본 연구는 자유학년제 체육활동에 참여하고 있는 중학생들을 대상으로 자유학년제 체육활동의 재미, 친구관계, 친사회적 행동 간의 인과관계를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 현재 중학교에서 자유학년제 예술·체육활동에 참여하고 있는 중학생을 대상으로 총 397명을 표집하였으며, 회수된 설문지 중 이중 기입, 편향적 기입, 기입 누락 등 연구 자료로서 부적절하다고 판단되는 60명을 제외한 337부의 유효 표본을 확보하였다. 자료처리는 SPSS 23.0 프로그램을 사용하여 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관 분석, 다중회귀 분석을 실시하였으며, 유의수준은 .05로 설정하였다. 또한 각 구성요인의 단일 차원성을 확인하기 위해 직교회전방식인 Varimax를 실시하였으며 변인 간의 신뢰도를 검증하기 위하여 Cronbach’s α 값을 확인하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자유학년제 체육활동의 재미는 친구관계에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 재미의 하위요인인 대인관계는 친구관계의 하위요인인 친근감, 자기노출, 유능성 등의 모든 하위요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일상탈출은 친근감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 학생들이 자유학년제 체육활동을 통해 재미를 경험하면서 소통하고 협동하는 과정을 통해 친근감이 형성되고, 자신의 스트레스나 외상과 같은 부정적인 정서를 표출하는 자기노출 성향이 표출됨을 의미한다. 또한 사회적 활동성·안정성·협동성 등과 같은 사회적 유능감도 더불어 향상됨으로써 자유학년제 체육활동의 재미가 친구관계에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 확인시켜주는 결과라고 하겠다. 둘째, 자유학년제 체육활동의 재미는 친사회적 행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 재미의 하위요인인 대인관계는 친사회적 행동의 하위요인인 도움주기, 나누기, 위안하기, 협동하기 등의 모든 하위요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 일상탈출은 도움주기에, 체력/건강은 위안하기에, 승리/경쟁은 협동하기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 자유학년제 체육활동 참여를 통해 일상탈출, 체력/건강, 대인관계, 승리/경쟁과 같은 재미를 경험하면서 타인에게 도움을 주는 태도와 상대방에게 베푸는 마음, 상대방을 위하고 이해하는 태도, 서로 의지하고 협력하는 태도 등이 향상됨으로써 자유학년제 체육활동을 통한 재미가 친사회적 행동 함양에 유의한 영향을 미친다는 점을 입증시켜주는 결과라고 할 수 있다. 셋째, 자유학년제 체육활동을 통한 친구관계는 친사회적 행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 친구관계의 하위요인인 유능성은 친사회적 행동의 하위요인인 도움주기, 나누기, 위안하기, 협동하기 등의 모든 하위요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 자기노출은 나누기와 협동하기에, 친근감은 도움주기와 협동하기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 자유학년제 체육활동을 통해 친구와의 사회적 관계 개선으로 친근감과 자기노출성, 유능감 등이 향상되어 이로 인해 타인에게 도움을 주는 태도, 상대방에게 베푸는 마음, 상대방을 위하고 이해하는 태도, 서로 의지하고 협력하는 태도 등이 향상됨으로써 자유학년제 체육활동을 통한 친구관계의 개선이 친사회적 행동 함양에 유의한 영항을 미친다는 점을 입증시켜주는 결과라고 할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate the causal relationship between the fun, friendship, and pro-social behavior of free-grade sports activities for middle school students participating in free-grade sports activities. For this study, I have gathered 397 samples of Middle school students who are paticipating in free-grade arts and sports activities. After the questionnaires were completed according to the self-administered questionnaire method, 337 valid samples were obtained among the collected questionnaires, excluding 60 questionnaires judged to be inappropriate as research data because of missing, and/or biased answers, etc. The data has been processed using the program “SPSS 23.0” to Conduct a Questing factorial analysis and credibility analysis, and the siginificance level was set to be .05. In addition, Varimax, an orthogonal rotation method, was performed to confirm the single dimensionality of each component, and the Cronbach''s α value was checked to verify the reliability between variables. The following are the reseearch results. Firstly, It was found that the fun of free-grade physical activity had a significant effect on friendship. Specificallyinterpersonal relationships, which are sub-factors of fun, were found to have a significant effect on all sub-factors such as friendliness, self-exposure, and competence, and daily escape was found to have a significant effect on friendliness. This means that students have a sense of familiarity through the process of communicating and cooperating while experiencing fun through free-grade physical education activities, and self-exposure tendency to express negative emotions such as stress or trauma is expressed. Also, it is a result of confirming that the fun of free-grade sports activities has a positive effect on friendship by improving social competence such as social activity, stability, and cooperation. Secondly, It was found that the fun of free-grade physical activity had a significant effect on prosocial behavior. Specifically, Interpersonal relationships, which are sub-factors of fun, were found to have a significant effect on all sub-factors such as helping, sharing, comfort, and cooperation, and daily escape was found to have a significant effect on helping, physical strength/health, and winning/competition. This proves that fun through free school sports activities has a significant effect on fostering pro-social behavior by improving the attitude of helping others, helping others, understanding, and relying on each other while experiencing fun such as daily escape, physical fitness, interpersonal relationships, and competition. Lastly, It was found that friendship through free-grade sports activities had a significant effect on prosocial behavior. Specifically, Competence, a sub-factor of friendship, was found to have a significant effect on all sub-factors such as giving help, sharing, comfort, and cooperation, and self-exposure was found to have a significant effect on giving help and cooperation. This proves that the improvement of friendship through free-grade sports activities has a significant impact on the cultivation of pro-social behavior by improving social relations with friends, thereby improving friendliness, self-exposure, and competence.
목차
국문요약Ⅰ. 서 론 = 11. 연구 필요성 및 목적 = 12. 연구 가설 = 53. 용어 정의 = 6Ⅱ. 이론적 배경 = 81. 자유학년제 = 82. 재미 = 183. 친구관계 = 204. 친사회적 행동 = 23Ⅲ. 연구 방법 = 251. 연구대상 = 252. 조사도구 = 273. 타당도 및 신뢰도 = 284. 조사절차 및 자료처리 = 31Ⅳ. 연구결과 = 321. 상관분석 = 322. 자유학년제 체육활동의 재미가 친구관계에 미치는 영향 = 333. 자유학년제 체육활동의 재미가 친사회적 행동에 미치는 영향 = 364. 자유학년제 체육활동을 통한 친구관계가 친사회적 행동에 미치는 영향 = 40Ⅴ. 논의 = 441. 자유학년제 체육활동 재미와 친구관계 간의 인과관계 = 442. 자유학년제 체육활동 재미와 친사회적 행동 간의 인과관계 = 473. 자유학년제 체육활동을 통한 친구관계와 친사회적 행동 간의 인과관계 = 50Ⅵ. 결론 및 제언 = 531. 결론 = 532. 제언 = 55참고문헌 = 56부록 = 72ABSTRACT = 77