신영복은 다양한 호칭으로 불린다. 대학교수, 경제학자, 무기수, 사형수, 동양고전학자, 문학가, 에세이스트, 사상가, 시대의 지성인, 시대의 스승, 서예가 등이다. 이 연구에서는 ‘서예가 신영복’을 조명하였다. 그의 다양한 호칭이 말해주듯이 굴곡진 삶에서 꽃피운 사상이 온전히 서(書)에 스며들어 동시대의 사람들과 소통의 수단으로 역할을 한다. 이것이 가능했던 이유는 전통 한글서예에서 탈피한 독자적인 문자예술의 면모를 일신하면서 대중에게 친숙한 예술로 자리매김했기 때문이다. 1990년대 중반 이후 발흥한 캘리그라피 예술 장르는 개인의 취향과 개성을 중시하는 사회문화 기조와 맞물린다. 이 중심에 신영복의 한글서예가 있다. 그의 한글서예는 방송이나 영화 타이틀, 책 제호, 상품 로고 등 다양한 디자인으로 활용되면서 우리가 인식하고 있는 캘리그라피 장르와 사뭇 다르지 않다. 즉 그의 글씨는 현대의 캘리그라피 예술문화 속에서 어색함이 없다는 것이다. 이에 따라 신영복의 한글서예가 지니고 있는 캘리그라피적 표현성을 분석함으로써 그의 문자예술이 갖는 중요한 가치를 확인하고자 한다. 첫 번째 단계로 신영복 한글서예의 형성배경이 되는 삶과 사상을 먼저 살펴본 후 이채로운 학서과정, 서예이론, 독자적인 한글서예의 고유성을 파악하였다. 다음 단계로 문헌연구 중심으로 캘리그라피 표현의 이론적 배경, 즉 시각요소와 미적 특성을 도출 및 선정하였다. 선정한 캘리그라피 표현의 이론적 배경을 토대로 신영복 아카이브에 수록된 서예, 서화, 제호 등의 작품사례를 분석하였다. 그 결과 신영복의 한글서예는 캘리그라피 표현의 시각요소와 미적 특성을 지니고 있는 캘리그라피적 표현성을 확인할 수 있었으며, 그의 문자예술이 캘리그라피 장르 속에서 지니는 캘리그라피적 가치를 찾을 수 있었다. 첫째, 개성과 정감을 내포한 형식미가 있다. 둘째, 시대를 반영한 예술 장르에 속한다. 셋째, 대중들이 가까이하는 문자예술이다. 이처럼 신영복의 한글서예는 전통서예의 재현에서 벗어나 새로운 서체의 조형미를 구현하였다는 점에서 선구적 위치에 있으며 더불어 변화하는 서(書)예술의 이정표가 되는 예술적 의의가 있다. 지금의 캘리그라피 예술문화는 전통서예의 확장에서 기인한 산물인 것은 분명하며 시대적 요구에 의한 서예술의 자연스러운 변화 양상으로 볼 수 있다. 이는 문자를 사용하는 인간의 삶이 영위되는 한 문자에 정감을 담아내고자 하는 예술의 지향은 서예술 문화의 발전을 이끌 것이다.
Shin Young-bok is called by various titles. They are university professors, economists, life-threatening prisoners, death row prisoners, oriental classicists, writers, essayists, thinkers, intellectuals of the times, teachers of the times, and calligraphers. In this study, ''Shin Young-bok, calligrapher'' was illuminated. As his various titles suggest, the thoughts that blossomed in his tumultuous life fully permeated into his writings and served as a means of communication with contemporaneous people. The reason why this was possible is that it has established itself as an art familiar to the public while renewing the aspect of an independent character art that has broken away from traditional Korean calligraphy. The calligraphy art genre, which has emerged since the mid-1990s, meshes with the social and cultural trend that values individual taste and individuality. At the center of this is Shin Young-bok''s Korean calligraphy. His Korean calligraphy is not very different from the calligraphy genre we recognize as it is used in various designs such as broadcasting or movie titles, book titles, and product logos. In other words, his handwriting has no awkwardness in the modern calligraphy art culture. Accordingly, by analyzing the calligraphic expressiveness of Shin Young-bok''s Korean calligraphy, it is intended to confirm the important value of his letter art. As a first step, after examining the life and thoughts that form the background of Shin Yeong-bok''s Korean calligraphy, Lee Chae-roun''s academic process, calligraphy theory, and the uniqueness of his own Korean calligraphy were identified. In the next step, the theoretical background of calligraphy expression, that is, visual elements and aesthetic characteristics were derived and selected based on literature research. Based on the theoretical background of the selected calligraphy expression, examples of works such as calligraphy, painting, and title recorded in the Shin Young-bok archive were analyzed. As a result, Shin Young-bok''s Korean calligraphy was able to confirm the calligraphic expressiveness that has the visual elements and aesthetic characteristics of calligraphic expression, and the calligraphic value of his letter art in the calligraphy genre was found. First, there is a formal beauty that includes individuality and emotion. Second, it belongs to an art genre that reflects the times. Third, it is a letter art that the public can get close to. As such, Shin Yeong-bok''s Korean calligraphy is in a pioneering position in that it has deviated from the reproduction of traditional calligraphy and realized the formative beauty of a new typeface, and has artistic significance as a milestone in the ever-changing calligraphy art. It is clear that the current calligraphy art culture is a product of the expansion of traditional calligraphy, and it can be seen as a natural change in calligraphy art according to the needs of the times. As long as the lives of people who use letters are conducted, the direction of art to contain emotions in letters will lead the development of calligraphy art culture.
Ⅰ. 서 론 11. 연구목적 12. 연구범위 및 방법 2Ⅱ. 신영복의 삶과 사상 41. 감옥 생활 이전 42. 감옥 생활 시기 93. 감옥 생활 이후 13Ⅲ. 신영복의 서예관과 한글서예 181. 학서과정 182. 서예이론 223. 신영복 한글서예의 고유성 27Ⅳ. 신영복 한글서예의 캘리그라피적 표현성 311. 시각요소에 따른 분석 351) 획(劃) 352) 배열 423) 색채 554) 여백 592. 미적 특성에 따른 분석 631) 조형성과 심미성 642) 주목성과 상징성 683) 일회성과 즉흥성 714) 율동성과 음악성 735) 독창성과 차별성 756) 추상성과 회화성 77Ⅴ. 결론 : 신영복 한글서예의 캘리그라피적 가치 81참고문헌 85Abstract 88