of studies, the argument that victimization caused by other adolescents’ delinquency would be a major factor explaining the victims’ offending acts has empirically been supported, which suggests the victims of delinquent acts tend to become delinquent offenders. In cyberspace, in particular, cyber victims may easily express their tensions formed by victimization of delinquent acts by offending delinquent acts to others due to the nature, i.e., easiness of delinquent acts as well as the non-face-to-face and anonymous environment. Domestically and internationally, in addition, school dropout during adolescence has been considered as a major risk factor affecting lifespan development; therefore, it is advisable that related empirical studies should be accumulated over time as the number of school dropout adolescents has gradually increased. A variety of previous studies have reported that, compared to those enrolled in school, school dropout adolescents have more tendency to experience life-related stressors, and be exposed to delinquency. For school dropout adolescents who belong to an unusual social status and are in a crisis situation, particularly, strains may be predisposing factors causing or/and promoting negative development. Against the backdrop, therefore, the purpose of this study is to determine whether the mediating variables would play a role as a protective factor in the relation between strains and offending acts in cyberspace in the same manner as in offline space, by reevaluating the association between school dropout adolescents’ SNS cyber victimization and their offending acts, and verifying the mediating effects of parental attachment, peer attachment, and collective efficacy as social control factors, and of self-esteem as an internal factor. For this, the raw data of the 2nd year Panel Study of School Dropout Adolescents implemented by National Youth Policy Institute have been analyzed. Also, analyses performed using SPSS 21.0 software in this study include descriptive statistics, factor analysis and reliability analysis, bivariate correlation analysis, multiple regression analysis on direct effects of the major variables, and moderating effect analysis showing interaction effects between independent and moderating variables on dependent variables to verify the hypothesis of this study. Lastly, as an additional analysis for verification of moderating effects, multiple regression analysis has been performed considering multiple variables such as victimization of SNS cyber delinquency, moderating variables, interacting variables, etc. The major outcomes of the analysis are as follows. First, the statement that school dropout adolescents who experienced SNS cyber victimization would have more possibility to offend cyber violence was selected as a hypothesis, and it has been proven that the more victimization experiences school dropout adolescents have had in SNS cyberspace, the more possibility to offend SNS cyber violence they would have. Also, peer attachment has been found to be a direct risk factor of offending SNS cyber violence, while adolescents’ higher levels of self-esteem and perceived collective efficacy of community have been found to play a role as a protective factor of offending SNS cyber violence. Second, the results of mediating effect analysis of interaction effects between independent and moderating variables on dependent variables show that collective efficacy of school dropout adolescents has negatively had mediating effect, which has confirmed the buffering moderating effect of collective efficacy. Moreover, additional verification of moderating effects in terms of multivariable effects has demonstrated moderating effect of collective efficacy had significantly negative moderating effects, which suggests it would buffer the mediating effects between victimization and offending acts of SNS cyber violation. Based on the analysis results, policy-level suggestions and limitations of the study have finally been discussed.
[Keyword] School dropout adolescent, SNS-based cyber violence, General Strain Theory(GST), Victimization-offending relationship, Mediating effect analysis, National Youth Policy Institute, Panel Study Data of School Dropout Adolescents
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 배경 및 필요성 12. 연구목적 3Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 검토 41. 이론적 논의 41) 일반긴장이론(General Strain Theory. GST)에 대한 이론적 고찰 4(1) 고전적 긴장이론과 그 한계 4(2) 미시적, 사회심리적 관점에서의 일반긴장이론 5(3) 일반긴장이론과 다른 이론과의 구별 72) 학업중단 청소년의 정의 및 비행 103) 청소년 사이버비행의 개념 134) SNS 기반 사이버폭력의 개념 142. 선행연구의 검토 161) 비행피해와 가해의 관계 162) 비행가해에 대한 피해경험의 영향에서 조건요인들의 조절효과 18Ⅲ. 연구방법 221. 연구모형 및 가설 222. 자료수집방법 및 연구대상 233. 변수의 조작적 정의 244. 자료분석방법 28Ⅳ. 연구결과 291. 주요 변수의 기술통계 분석 결과 292. 주요 변수의 요인분석 및 신뢰도 분석 결과 323. 이변량 상관관계 분석결과 354. 종속변수에 대한 주요 변인들의 다중회귀분석 결과 365. 상호작용변수의 조절효과분석 결과 38Ⅴ. 결론 및 제언 49참고문헌 54Abstract 65