기존의 건축구조기준은 지상에 노출된 건축물의 내진설계만 이루어졌으나, 국내 지진 발생 빈도가 높아짐에 따라 새로운 건축물 내진설계기준에서는 지하 구조물에 대한 내진설계도 규정하고 있다. 또한 최저임금에 따른 인건비 상승과 사회적 문제로 인한 소재가격 급등에 대하여 건설사는 해결방안을 검토하고 있다. 이에 따라 본 연구에서는 광폭 HyFo 합성보와 춤이 깊은 데크플레이트 (D-Deck), SRC 기둥 및 RC 기둥을 적용한 기둥-보 접합부 상세를 개발하였다. 본 연구에서 개발한 광폭 HyFo 합성보는 기존 HyFo 합성보의 플레이트를 절단하여 제작하였으며, 춤이 깊은 데크플레이트(D-Deck)는 중앙부에 2줄의 동바리를 설치하여 장경간 설치가 가능하게 제작하였다. 광폭 HyFo 합성보에 춤이 깊은 데크플레이트(D-Deck)를 지지하도록 설계하며, 작은 보를 생략해 인건비 감소하고 합성부재를 적용하여 강재량 절감이 가능하다고 판단된다. 기둥-보 접합부의 내진성능평가를 위한 실험체의 변수는 기둥의 종류와 보 춤, 다이아프램 두께, 기둥과 보의 주근 개수 등이며, 총 3개의 실험체를 제작하였다. 내진성능실험을 통하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 1) 광폭 HyFo 합성보와 춤이 깊은 데크플레이트, SRC 기둥을 적용한 기둥-보 접합부의 경우, 최소 0.03rad의 총층간변위각을 발휘하였으며, 접합부 모멘트는 공칭휨강도의 80% 이상이므로 합성중간모멘트골조의 내진성능을 확보하는 것으로 확인되었다. 그러므로 본 연구에서 개발한 광폭 HyFo 합성보와 춤이 깊은 데크플레이트(D-Deck), SRC 기둥의 내진접합부 상세를 적용하면, 합성중간모멘트골조의 내진성능이 확보 가능하다고 판단된다. )의 경우 약 1.0 ~ 1.3배, 소재시험결과를 반영한 내력비 )의 경우 약 0.9 ~ 1.2배 이며, 실험에 의한 최대모멘트와 항복강도 )는 약 1.3 ~ 1.6배로 확인되었다. 그러므로 광폭 HyFo 합성보 2) 실험결과 HF-RC-BM 실험체를 제외하고 부모멘트와 정모멘트의 변형능력 비는 부모멘트의 변형능력이 약 1.5배 이상 큰 것으로 확인되었 다. 부모멘트의 경우, 슬래브 내부에 삽입된 철근이 충분히 정착되어 좌굴 없이 전강도가 내력에 반영되었다. 그러나 정모멘트의 경우, 외부에 노출된 강재 내부에 콘크리트가 충전되어도 압축에 의한 좌굴로 내력이저하되고 이로 인해 변형능력이 저감되는 것으로 판단된다. 3) 실험결과 최대모멘트와 공칭휨강도의 비는 강재의 설계기준강도를 반영한 내력비( ( 의 비( 와 춤이 깊은 데크플레이트(D-Deck), SRC기둥의 내진접합부 상세를 적용하는 경우, 적절한 내진상세를 확보하면 접합부의 내력전달은 양호하게 이루어질 것으로 판단된다. 4) 건축물 강구조 설계기준에 따라 합성중간모멘트골조 이상의 내진성능 을 확보한 HF-SRC-BR 및 HF-SRC-BM 실험체는 상부철근과 상·하부 다이아프램이 0.03rad 이후 항복상태에 도달하였으며, 추가적인 변형능력을 확보하여 충분한 소성변형을 한 것으로 확인되었다. 그러나 부모멘트로 인한 하부 다이아프램의 경우, 국부좌굴에 의해 충분한 변형을 확보하지 못한 것으로 판단된다.
The existing building structure standards only applied seismic design for buildings exposed to the ground, but as the frequency of earthquakes in Korea increases, the new building structure design standards also stipulate seismic design for underground structures. In addition, construction companies are examining solutions in response to the continuous increase in labor costs during the frame construction process in the existing rahmen structure and the sharp rise in material prices due to social problems. Accordingly, in this study, the details of the beam to column joint were developed using the wide HyFo composite beam, the deep-deck plate (D-Deck), the SRC column, and the RC column. The wide HyFo composite beam developed in this study was manufactured by cutting the plate of the existing HyFo composite beam, and the deep deck plate (D-Deck) was manufactured to enable long span installation by installing two rows of support in the center. It is designed to support the deep deck plate (D-Deck) on the wide HyFo composite beam, and it is judged that it is possible to reduce labor costs and the amount of steel by omitting the small beam and applying the composite member. he variables of the specimen for the seismic performance evaluation of the beam to column joint were the type of column and the depth of the beam, the thickness of the diaphragm, and the number of main rebars by the column and beam, and a total of three specimens were manufactured. The following results were derived through the seismic performance test. 1) In the case of a beam to column joint with a wide HyFo composite beam, a deep deck plate, and SRC column, the total interstory drift angle of at least 0.03rad was exhibited, and the moment of the joint was 80% or more of the nominal bending strength, so it was confirmed that the seismic performance of the composite intermediate moment frame was secured. Therefore, it is judged that the seismic performance of the composite intermediate moment frame can be secured if the wide HyFo composite beam developed in this study, the deep deck plate (D-Deck), and the seismic connection details of the SRC column are applied. 2) As a result of the experiment, except for the HF-RC-BM specimen, it was confirmed that the ratio of the displacement capacity of the negative moment to the positive moment was about 1.5 times greater than the displacement capacity of the negative moment. In the case of negative moment, the rebar inserted inside the slab was sufficiently settled, and the total strength was reflected in the proof load without buckling. However, in the case of the positive moment, even when the concrete is filled inside the steel material exposed to the outside, it is judged that the strength is lowered due to buckling due to compression, thereby reducing the displacement capacity. ) ratio of maximum moment to yield strength ( 3) As a result of the experiment, the maximum moment to the nominal bending strength is about 1.0 to 1.3 times for the strength ratio ( reflecting the specified design strength of the steel, and about 0.9 to 1.2 times for the strength ratio ( ) reflecting the material test results. The ) was confirmed to be about 1.3 to 1.6 times. Therefore, when applying the details of the seismic joints of wide HyFo composite beams, deep deck plates (D-Deck), and SRC columns, it is judged that the strength transmission of the joint is good if proper seismic details are secured. 4) The HF-SRC-BR and HF-SRC-BM specimens, which secured seismic performance beyond the composite intermediate moment frame in accordance with the building steel structure design standards, reached the yield state after 0.03 radian of the upper rebars and upper and lower diaphragms, and additional deformation capacity It was confirmed that sufficient plastic deformation was achieved by securing. However, in the case of the lower diaphragm due to negative moment, it is judged that sufficient deformation is not secured due to local buckling.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 1제2절 연구의 내용 4제2장 실험개요 5제1절 실험체 제작 5제2절 실험계획 12제3장 실험결과 20제1절 소재시험 결과 20제2절 반복가력실험 결과 26제4장 결과분석 및 고찰 38제1절 실험결과 분석 38제2절 실험결과 고찰 45제5장 결론 53참고문헌 55ABSTRACT 58부록 61