본 연구의 목적은 비대면 화상상담에서 마스크 착용여부에 따른 내담자의 지각된 공감, 상담자평가, 상담회기평가의 차이를 확인하는데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 마스크 착용여부에 따라 내담자가 지각하는 공감, 상담자평가, 상담회기평가에 차이가 있는가? 둘째, 마스크 착용여부에 따라 공감, 상담자평가, 상담회기평 가에 대한 참여자들의 참여경험은 어떠한가? 참여자는 41명의 대학생이며 이들을 대상으로 ZOOM프로그램을 이용한 실험연구를 진행하였다. 참여자들은 2회의 상담에 참여하였는데, 한 번은 마스크를 착용한 비대면 화상상담, 그리고 다른 한 번은 마스크를 착용하지 않는 비대면 화상상담에 참여하였다. 상담의 주제는 대학생들이 많이 호소하는 진로 문제로 설정하였다. 연구문제 1을 위하여 1회기와 2회기의 상담회기가 끝난 이후, 각각 공감, 상담자평가, 상담회기평가 질문지를 실시하였다(양적분석). 그리고 연구문제 2를 위하여 1회기와 2회기의 상담회 기가 끝난 이후, 마스크 착용여부에 따른 참여경험을 작성하도록 하였다 (질적분석). 자료 분석은 양적분석과 질적분석으로 진행되었다. 양적분석을 위해서는 대응표본 t-검정을 실시하여 종속변인들의 차이를 분석하였 고, 질적분석을 위해서는 참여경험 소감문을 유사한 내용별로 나누어 1차 분류하고, 이를 대표하는 주요 단어들로 내용을 다시 2차 범주화하며 대표적인 예시를 선정하였다. 마스크 착용여부에 따른 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 내담자의 지각된 공감과 상담자평가는 마스크 착용여부에 따라 유의미한 차이가 나타 나지 않았다. 반면, 내담자의 지각된 상담회기평가는 마스크 착용여부에 따라 유의미한 차이가 나타났다. 특히, 마스크를 착용하지 않은 집단이 마스크를 착용한 집단에 비해 상담회기평가의 순조로움에서 더 높게 지각하는 것으로 나타났다. 둘째, 참여경험 소감문의 분석결과, 내담자가 지각하는 공감과 상담자평가(전문성, 호감, 신뢰성)는 마스크 착용여부에 따라 차이가 없다고 응답한 경우가 차이가 있다고 응답한 경우보다 많았다. 내담자가 지각하는 공감과 상담자에 대한 평가(전문성, 호감, 신뢰성)는 얼굴표정 뿐만 아니라, 목소리 톤과 말투, 눈빛, 눈썹의 움직임, 몸짓 등의 비언어적인 표현들과 함께 전달되는 것을 확인할 수 있었다. 반면, 비대면 상담에서 마스크를 착용한 경우와 착용하지 않은 경우에 어떠한 차이를 느꼈는가라는 질문에 마스크를 착용했던 회기와 마스크를 착용하지 않았던 회기의 차이가 있다고 응답한 경우가 차이가 없다고 응답한 경우보다 많았다. 비대면 화상상담에서의 마스크 착용여부에 따른 양적분석 및 질적분석을 통해 내담자의 지각된 공감, 상담자에 대한 평가(전문성, 호감, 신뢰 성), 상담회기에 대한 평가는 단순히 마스크 착용을 했는가 하지 않았는 가에 의해 달라진다기보다는 상담자가 목소리 톤과 말투, 눈빛, 눈썹의 움직임, 몸짓의 비언어적인 표현을 얼마나 잘 전달하는가 등에 따라 달라질수 있음을 확인하였다.
The purpose of this study is to explore the differences between client-perceived the empathy, the counselor evaluation, and the counseling session evaluation depending on whether or not the face mask can be worn in non-face-to-face video counseling. To this end, we have set up the following two research questions. First, is there a difference in the empathy, counselor evaluation, and counseling session evaluation perceived by clients depending on whether or not they wear a face mask? Second, what about participants'' experience of empathy, counselor evaluation, and counseling session evaluation, depending on whether or not they wear a mask? Participants were 41 university students, who conducted experimental research using the ZOOM program. Participants participated in two consultations, once in a non-face-to-face video counseling wearing a face mask and once in a non-face-to-face video counseling without wearing a face mask. The theme of counseling was set as a career problem that many college students complain about. After the first and second counseling sessions were completed for Research Question 1, empathy, counselor evaluation, and counseling session evaluation questionnaires were conducted (quantitative analysis). Then, after the first and second counseling sessions were over for Research Question 2, we tried to create a participation experience based on whether or not the face mask could be worn (qualitative analysis). Data analysis was performed by quantitative and qualitative analysis. For quantitative analysis, the differences in dependent variables were examined, and for qualitative analysis, the participating experience sentences were divided into two categories, representing the main words. The results of the study on whether or not to wear a face mask are as follows. First, there was no significant difference in the client''s perceived empathy and the counselor evaluation depending on whether or not they wore a face mask. On the other hand, the perceived counseling session evaluation of the instructor showed a significant difference depending on whether or not the face mask was worn. In particular, it was found that the group without masks perceived higher in the smoothness of the consultation session evaluation than the group with face masks. Second, as a result of the analysis of the participation experience impressions, there is a difference in the case where the empathy perceived by the client and the counselor evaluation(professionalism, favorability, reliability) do not differ depending on whether or not the face mask can be worn. It was more than if I answered. It has been confirmed that the perception of empathy and evaluation of counselors(professionalism, favorability, reliability) not only conveys facial expressions, but also nonverbal expressions such as tone of voice, speech, eyes, eyebrow movements, and gestures. On the other hand, in non-face-to-face consultations, more people answered that there was no difference between wearing a face mask and not wearing a face mask. Through non-face-to-face video consultation, the perception of empathy, evaluation of counselors(professionalism, favorability, reliability) and evaluation of nonverbal expressions of voice tone, speech, eyes, eyebrows, and gestures can be confirmed.