본 연구는 청소년의 감사성향과 행복감 간의 관계에서 사회적지지의 매개효과를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위해 경기도 S시 지역 고등학교 1학년과 2학년 남·여 학생 371명을 대상으로 감사성향, 행복감, 사회적지지 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 분석결과는 SPSS 20.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 인구사회학적 특성을 위해 빈도분석과 문항내적 합치도인 Cronbach''s α 계수로 신뢰도를 확인하였다. 또한 자료의 산포도와 정규분포를 확인하기 위해 기술통계 분석을 실시하고, Pearson 적률상관관계 분석으로 변인 간의 상관관계를 확인하였다. 그리고 매개효과를 알아보기 위하여 Baron과 Kenny의 매개회귀분석 3단계를 통계적 방법으로 활용하였고, 매개효과의 유의성 검증을 위해 Sobel-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 감사성향, 사회적지지, 행복감 변인들 간 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 이는 청소년의 경우 감사성향이 높고 사회적지지를 긍정적으로 지각할수록 행복감을 높일 수 있다는 관련성을 설명하는 결과이다. 둘째, 청소년의 감사성향과 행복감 간의 관계에서 사회적지지의 매개효과를 확인한 결과, 부분매개효과가 있었으며, 간접효과의 유의성 검증에서도 통계적으로 유의하였다. 이는 감사성향과 행복감의 효과와 더불어 사회적지지의 매개효과도 통계적으로 유의하다는 것을 말하며, 사회적지지의 매개효과를 지지하는 결과이다. 다음으로 사회적지지 하위변인들의 매개효과를 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래지지의 매개효과를 확인한 결과 부분매개효과가 있었다. 이는 청소년이 형성하고 있는 우호적이고 지지적인 또래관계가 행복감에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 것을 의미한다. 둘째, 가족지지의 매개효과를 확인한 결과 직·간접효과가 검증되었다. 이는 가족과의 관계를 친밀히 유지하고 가족지지를 긍정적으로 지각하는 것이 청소년의 행복감에 영향을 미친다는 것을 의미한다. 셋째, 교사지지가 높을수록 청소년의 사회적지지, 감사성향, 행복감이 높아지는 것으로 나타났다. 이는 청소년이 교사의 지지를 많이 받는다고 인식할수록 행복감과 감사성향이 높아진다는 것을 의미한다. 본 연구결과, 감사성향이 떨어지거나 낮은 청소년에게 감사성향을 높일 수 있도록 지원하고, 자신에게 중요한 타인들로부터 사회적지지를 받고 있다는 인식이 높아져 행복감이 증진된다면 건강한 성장과 적응으로 이어진다는 것을 보여주는 자료가 된다고 하겠다. 마지막으로 분석결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 제한점, 그리고 후속연구의 필요성에 대하여 논의하였다.
The purpose of study is to verify the mediating effect of social support on happiness for high school students having gratitude disposition. For the research, a survey was conducted on 371 male and female students in the first and second years of high school in S city, Gyonggi-do, using scales of gratitude disposition, social support, and happiness. To verify the research result, the frequency analysis was used for socio-demographic characteristics and Cronbach''s α coefficient was drawn for item internal consistency, with SPSS 20.0 statistical package program. In addition, descriptive statistical analysis was performed to confirm scatter plot and normal distribution from data collected, and correlation between variables was confirmed by the Pearson product-moment correlation analysis. To investigate on the mediating effect, the three stages of mediation regression was applied, while the Sobel-test was conducted to demonstrate the significance of the mediating effect. The result of this study is as follows: First, there is a significant correlation between gratitude disposition, social support, and happiness variables. It explains that for high school students, stronger gratitude disposition and perceiving social support more positively, can lead to higher happiness. Second, the partial mediating effect of social support on the relationship between gratitude disposition and happiness of high school students was proven, and the significance test for the indirect effect came out to be statistically significant. The result indicates that the mediating effect of social support is statistically significant as well as the effects of gratitude disposition and happiness, and it clarifies the validity of the mediating effect of social support. Third, to look at the result of examining the mediating effects of three sub-variables of social support, first, there was partial mediating effect of peer support. This means, a friendly and supportive peer relationship in adolescence has a positive effect on happiness. Next, direct and indirect effects of family support were verified. This means, keeping family relationship close and positively perceiving the family support affect the happiness of adolescents. Last, the higher the teacher support is, the higher the adolescent''s social support, gratitude disposition, and sense of happiness grow. This means, as more the adolescents feel they are supported by teachers, the higher their happiness and gratitude disposition rise. The result of this study provides a basis for an idea that for adolescents with low graditude disposition, supports to enhance the gratitude disposition and to increase their happiness by helping them to perceive that they are receiving social support from people around can make positive effects for healthy growth and adaptation in their lives. Finally, based on the analysis results, the significance and limitation of the study, and the need of follow-up studies were discussed.