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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

고민혁 (제주대학교, 제주대학교 대학원)

지도교수
김남진
발행연도
2023
저작권
제주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수35

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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Policies to limit greenhouse gas emissions are being enacted globally to stop the growing climate crisis, and Korea has likewise committed to becoming carbon neutral by the year 2050 to help with the effort.

In particular, to lessen the direct use of fossil fuels, the availability of electric vehicles that run on batteries is growing. The market for waste batteries is anticipated to grow quickly as the electric vehicle industry grows.

In this study, the two main lithium-ion battery degradation processes—SEI growth and Li-plating—were examined with the aim of predicting cycle life by simulation of the P2D electrochemical model using GT-Autolion. Cycle life was then used to ascertain how the degradation influenced the internal temperature of the cell.

As a result, when the ambient temperature is low, the Li-plating phenomenon happens quickly and its capacity is rapidly degraded, and when the ambient temperature is high, the Li-plating phenomenon is decreased, and the SEI growth is accelerated. The Li-plating phenomenon also happens more quickly with a higher c-rate, which causes a rapid degradation in capacity. The inner cell temperature was then measured, and it showed that the battery degeneration was causing the temperature to rise.

목차

I. 서론 1
II. 연구 배경 7
2-1. 리튬이온 배터리의 구조와 원리 7
1) 리튬이온 배터리의 구조 7
2) 리튬이온 배터리의 원리 8
2-2. 리튬이온 배터리의 종류 10
1) 양극활물질에 따른 종류 10
2) 형태에 따른 종류 11
2-3. 리튬이온 배터리의 열화현상 12
1) 열화현상의 정의 12
2) SEI(Solid electrolyte interphase) 층의 성장 현상 12
3) 리튬도금 현상(Li-plating) 13
4) 상변화에 따른 전극 물질의 노화 현상 14
5) 충방전 방식에 따른 열화 현상 15
III. 이론적 해석 방법 16
1) 해석 모델링 수립 16
2) P2D 모델의 지배 방정식 17
3) 음극 SEI 층 성장 반응식 19
4) 음극 리튬도금 현상 반응식 21
IV. 해석 결과 및 분석 22
4-1. 모델 검증 22
1) 방전 전압 그래프 비교 22
2) 충방전 사이클에 따른 용량 저하 비교 24
4-2. 외기 온도에 따른 용량 저하 분석 결과 26
4-3. 충방전율(C-rate)에 따른 용량 저하 분석 결과 33
4-4. 용량 저하에 따른 배터리 셀 내부 온도분석 결과 39
V. 결론 45
참고문헌 47
감사의 글 51

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