4차 산업 혁명은 정치, 경제, 사회 전반에 걸쳐 다양한 변화를 가져오고 있으며 환대산업도 예외는 아니다. 환대산업에서의 기술 혁신 수용 능력은 고객과 직원 간 상호작용 강화를 위한 경쟁력으로 인식되고 있으며, 호텔기업들 또한 새롭고 경쟁력 있는 서비스, 독특하고 혁신적인 고객 경험 제공을 위해 다양한 기술 및 기계들을 도입하고 있다. 이렇게 도입된 기술들은 일관성 있고 신속, 정확한 서비스 제공이 가능하고 기술과 관련된 새로운 일자리 창출이 가능하다는 점에서 긍정적 영향이 있지만 직원이 처리해야 할 업무를 기술이 대체하고, 새로운 기술을 습득하지 못한 직원들이 일자리를 잃을 수 있다는 점에서 부정적 영향을 가지고 있다. 대표적인 인적서비스 산업 중 하나인 호텔업에서는 직원이 서비스 및 상품을 제공하는 동시에 그 자체로 상품이 되기도 하고 직원의 직무 태도가 서비스 질과 연관되어 고객의 만족도, 방문 의도, 충성도 등에 영향을 미칠 수 있기 때문에 인적 관리의 중요성이 더욱 강조되고 있다. 하지만, 호텔기업들은 최근 심화되는 경쟁 속에서 경영 효율성을 높이기 위해 새로운 기술 및 기계 도입을 통한 생산성 향상, 조직 개편 등을 시도하게 되고 이는 고용환경변화를 발생시켜 직원들의 고용불안정성, 스트레스 등을 일으키고 있다. 직원들의 이러한 심리적 반응들은 직무 태도뿐 아니라 경영 성과에도 영향을 미칠 수 있는 중요한 요인이다. 하지만, 호텔 내 도입된 기술에 관한 연구들은 실제 그것을 이용하는 고객들을 대상으로 한 연구가 대부분이며 직원에 관한 연구가 미비한 실정이다. 따라서, 본 연구는 발전된 기술로 인해 호텔 내 발생되는 고용환경변화를 세분화하고 이 변화가 직원들의 불안정성, 스트레스에 미치는 영향 관계를 파악하고 이직 의도를 낮추기 위한 방안을 모색함으로써 효율적 인적 관리를 위한 시사점을 제공하고자 하였다. 본 연구의 목적 달성을 위해 28일(2022년 10월 17일 ~ 2022년 11월 13일) 동안 서울 5성급 호텔에 근무하고 있는 직원을 대상으로 설문조사를 실시, 총 233부의 설문지를 실증분석에 이용하였다. 분석 결과 고용환경변화는 조직구조변화, 직무기술변화, 직무수행역량변화와 정리해고의 증가 4개의 요인으로 직무스트레스는 직무부담감, 역할모호성, 역할 과다 3개의 요인으로 분류되었다. 직무불안정성과 이직의도는 단일 요인으로 분류되었다. 고용환경변화 4개의 요인은 모두 직무불안정성에 유의한 영향을 미치고 직무스트레스의 3개의 요인에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무불안정성은 직무스트레스 전체 3개의 요인과 이직의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 확인되었고 직무스트레스의 3개의 요인 중 2개의 요인이 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 기존의 연구에서 나타낸 고용환경변화의 요인에 기술 발전으로 인한 변화의 의미를 포함시켰다는 점과 호텔 내 도입된 기술 및 기계에 대한 문제에 대해 실제 이용하는 고객이 아닌 운영하는 직원을 대상으로 했다는 점에서 학술적 의미가 있다고 할 수 있다.
The fourth industrial revolution has been causing changes on politics, economy and over all the society and Hospitality Industry has not been excluded. Technical revolution application capability in the hospitality industry is considered as the competitiveness to intensify the interaction between clients and employees and the hotel enterprises are also introducing various technologies and machines to provide fresh, competitive services and unique, innovative customer experiences. These technologies have positive effects on the point of availability for equal, rapid and accurate service provision and job creation which is related to the technique. However, they also have negative effects on the point of job replacement by machines and job loss may arise for employees who are fallen behind in learning new techniques. In the hotel business which is one of the representative businesses in the human service industry, employees not only provide services and products but also become the product itself simultaneously. And employee’s duty attitude affects on customers’ satisfaction, visit intention and loyalty because it is related to the quality of service. By these reasons, in the hotel business human resource management’s importance has been stressed moreover. However, hotel businesses are attempting productivity improvement and organizational restructuring by introducing new technology and machine to enhance management effectiveness in the environment under severe competition lately. The attempts bring changes in the employment environment and it is causing employees’ employment instability, stresses, etc. This kind of employee’s mental responses is a significant factor that might affect not only their duty attitude but also management performance too. Mainly, studies on introduced techniques in the hotel are performed on customers who actually used the technologies but studies are lack of research executed on employees. Therefore, this study is suggesting the viewpoint of effective human resources management by specifying changes in employment environment occurring in hotels arose by technology development and by figuring out affective relationships to employees’ instability and stress to find out the solution to reduce turnover intentions. For the accomplishment of this research, the survey on hotel employees who are working in five-star hotels in Seoul carried out for 28 days(Oct. 17th 2022-Nov. 13th 2022) and 233 survey packages were used for actual status analysis. The survey revealed that change in employment environment has four factors; organizational change, job skill change, job skill performance change, layoff, and job stress is labeled as three factors; job burden, role ambiguity, heavy duty.Job insecurity and turnover intention are labeled as simple factors. The four factors of changes in employment environment affected meaningfully on Job insecurity and three factors of job stress affected partially. Job insecurity was revealed to impact meaningfully on the whole three factors of job stress and turnover intention and two factors out of three of job stress were confirmed to impact turnover intention. This study has academic value in the point of research included the meaning of change caused by technique development to employment environment change factors and executed not for actual user customers but for operating employees related to issues such as for techniques and machines introduced in hotels.
제1장 서론 1제1절 연구의 배경 1제2절 연구의 목적 5제3절 연구의 구성 6제2장 이론적 배경 8제1절 고용환경 변화 81. 고용환경 변화의 영향 요인 82. 고용환경 변화 요소 9제2절 직무불안정성 131. 직무불안정성의 개념 132. 직무불안정성 관련 선행연구 15제3절 직무스트레스 161. 직무스트레스의 개념 162. 직무스트레스 요소 173. 직무스트레스 관련 선행연구 19제4절 이직의도 201. 이직의도의 개념 202. 이직의도 관련 선행연구 21제3장 연구방법 23제1절 연구모형 및 가설설정 231. 연구모형 232. 연구가설 24제2절 변수의 조작적 정의와 설문지 구성 301. 변수의 조작적 정의 302. 설문지 구성 31제3절 조사설계 341. 조사방법 342. 분석방법 34제4장 실증분석 35제1절 표본의 일반적 특성 35제2절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 371. 측정문항에 대한 기술통계 및 신뢰도 분석 372. 측정도구의 타당성 42제 3절 가설검증 471. 고용환경변화와 직무불안정성 간 영향 관계 472. 고용환경변화와 직무스트레스 간 영향 관계 483. 직무불안정성과 직무스트레스 간 영향 관계 514. 직무불안정성과 이직의도 간 영향 관계 525. 직무스트레스와 이직의도 간 영향 관계 536. 가설검증 결과 55제 5장 결론 57제 1 절 연구의 요약 57제 2 절 연구의 의의와 시사점 59제 3 절 연구의 한계점 및 향후 연구방안 61참고문헌 62설 문 지 70ABSTRACT 73