본 연구는 스포츠 리듬 트레이닝이 학생건강체력평가(PAPS) 4-5등급인 저체력 여중생의 신체조성, 운동수행력(심폐지구력, 근력, 근지구력, 순발력, 유연성, 전신반응), 균형성(정적 균형성, 동적 균형성)에 어떠한 영향을 미치는지 규명함으로써 여중생들의 체력 향상 및 신체활동에 대한 흥미를 증가시키기 위한 효과적인 방법을 제시하는 데 목적을 두었다. 연구의 목적을 달성하기 위해 저체력 여중생 32명을 실험집단 16명과 통제집단 16명으로 무선할당하여 실험집단은 12주간 주3회 60분씩 스포츠 리듬 트레이닝 프로그램을 실시하였고, 통제집단은 12주의 동일한 기간 동안 평소와 같은 일상생활을 유지하도록 하였다. 자료처리에서 모든 변인들의 사전값에 대한 동질성 검사는 독립 t-test로 분석되었다. 동질성이 확보된 변인들은 이원반복측정분산분석(two-way repeated measures analysis of variance(ANOVA))과 대비검증(contrast test)로 분석하였고, 동질성이 확보되지 못한 YBT(우)와 YBT(좌)는 공분산분석(analysis of covariance(ANCOVA))으로 분석하였다. 모든 자료처리는 SPSS 23.0 프로그램으로 분석하였고, 유의수준은 0.05로 설정하였다. 실험결과는 첫째, 실험집단에 골격근량의 사전과 사후 측정값이 통계적으로 유의하게 증가하였지만, 통제집단의 골격근량은 통계적으로 유의하게 감소하였다. 그리고 사후 측정에서 실험집단의 골격근량이 통제집단보다 통계적으로 높게 나타났다. 둘째, 실험집단에 체지방량과 체지방율의 사전과 사후 측정값이 통계적으로 유의하게 감소하였지만, 통제집단의 체지방량과 체지방율이 통계적으로 유의하게 증가하였다. 그리고 사후 측정에서 실험집단의 체지방률이 통제집단보다 통계적으로 낮게 나타났다. 셋째, 실험집단에 왕복 오래달리기, 윗몸 말아 올리기, 제자리멀리뛰기의 사전과 사후 측정값은 통계적으로 유의하게 증가하였지만, 통제집단은 변화하지 않았다. 그리고 사후 측정에서 실험집단의 왕복 오래달리기와 제자리멀리뛰기가 통제집단보다 통계적으로 높게 나타났다. 넷째, 실험집단에 앉아 윗몸 앞으로 굽히기의 사전과 사후 측정값은 통계적으로 유의하게 증가하였지만, 통제집단의 윗몸 앞으로 굽히기는 통계적으로 유의하게 감소하였다. 그리고 사후 측정에서 실험집단의 윗몸 앞으로 굽히기는 통제집단보다 통계적으로 높게 나타났다. 다섯째, 실험집단에 전신반응과 Tetrax의 사전과 사후 측정값은 통계적으로 유의하게 감소하였지만, 통제집단은 변화하지 않았다. 그리고 사후 측정에서 실험집단의 전신반응과 Tetrax가 통제집단보다 통계적으로 낮게 나타났다. 여섯째, 실험집단과 통제집단에 눈감고 외발서기 검사의 사전과 사후 측정값은 통계적으로 유의하게 증가하였다. 하지만 사후 측정에서 실험집단의 눈감고 외발서기 검사가 통제집단보다 통계적으로 높게 나타났다. 일곱째, 사전값의 동질성이 확보되지 않아 공분산분석으로 분석된 YBT(좌)와 YBT(우)는 실험집단이 통제집단보다 높게 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 12주간의 스포츠 리듬 트레이닝이 저체력 여중생의 신체조성, 운동수행력, 균형성에 긍정적인 영향을 미친 것으로 생각되며, 이는 스포츠 리듬 트레이닝이 신체활동에 대한 흥미와 운동 참여가 부족한 여중생들에게 건강 증진 및 체력 향상을 위한 효율적이고 효과적인 운동방법이라 사료된다.
The main aim of this study was to examine effects of sports rhythm training on body composition, physical performance(aerobic endurance, muscular strength, muscular endurance, agility, flexibility and whole body reaction time) and balance(static and dynamic balance) in middle school female students with low level of physical fitness(4 ? 5 grades of physical activity promotion system(PAPS)). It may positively improve physical fitness and motivation of physical activity in middle school female students. Participants(N = 32) were recruited and randomly devided into sports rhythm training group(n = 16, EX) or non-exercise control group(n = 16, CON). During the training period, the participant in the EX had performed sprots rhythm training(3 times per weeks and 60 minutes per session) for 12 weeks and the participants in the CON had maintained their normal life. Baseline tests were analyzed by using independent T-test, Equality of variables after the baseline tests were analyzed by two-way repeated measures ANOVA with contrast testing. Inequality of variable(Y-balance test (YBT) left and right) after the baseline testes was analyzed by ANCOVA. All data was analyzed by SPSS 23.0 and alpha was set at 0.05. As following the results, first, lean body mass in the EX was significantly increased between PRE and POST, but lean body mass in the CON was significantly decreased. In addition, lean body mass in the EX at the POS was significantly higher than the CON. Second, fat mass and % fat in the EX were significantly reduced between PRE and POST, but fat mass and % fat in the CON were significantly increased. Moreover, % fat in the EX at the POST was significantly lower than the CON. Third, shuttle-run, sit-u and stand-jump in the EX were significantly improved between PRE and POST, but there were no changes in the CON. Therefore, shuttle-run and stand-jump in the EX at the POST was significantly greater than the CON. Fourth, seat and reach in the EX was significantly increased between PRE and POST, but seat and reach in the CON was significantly decreased. In addition, seat and reach in the EX at the POST was significantly higher than the CON. Fifth, whole body reaction time and Tetrax in the EX were significantly reduced between PRE and POST, but there were no changes in the CON. Moreover, whole body reaction time and Tetrax in the EX at the POST was significantly lower than the CON. Sixth, one leg stand with closed eyes in both EX and CON was significantly increased between PRE and POST; however, seat and reach in the EX at the POST was significantly higher than the CON. Seventh, YBT at left and right in the EX was significantly greater than the CON when analyzed by ANCOVA. Thus, all of the results indicate that the sports rhythm training positively influence the body composition, physical performance and balance in middle school female students with low level of physical fitness. So the sports rhythm training may be a great training method to effectively or efficiently improve physical health and fitness for middle school female students with lower motivation and attendance of physical activity.
국문 초록 ⅦⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 연구의 가설 44. 연구의 제한점 45. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 81. 스포츠리듬트레이닝 82. 신체조성 93. 균형성 9Ⅲ. 연구방법 111. 연구대상 112. 연구절차 123. 측정방법 134. 측정도구 245. 운동프로그램 256. 자료처리 27Ⅳ. 연구결과 281. 연구 대상자의 동질성 검정 282. 신체조성의 변화 303. 운동수행력의 변화 404. 균형성의 변화 56Ⅴ. 논 의 641. 신체조성의 평가 642. 운동수행력의 평가 663. 균형성의 평가 68Ⅵ. 결 론 69참고문헌 70Abstract 74부 록 771. 연구대상자 동의서 772. 보호자 동의서 783. 생명윤리심의위원회 심의결과 승인서 79