본 연구는 생애 초기의 큰 사건인 동생 출생 전후로 일부 영유아의 경우 스트레스를 경험하고 문제행동이 유발될 가능성이 있어 동생 출생을 기점으로 문제행동의 양상이 시간의 흐름에 따라 어떠한 궤적으로 변화하는지 살펴보고, 개별적인 변화 추이가 유사한 집단을 하위차원별로 유형화하고자 한다. 또한, 영유아의 문제행동의 종단적인 궤적의 유형을 영유아 기질, 어머니 양육행동 및 우울이 설명하는지 탐색해 봄으로써, 각 유형에 적합한 대처 전략을 제공하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 18개월 이상의 취학 전 영유아를 자녀로 두고 둘째 이상 자녀의 출산을 앞두고 있는 어머니 202명이다. 연구대상은 어린이집 및 유치원, 임산부 교실, 지역 맘카페를 통해 모집되었다. 1차 조사는 출산 한 달 전, 2차 조사는 출산 후 1개월, 3차 조사는 출산 후 3개월로 총 3번 응답하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 Mplus 8.3 프로그램을 사용하여 평균 및 표준편차, 내적합치도, 주요 기술통계, 문제행동의 하위차원별 평균, 문제행동의 변화 경로에 따라 몇 개의 집단으로 구분되는지 알아보기 위해서 성장혼합모형(growth mixture modeling) 분석을 실시하고, 영향요인을 알아보기 위해 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 내재화 문제행동 하위요인 중 신체증상과 외현화 문제행동 중 주의집중 문제는 영유아의 연령이 높을수록 그 강도가 높아졌다. 어머니의 양육행동은 부모의 학력이 높을수록 거부·방임 양육행동 수준이 낮아졌다. 산전 어머니 우울은 어머니의 연령과 학력이 높을수록 우울 수준이 낮았고, 어머니가 미취업인 경우 우울 수준이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 영유아의 내재화 문제행동의 변화 추이를 살펴보면, 동생 출생 한 달전에 평균 미만 수준이었으나 동생 출생 후 3개월까지 문제행동 수준이 증가하는 추세로 나타났다. 영유아 외현화 문제행동 변화 추이는 동생 출생 한 달전에 평균 미만이었으나 동생 출생 후 1개월에 외현화 문제행동 수준이 증가하였고, 동생 출생 후 3개월에 외현화 문제행동 수준이 감소하는 추세로 변화하였다. 셋째, 영유아 내재화 및 외현화 문제행동의 잠재계층 분류 결과, 동생 출생 전 낮은 문제행동을 보이다 문제행동 수준이 상승하였지만 낮아지는 추이로 변화하는 저위험 유지집단, 동생 출생 전에 문제행동의 양상이 평균 수준이었으나 준임상 경계 수준까지 상승하였으나, 여전히 정상범위에 해당하는 잠재위험 근집집단, 동생 출생 전 임상 수준의 문제행동을 보이고, 지속적으로 문제행동 수준이 높아지는 고위험 상승집단으로 각각 3계층으로 구분되었다. 넷째, 영유아 내재화 문제행동의 잠재계층 유형에 영향을 미치는 요인은 영유아의 기질 중 정서성이 낮고 사회성이 높을수록 내재화 저위험 유지집단에 속할 확률이 높았다. 또한, 어머니가 우울 수준이 높을수록 내재화 잠재위험 근접집단과 고위험 상승집단에 속할 확률이 높았다. 다음으로, 영유아 외현화 문제행동의 잠재계층 유형에 영향을 미치는 요인을 살펴보면, 영유아의 기질 중 정서성이 낮고, 어머니가 온정·격려 양육행동을 많이 할수록 저위험 유지집단에 속할 확률이 높았다. 어머니가 거부·방임 양육행동을 많이 할수록 고위험 상승집단에 속할 확률이 높았고, 어머니 우울 수준이 높을수록 외현화 잠재위험 근접집단에 속할 확률이 높았다. 결론적으로 본 연구는 동생 출생 전후에 영유아의 문제행동 변화와 영향요인을 탐색했다는 점에서 의의가 있다. 또한, 영유아의 기질, 어머니 양육행동, 어머니 우울이 동생 출생 전후로 영유아의 문제행동에 보호요인과 위험요인으로 작용하는 것을 밝힌 점에 의미가 있다. 특히, 어머니 우울의 초점을 출생아 뿐만아니라 손위 자녀까지 확장하였고, 손위자녀와 함께 신생아 양육에 도움이 될 수 있는 부모교육 프로그램 개발을 촉진시킬 수 있는 기초자료로 활용될 수 있다는 점에서 연구의 함의가 있다.
The birth of a younger sibling is a major event in the early stages of life that may result in problem behavior in some young children due to stress. This research examines the trajectory of problem behavior changes over time from the birth of a younger sibling and attempts to categorize groups with similar individual change trends by sub-dimension. In addition, by exploring whether the types of longitudinal trajectories of children''s problem behavior are explained by children''s temperament, mother parenting behavior, or depression, the study seeks to provide suitable coping strategies for each type. Participants of this study were 202 mothers with preschool infants over 18 months of age who were pregnant with the expected delivery of their second or the other child. Participants were recruited through childcare centers, kindergartens, maternity classes, and local online communities for mothers. Three surveys were carried out; the first survey was conducted one month before delivery, the second was one month after delivery, and the third was three months after delivery. Using the SPSS 22.0 and Mplus 8.3 programs, the collected data were analyzed using growth mixture modeling to determine the number of groups classified according to mean and standard deviation, internal consistency reliability, key descriptive statistics, mean by subdimension of problem behavior, and the trajectory of change in problem behavior. Polynomial logistic regression analysis was conducted to identify the influencing factors.
The results of this study are summarized as follows: First, somatic complaints, which were a sub-dimension of internalizing problem behaviors and attention problems, which were one of externalizing problem behaviors increased as children were older. As for the mother’s parenting behavior, the higher the parents’ education level was, the lower the level of rejection–nonintervention parenting behavior was. Prenatal maternal depression was lower when the mother’s age and level of education were higher, and higher levels of depression were observed when the mother was unemployed. Second, examining the trend of changes in children’s internalizing problem behavior, the level of problem behavior increased from below average during the month before the birth of the younger sibling to three months after the birth. The trend of changes in children’s externalizing problem behavior was below average during the month before the birth of the younger sibling, but increased one month after the birth and decreased three months after the birth. Third, due to the classification of latent layers of children’s internalizing and externalizing problem behaviors, three groups were classified: (i) the low-risk maintenance group, which showed low problem behavior before the birth of the younger sibling that increased after birth but then changed to a decreasing trajectory; (ii) the potential risk group, which had an average level of problem behavior before the birth of the younger sibling that rose to the subclinical boundary level but was still within the normal range; and (iii) the high-risk increasing group that showed clinical level problematic behaviors before the birth of the younger sibling that increased continuously. Fourth, factors influencing the latent class type of children’s internalizing problem behavior were more likely to belong to the group that maintained a low risk of internalizing when children had low emotionality and high sociability. In addition, the higher the mother’s depression level, the higher the probability of belonging to the potential risk and high-risk increasing group. Next, examining the factors influencing the latent class type of externalizing problem behavior in children. When children had lower emotionality and the mother showed greater warmth-encouraging parenting behaviors, the probability of belonging to the low-risk maintenance group was higher. The more rejection–neglect parenting behaviors the mother showed, the higher the probability of belonging to the high-risk increasing group, and the higher the mother’s depression level, the higher the probability of belonging to the externalizing potential risk group.
In conclusion, this study is significant that it explored the problem behavior changes and influencing factors of young children before and after the birth of their younger siblings. In addition, the research demonstrated that children’s temperament, mothers’ parenting behavior, and mothers’ depression act as protective and risk factors for children’s problematic behaviors before and after the birth of their younger siblings. In particular, the focus of maternal depression has been extended not only to younger children but also to older children, and this study implies that they can be used as baseline data to promote the development of parent education programs that can help raise newborns with older children.
목차
Ⅰ. 서 론1. 연구의 필요성과 목적 12. 연구문제 7Ⅱ. 이론적 배경1. 영유아의 문제행동 82. 동생 출생과 영유아의 문제행동 143. 영유아의 문제행동의 예측변인 20Ⅲ. 연구방법1. 연구대상 322. 측정도구 333. 자료수집절차 374. 분석방법 39Ⅳ. 결과 및 해석1. 연구대상의 일반적 특성 402. 일반적 배경에 따른 영유아의 문제행동, 어머니 양육행동,어머니 우울 433. 영유아의 문제행동과 기질, 어머니 양육행동 및 우울 간의 기술적 특성과관계 474. 영유아의 문제행동 하위차원별 변화궤적의 잠재계층 분류 595. 영유아의 문제행동 잠재계층 유형에 영향을 미치는 변인 66Ⅴ. 논의 및 결론1. 요약 및 논의 742. 결론 및 제언 87참고문헌 91Abstract 116부 록 119