메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

홍성인 (광주대학교, 광주대학교 보건상담정책대학원)

지도교수
박현린
발행연도
2023
저작권
광주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to examine in-service and preliminary speech-language pathologists’ perception of words, awareness, anxiety, resistance, and interest in the fourth industrial revolution and how to predict the related changes in the field of speech therapy, and examine the differences between those groups.
In this study, the surveys on 112 speech-language pathologistss and 72 preliminary speech-language pathologistss who were completing a curriculum at the college were analyzed, and questions on perception and prediction were analyzed separately and examined the differences. It was examined whether there were differences according to career and certification level within speech-language pathologists, and whether there were differences depending on whether or not there were practical experiences within preliminary speech-language pathologists. And the difference between speech-language pathologists and preliminary speech-language pathologists was examined.
As a result of the questions on perception, the preliminary speech-language pathologists group showed a significantly higher degree of interest in the application and treatment techniques of language therapy using the latest technology than the speech-language pathologists group. On the other hand, the speech-language pathologists group showed a significantly higher degree of anxiety that it would be difficult to control subjects when using the latest technology than the preliminary speech-language pathologists group. As a result of the questions on prediction, rather than the speech-language pathologists group, the preliminary speech-language pathologists group had a higher percentage to expect that language therapy using virtual reality and augmented reality technology would be expanded in the future.
The results of our study showed that in-service and preliminary speech-language pathologists believe their professional-level services won’t lose their necessity regardless of the development caused by the Fourth Industrial Revolution. speech-language pathologists group showed higher interest and resistance than the preliminary speech-language pathologists'' group. There is a lot of interest because they are working directly in the changing field. However, it seems that resistance to unfamiliar skills has also increased as it is difficult to spare time to learn new skills.

목차

제1장 서론 1
제2장 이론적 배경 5
제1절 4차 산업혁명 5
제2절 교육영역에서의 4차 산업혁명 최신기술 활용 7
제3절 언어치료(장애 재활)영역에서의 4차 산업혁명 최신기술 활용 9
제3장 연구 방법 13
제1절 연구 대상 13
1. 언어재활사 13
2. 예비언어재활사 13
제2절 연구 도구 14
제3절 자료 수집 및 처리 15
제4절 분석 방법 16
제4장 연구 결과 18
제1절 언어재활사의 4차 산업혁명에 대한 인식과 예측 분석 18
1. 인식에 대한 문항별 기술통계 분석 결과 18
2. 예측에 대한 문항별 기술통계 분석 결과 25
3. 임상 경력에 따른 인식과 예측에서의 차이 27
가. 임상 경력에 따른 인식에서의 차이 27
나. 임상 경력에 따른 예측에서의 차이 34
4. 언어재활사 자격증 급수에 따른 인식과 예측에서의 차이 36
가. 언어재활사 자격증 급수에 따른 인식에서의 차이 36
나. 언어재활사 자격증 급수에 따른 예측에서의 차이 40
제2절 예비언어재활사의 4차 산업혁명에 대한 인식과 예측 분석 41
1. 인식에 대한 문항별 기술통계 분석 결과 41
2. 예측에 대한 문항별 기술통계 분석 결과 48
3. 실습 경험 여부에 따른 인식과 예측에서의 차이 51
가. 실습 경험 여부에 따른 인식에서의 차이 51
나. 실습 경험 여부에 따른 예측에서의 차이 55
제3절 언어재활사와 예비언어재활사의 4차 산업혁명에 대한 인식과 예측 차이 56
1. 언어재활사와 예비언어재활사의 인식에서의 차이 56
2. 언어재활사와 예비언어재활사의 예측에서의 차이 61
제5장 논의 및 결론 62
제1절 언어재활사의 인식과 예측에 대한 논의 62
제2절 예비언어재활사의 인식과 예측에 대한 논의 64
제3절 언어재활사와 예비언어재활사의 인식과 예측에서의 차이에 대한 논의 66
제4절 제언 67
참고문헌 68

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0