본 논문의 목적은 근대 대도시(특히 베를린, 파리, 도쿄)의 일상과 상품, 산책자를 게오르그 짐멜, 발터 벤야민, 곤 와지로, 지그프리트 크라카우어, 아오노 스에키치의 담론을 중심으로 독해함으로써 새로운 인식을 매개하기를 시도하는 데 있다. 18세기 중반 무렵부터 가속화된 공업화 및 산업, 기술의 발달과 함께 자본주의라는 새로운 질서가 지구상에 등장했으며 이는 국민국가적 단위를 초월해 전 지구적 자본주의로까지 외연을 확장했다. 자본주의적 질서는 근대의 일상에 완전히 침투하였고 특히 대도시 공간에서 집약적으로 드러났다. 이러한 가운데 근대의 일상적 경험이란 실상 자본주의적 현실을 체험하는 것과 다를 바 없다. 더욱이 19세기 자본주의의 포괄적 특징 중 하나인 ‘보편적 상품화’가 20세기에도 계속되어 근대 대도시 일상을 전면적으로 지배한다고 해도 무방할 정도로 대도시는 상품으로 가득 찬 시장으로 급격히 변모했다. 이러한 제반 조건을 고려했을 때 근대 대도시를 논하기 위해서는 일상과 상품 세계를 논하지 않을 수 없다. 또한 일상과 상품을 경험하는 주체로서 도시산책자 역시 논의 대상으로 간과할 수 없다. 하지만 이러한 자본주의 체제의 편재성에도 불구하고 기존의 대도시 담론은 서구가 경험한 근대와 비서구의 그것을 전혀 별개의 것이자 서로 독립된 현상으로 파악하려는 학문적 경향이 짙으며, 이러한 학문적 태도는 비서구에 대한 서구의 문화적 우위를 암시하는 일종의 식민주의적, 제국주의적 서사로서의 혐의를 지울 수 없다. 물론 서구의 바깥에서 이루어진 근대화를 서구에 종속된 것, 혹은 서구를 뒤따르는 후발주자로 파악하려는 시도는 말할 것도 없다. 더욱이 이러한 문제의식 없이 주로 개별 분과학문 내에서 관련 연구를 축적해온 것이 사실이다. 본 논문은 이러한 학문적 풍토에 대한 비판적 태도를 견지한다. 오히려 비교문학적 시도의 일환으로 개별 국가와 문화의 경계를 뛰어넘어 19세기 말에서 20세기 초까지 베를린, 파리, 도쿄의 일상과 상품, 산책자를 조명할 것이다. 그 이유는 일상, 상품, 산책자는 안과 밖을 구분하지 않으며 언제나 경계를 의식하지 않고 넘나든다는 측면에서 순간적이고 일시적인 근대의 특성을 응집하고 있기 때문이다. 또한 자본주의라는 공통된 체제가 19세기라는 가장 비슷한 시기에 유사한 방식으로 발달된 도시라는 점에 근거해 베를린, 파리, 도쿄를 중심으로 형성된 담론을 동일한 비교선상에 올리기를 시도한다. 구체적으로는 다음의 세 가지 물음과 후속 질문을 제기하고 이에 대한 답을 모색할 것이다. 첫째, ‘대도시와 대도시의 일상은 어떻게 파악되고 기록되어 왔는가.’ ‘이러한 시각 차이는 상품을 향한 시각과는 어떤 연관관계를 갖는가.’ 둘째, ‘대도시 일상의 담지자(bearer)로서 도시산책자는 어떠한 양상을 보이고 어떻게 재현되는가.’ ‘도시산책자를 상품 구조 속에서 독해했을 때 얻을 수 있는 함의는 무엇인가.’ 셋째, ‘전 지구적 자본주의라는 양식 속에서 공통적으로 발견할 수 있는 대도시인의 삶의 본질적 요소는 무엇인가.’ ‘신흥 중간 계층으로서 직장인에서 추출할 수 있는 사회적 함의는 무엇인가.’ 첫 번째 물음에 대한 답은 짐멜과 벤야민, 곤의 대도시 담론을 중심으로 모색해볼 것이다. 이들은 눈앞의 대도시를 경험하면서 각각 베를린, 파리, 도쿄를 각자 고유한 방식으로 분석했다. 근대적 일상의 미시적인 것에 대한 관심에서 사유가 출발한다는 점을 공동 지반으로 삼아, 이를 토대로 각각 상이하게 포착되는 도시 경험과 이미지를 밝힐 것이다. 두 번째 물음에 대한 답은 짐멜의 개인(대도시인)과 벤야민의 도시산책자를 중심으로 추적해볼 것이다. 짐멜의 개인과 벤야민의 도시산책자를 분석하며 이 둘의 핵심적 차이를 ‘군중’ 모티프로 간주할 것이다. 따라서 군중과 도시산책자의 관계를 호프만, 포, 보들레르, 란포의 작품을 경유해 모색해볼 것이다. 마지막으로 도시산책자를 상품 구조에서 분석할 것이다. 세 번째 물음에 대한 답은 크라카우어의 『직장인』과 아오노의 『샐러리맨의 공포시대』를 분석함으로써 구할 것이다. 근대 도시 대중인 ‘직장인’ 계층은 전 지구적 자본주의라는 공통 체제로 인해 발생한 신흥 중간 계층이다. 프롤레타리아트 계급도 아니고 부르주아 계급도 아닌 이 계층에 대한 사유야말로 자본주의 논리에 포섭된 근대인의 삶의 본질적 요소를 효과적으로 드러낸다.
This dissertation aims to mediate new perceptions by reading the everyday life, products, and flâneur of modern metropolises (especially Berlin, Paris, and Tokyo). With the accelerated industrialization and development of industry and technology that began in the mid-18th century, a new order called capitalism emerged on the earth, which extended beyond the nation-state unit to global capitalism. The capitalist order has thoroughly permeated modern daily life, especially in metropolitan spaces. In this context, the everyday life experience of modernity is no different from actually experiencing capitalist reality. Moreover, one of the overarching characteristics of 19th-century capitalism, “universal commodification,” continued into the 20th century, rapidly transforming large cities into commodity-filled markets that could be said to dominate the daily lives of modern metropolises in its entirety. Considering these various conditions, we are forced to discuss everyday life and the commodity world to discuss the modern metropolis. The flâneur, as an entity that experiences everyday life and the commodity, also cannot be overlooked as a subject for discussion. However, despite the ubiquity of the capitalist system, existing metropolis discourse has a solid academic tendency to view the modernity experienced by the West and non-Western as entirely different and mutually independent phenomena. Such an academic attitude cannot dispel the suspicion that it is a colonialist and imperialist narrative that implies Western cultural superiority over non-Western. There are attempts to view modernization outside the Western as subordinate to the Western or as a latecomer after the Western. Furthermore, it is a fact that without awareness of such issues, related studies have been accumulated mainly within individual sub-disciplines. This dissertation maintains a critical attitude toward the academic climate. Instead, it will highlight the everyday life, products, and flâneur of late 19th- and early 20th-century Berlin, Paris, and Tokyo, crossing the boundaries of individual nations and cultures as part of a comparative literary endeavor. The reason for this is that the three elements proposed in this dissertation, the everyday life, the commodity, and the flâneur, do not compartmentalize outside of ophthalmology but always cohere the characteristics of instantaneous and temporary modernity in the aspect of coming and going without awareness of boundaries. In addition, based on the fact that Europe and Japan are nations whose standard capitalist system developed similarly at the closest point in time, the 19th century, we will attempt to place the discourse formed around Berlin, Paris, and Tokyo on the same line of comparison. Specifically, the following three follow-up questions will be posed, and answers will be sought. First, “How has the everyday life of the metropolis and the metropolis been understood and documented?” and “What relevance do these differing views have to views toward commodities?” Second, “What aspects of the flâneur as a bearer of the metropolitan everyday life do they present, and how are they reproduced?” “What are the implications of reading the metropolis flâneur within the commodity structure?” Third, “What are the essential elements of metropolitan life that can be found in common within the modalities of global capitalism?” “What social implications can be extracted from the office workers as an emerging middle class?” The answer to the first question would be to seek the metropolitan discourse of Georg Simmel, Walter Benjamin, and Wajiro Kon. Each analyzed the metropolis uniquely, experiencing the metropolis in Berlin, Paris, and Tokyo, respectively. The common ground for comparison will be constructed in that they share a common starting point: their thinking departs from a concern for the micro things of modern everyday life. On this basis, they will reveal urban experiences and images that each captures differently. The answer to the second question will be traced mainly to Simmel’s individual (city dweller) and Benjamin’s flâneur. Analyzing Simmel''s individual and Benjamin''s flâneur, the core difference between the two is considered the “crowd” motif. Therefore, it will explore the relationship between the crowd and the flâneur via the works of Hoffman, Poe, Baudelaire, and Ranpo. Finally, flâneur is analyzed in terms of commodity structure. The answer to the third question will be obtained by analyzing Kracauer''s Die Angestellten, and Suekichi Aono’s Salariman no kyohujidai(Fear Age of Salaryman). The “salaried mass” class, the masses of the modern city, is an emerging middle class generated by the standard system of global capitalism. The reason for this class, which is neither the proletariat class nor the bourgeois class, is what effectively represents the essential elements of modern human life encompassed by capitalist logic.