본 연구의 목적은 정신건강 토탈케어 서비스를 이용하는 정신장애인의 회복 경험을 탐색하는 것이다. 정신건강 토탈케어 서비스를 이용하는 정신장애인이 경험하는 회복의 의미는 무엇이며 구체적으로 어떠한 과정으로 회복이 진행되는가를 심층적으로 탐색하고 이들의 회복과정을 심층적으로 살펴보고자 하였다. 본 연구의 연구 질문은 ‘정신건강 토탈케어 서비스를 이용하는 정신장애인의 회복과정 경험은 어떠한가?’이며 구체적인 자료 분석을 위해서 Giorgi의 현상학적 분석방법을 사용하였다. 연구대상은 전남 영광군에 거주하면서 정신건강 토탈케어 서비스를 이용한 정신장애인이다. 참여자 선정은 의도적 표본 추출을 통해 연구목적에 적합한 참여자를 표집하였다. 자료수집은 2021년 4월부터 6월에 걸쳐 개별심층 면담을 통해 이루어졌고 총 12명이 연구에 참여하였다. 연구 분석결과 45개의 주제(구성요소)와 14개의 하위 범주가 도출되었고 이것을 통합적으로 분석한 결과 총 4개의 대범주가 도출되었다. 4개의 대범주를 중심으로 연구결과를 요약하여 정리하면 다음과 같다. 첫 번째 대범주는 ‘힘들었던 삶 속에서 무너진 일상을 경험하다’이다. 정신건강 토탈케어 서비스를 경험하기 전 참여자들은 정신질환을 앓고 있는 사람으로서 무너져버린 일상 속에 힘든 시간을 보냈다. 누구 하나 곁에 없는 외로웠던 지난날은 일상을 버텨내기 어려운 고통이었다. 주위 사람에게 받은 상처로 병이 악화되고 만나는 사람 하나 없는 세상 속에서 고립을 경험하였다. 가족조차 있어도 가족이 아닌 존재였고 사람을 만날 생각도 없는 고립된 생활이 이어져갔다. 증상으로 인해 무기력한 생활이 지속되면서 일상을 이어가지 못하게 되었고 오랜 투병으로 생활패턴은 철저히 와해되었다. 병인 줄도 모르고 혹은 적절한 치료를 받지 못해서 정신적·심리적 고통은 더해 갔고 그렇게 병에 의해 잠식된 일상은 불행하기만 했다. 두 번째 대범주는 ‘낯선 경험이 내 삶에 들어오다’이다. 참여자들은 다양한 경로를 통해 정신건강 토탈케어 서비스를 경험하게 되었다. 서비스에 대한 정보를 알고 자발적으로 이용을 신청한 참여자는 없었다. 이들에게는 다소 갑작스럽게 느껴질 정도로 우연히 찾아온 만남이 서비스의 시작이었다. 비자발적인 선택에 의해 시작한 서비스는 누군가에게는 반갑지 않은 만남이었으나 누군가에게는 기대를 품게 하는 만남이었고, 또 누군가에게는 무감각하게 느껴지는 만남에 불과하기도 했다. 그렇게 첫 만남은 각기 달랐지만 참여자들은 자신의 이야기를 경청해 주며 공감해주는 낯선 경험을 통해 조금씩 마음을 열게 되면서 사례관리자에게 익숙해졌고, 처음 낯설었던 경험은 어느새 이들 각자의 삶에 서서히 들어가게 되었다. 세 번째 대범주는 ‘어둠이 거치고 새 삶이 시작되다’이다. 서비스 이용을 시작한 참여자들은 내 마음을 알아주는 사례관리자를 통해 무기력한 일상에서 조금씩 벗어나기 시작하였다. 사례관리자의 방문이 하나의 일과가 되었으며 그것이 확장되어 가면서 각자의 일상을 관리하는 것을 재학습하게 되었다. 사례관리자의 도움을 통해 어디서부터 손을 대야 할지 모르고 막막하기만 했던 망가진 일상을 조금씩 되찾아가면서 그동안 단절되었던 사회적 활동도 서서히 확대되어 간다. 네 번째 대범주는 ‘오늘을 살아가며 내일로 나아가다’이다. 참여자들은 정신건강 토탈케어 서비스를 이용하면서 서서히 변화를 경험한다. 서비스를 이용하고 사례관리자의 지지를 받으며 참여자들은 마음이 움직이기 시작한다. 내적 변화는 일상을 다시 회복할 수 있는 동기가 되었고, 이러한 내적 변화는 다시 일상의 변화로 이어진다. 조금씩 되찾은 일상을 통해 그동안의 고립된 생활에서 벗어나 다시금 사람을 찾게 되면서 관계의 변화를 꾀하게 되고 그 결과 삶의 변화가 시작된다. 본 연구를 통해 도출된 정신건강 토탈케어 서비스를 이용한 정신장애인의 회복과정의 핵심 의미는 ‘관계가 가져다 준 변화를 통해 일상을 재건하다’이다. 누구의 도움도 받지 못한 채 병증으로 잠식된 불행한 일상 속에서 살아가던 연구참여자들이 사례관리자와의 만남과 상호작용을 통해 변화할 수 있는 동력을 얻게 되면서 무너진 일상을 재건할 수 있게 되었다. 연구참여자들의 회복과정에 나타난 ‘회복’은 정신장애인이 자신의 질환을 넘어 최종적으로는 삶에 적응하는 것을 의미한다. 본 연구의 참여자들은 정신질환이 있음에도 충분히 능동적으로 행동하고 있었고, 한 사람의 가치 있는 존재로 살아가고 있었음을 확인할 수 있었는데, 이것을 가능하게 한 것은 ‘관계’였다. 즉, 이들은 정신건강 토탈케어 서비스 사례관리자와의 관계를 통해 변화를 경험하면서 주도적으로 일상을 되찾았다. 본 연구의 분석 결과에 바탕한 실천적?정책적 함의는 다음과 같다. 정신건강 토탈케어 서비스 이용을 통해 지역사회 정신장애인의 ‘회복’이라는 결과를 얻기까지의 경험을 크게 ‘관계’와 ‘과정’으로 구분하여 살펴볼 수 있다. 이러한 분석 결과에 근거하여 본 연구가 지니는 함의도 이 두 가지 측면에서 정리해 볼 수 있다. 첫째, ‘관계’가 갖는 함의이다. 참여자의 변화의 시작과 그 진행의 동력이 되어 준 것은 사례관리자와의 만남과 관계였다. 본 연구에서 나타난 사례관리자와 참여자의 관계는 정서적 지지를 기반으로 하는 친근한 실천관계였다. 정신건강 토탈케어 서비스의 사례관리자가 제공하는 사회적 지지는 다른 현장에서 제공하는 전문가의 사회적 지지와 비교했을 때 정서적 지지의 비중이 매우 높은 편이며, 이러한 정서적 지지를 기반으로 서비스가 지속된다는 특징을 갖는다. 사례관리자는 서비스를 시작하는 과정에서 적극적인 경청과 공감으로 이용자의 마음을 열게 되는데, 이 낯선 경험은 참여자들이 다시 일상을 되찾기 위해 움직일 수 있는 동력이 되었다. 서비스의 지속성이 서비스 운영 기관의 존폐와 직결된다는 점, 생활 현장에서 서비스가 제공되면서 서비스 내용이 대부분 일상생활과 관련되어 있다는 점, 특별한 사건이나 이벤트가 없어도 주 1회 1시간 동안 함께 상담을 주된 내용으로 하여 시간을 보내게 된다는 점에서 정신건강 토탈케어 서비스의 사례관리자와 이용자는 다른 서비스에 비해 친밀한 관계를 맺게 되는데 이러한 실천관계는 참여자들의 회복에 긍정적인 영향을 미친 것으로 확인되었다. 둘째, ‘과정’이 갖는 함의이다. 본 연구에서 확인한 참여자들의 회복 경험의 과정은 자신감과 용기를 기반으로 한 주도적인 변화였다. 본 연구에서는 주도적인 변화가 가능하기까지 이전의 작은 성공 경험들이 선작용(先作用)하여 자신감과 용기를 갖게 되는 과정과 이후 변화를 주도적으로 선택해가는 참여자들의 모습을 확인할 수 있었다. 참여자가 사례관리자의 지지와 도움을 받으며 일상을 되찾는 과정은 작은 성공 경험들의 축척이었고, 이 성공 경험들이 모여 참여자들은 자신감과 용기를 회복하게 되었다. 그 밖에 바우처 방식의 서비스 결제 시스템, 이용자의 생활 터전에서 서비스가 제공된다는 점, 이용자가 일상을 다시 살아갈 수 있게 하는 것이 서비스의 목표라는 점 등의 서비스 특성으로 인해 사례관리자가 적극적인 태도와 인내를 발휘하게 된 것이 참여자의 주도적인 선택에 긍정적인 역할을 한 것으로 사료된다. 본 연구는 이러한 연구결과를 토대로 정신보건의 실천 현장에서의 제언으로 정서적 지지의 중요성, 종사자를 위한 명확한 경계 설정의 필요성, 정신장애인의 자기결정권을 존중하는 인식 정착의 필요성을, 정신건강 토탈케어 서비스에의 제언으로 대상자의 개인차를 반영한 서비스 차별적 제공 및 이용의 필요성, 종사자 업무 매뉴얼의 확립에 대한 필요성을, 국내 정신건강 관련 복지 정책을 위한 제언으로 집중형 사례관리의 중요성을 제기하였다.
The purpose of this thesis is to explore the recovery experiences of the mentally disabled using the ‘Mental Health Total Care Service(MHTCS)’. We tried first to define the meaning of ‘recovery’ which the mentally disabled experienced. Then on the basis of Anthony(1993)’s recovery perspective, we explored the recovery process of them, and investigated how it was progressed in the practice of the case managements in mental health service setting. The main question of the study was ‘How are the recovery experiences of the mentally disabled using the Mental Health Total Care Service?’. For the analysis of the data, we used the phenomenological method developed by Giorgi(1985). We interviewed the mentally disabled living in Yeong-gwang-gun, Jeonnam province who participated in the ‘Mental Health Total Care Service(MHTCS)’. We selected the disabled through the intentional sampling who seemed appropriate for our research purpose. The data were collected through the in-depth interview of twelve mentally disabled during the period of April-June, 2021. We identified four stages of the recovery process which had fourteen subcategories. The four stages can be summarize as follows. Firstly, Experiencing the collapsed daily life in the miserable life situation. Before they got the MHTCS, the life of the participants was lonesome and totally isolated from the world, and their daily life, dominated by the illness, was almost collapsed. Secondly, a new experience intervened in the life. The first meeting with the case manager happened through various routes. It was connected to the services of case management with diverse responses of the participants at first. The unfamiliar feeling which the participants experienced in the meeting for the first time got familiar soon, and this was the first step to change their daily life slowly. Thirdly, a new world opened to the loner isolated in the well. The disabled who participated in the Total Care Service slowly began to get out of their lethargic daily life. The visit of the case manager became a part of their daily life. As the visit continued, they became able to manage their schedule again. With the help of the case manager, they began to reconstruct the collapsed daily life, which might have been impossible before. With this the social activities of the participants were extended slowly. Fourthly, experiencing the change which could not be expected before. Participating in the Total Care Service, the disabled experienced changes in themselves. Making use of the services and getting metal supports of the manager, their hearts began to move. Their mental change became the motive to restore the collapsed daily life; the mental change developed to the change of the daily life. The partly recovered daily life helped them to get out of the isolated life before and to try to meet people around which resulted in the change of relations between them and developed to the change of their whole life. The core meaning of the recovery process in this thesis is ‘the restoring of daily life through management of relation.’ Having lived a miserable daily life without any help in the illness, the participants got encouraged for change through the meeting and interaction with the case manager and could restore their collapsed daily life. The ‘recovery’ through the Total Care Service here does not mean that the mentally disabled are completely healed, but that they overcome their illness and restore their ordinary daily life. In this research we could observe that the participants, in spite of the illness, managed to behave quite actively and to carry out their life as a valuable individual of the society. It was the ‘relation’ which made this possible: The participants experienced small changes in their life through the Total Care Service and began by themselves to restore their ordinary daily life. The results of this research may have some implications for the welfare of the mentally disabled in the perspective of both policy and practice. The experience of the participants during the Total Care Service which led to their recovery can be divided into two categories, the relation and the recovery process. So the implications might be examined in these two aspects. The implication concerned with the relation might be summarized as follows: The motivating power of the change and its development was initiated by the relation with the case manager. The relation between the participants and the case manager observed in this research was the familiar practical relation which was based on the emotional support of the manager. The social supports provided in the Total Care Service, compared with those in other social services, are focussed on the emotional support. And it is characteristic of theTotal Care Service that it is continued on the basis of this emotional support. At the beginning of the service, the case manager opens the participants’ heart through listening and expressing sympathy to them and this kind of new experience becomes the motivating power for the participants to restore their ordinary daily life slowly. The relation between the case manager and the participants in the Total Care Service is more familiar than in other social services. For this there seems to be three motivations: Firstly, the managers are more active, because the continuation of the service is closely related to the budget and the success of the service institution. Secondly, the services are very practical to the participants, which are provided in the various concrete life situation and related with their daily life. Thirdly, the participants regularly spend time with the manager, a counselor and a listener to their talk, for an hour every week, even though there is nothing special. It was confirmed in our research that this kind of positive practical relation contributed to the recovery of the participants. The implication concerned with the recovery process might be sum- marized as follows: The process of recovery experience attested in this research was the proactive change of the participants based on their self-confidence and courage. Before the proactive change the participants managed to experience little successes which resulted in the self- confidence and courage, the prerequisites for the proactive change. The process of restoring the daily life with help of the manager was the accumulation of little successes on the basis of which the participants were able to get self-confidence and courage. The characteristic features of the Total Care Service, i.e. the voucher payment system, that the service is provided on the ground of the daily life and that the goal of the service is the restoring of daily life, seemed to be the reasons for the manager to show positive attitudes and endurance toward participants, which might have played an important role to their proactive decision. On the basis of these results we suggest for the practice of mental health care to focuss on the emotional support, to set a clear working boundary of the case manager, and to respect the right to self-decision of the disabled. For the service system we suggest to provide different services considering the individual differences of the disabled, and to make a working manual for the case managers.
국문초록_ivⅠ. 서론_11. 연구의 목적 및 필요성_12. 연구문제_5Ⅱ. 이론적 배경 _61. 정신장애인의 회복_6가. 정신장애와 정신장애인의 개념 _6나. 정신장애인의 특성_8다. 정신장애인의 회복 개념 및 관련 연구_92. 정신건강 토탈케어 서비스_14가. 정신건강 토탈케어 서비스의 등장 배경 및 필요성 _14나. 정신건강 토탈케어 서비스의 내용 및 특징_19다. 정신건강 토탈케어 서비스에 관한 선행 연구_22Ⅲ. 연구방법 _251. 현상학적 질적 연구_252. 자료 수집 방법 및 분석 방법_27가. 자료 수집 방법 및 연구참여자 선정_27나. 자료 분석 방법 _29다. 연구 윤리적 고려 및 연구의 엄격성_30Ⅳ. 연구결과 _331. 연구참여자의 기본특성 _332. 질적 연구 분석 결과 _38Ⅴ. 결론 및 제언 _951. 결과 요약 _952. 결론 및 논의_983. 실천적?정책적 함의 및 제언_101참고문헌 _105Abstract_119부록 1: 연구대상자 설명문_124부록 2: 연구대상자 동의서 _127부록 3: 반구조화된 연구질문지_128