본 연구의 목적은 청소년의 일반적 특성에 따른 주요 변인들 간에 유의한 차이가 있는지 확인하고, 청소년의 일상적 스트레스와 침습적 반추 및 내적 속박감이 자살사고에 미치는 상대적 영향력에 대해 살펴보는 것이다. 이뿐만 아니라 일상적 스트레스와 청소년의 자살사고 간의 관계에서 침습적 반추와 내적 속박감의 개별매개효과와 이중매개효과를 확인하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 일반적 특성(성별, 학교 구분, 학업성적)에 따라 변인들은 각각 유의한 차이가 있는가? 둘째, 청소년의 일상적 스트레스, 침습적 반추 및 내적 속박감이 자살사고에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가? 셋째, 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에서 침습적 반추와 내적 속박감의 개별매개효과는 어떠한가? 넷째, 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에서 침습적 반추와 내적 속박감의 이중매개효과는 어떠한가? 이를 위해 본 연구는 서울 및 경기도에 소재한 5개의 중학교와 7개의 고등학교에 재학 중인 청소년에게 총 288부의 설문지를 배부하였다. 코로나19로 인해 대면조사 방식에 불편감을 느끼는 경우, 온라인 설문조사(QR코드, UCR 활용)를 진행하였으며, 오프라인 설문에 동의한 경우에는 직접 학교에 방문하여 설문지 조사를 실시하였다. 배부한 설문지 중 총 288부가 회수되었으며, 회수된 288부의 설문지 중 무작위 응답을 했거나, 하나 이상의 척도에 응답하지 않은 21부를 제외한 총 269부(오프라인 62부, 온라인 207부)를 결과 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS Statistics 21.0을 이용하여 기술통계분석, t-검정, 일원분산분석, Pearson의 적률상관관계분석 및 단계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년의 성별에 따라 일상적 스트레스의 하위 요인인 부모 관련 스트레스에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났으며, 학업 관련 스트레스에서는 여학생이 남학생보다 더 높게 나타나 유의한 차이가 있었다. 청소년의 학교 구분에 따라 일상적 스트레스(전체)와 일상적 스트레스의 하위 요인인 부모 관련 스트레스, 친구 관련 스트레스, 교사 및 학교생활 관련 스트레스 모두에서 중학생이 고등학생보다 높게 나타나 유의한 차이가 있었다. 이어서 청소년의 학업성적에 따라 중학생은 자살사고, 일상적 스트레스(전체)와 일상적 스트레스의 하위 요인인 가정환경 관련 스트레스, 학업 관련 스트레스, 주변 환경 관련 스트레스, 침습적 반추 및 내적 속박감에서 모두 A-B등급 집단과 E등급 집단보다 C-D등급 집단이 더 높게 나타났다. 고등학생은 자살사고와 일상적 스트레스(전체) 및 일상적 스트레스의 하위 요인인 친구 관련 스트레스에서 1-2등급 집단보다 3-4등급 집단이 유의하게 더 높은 것으로 나타났다. 둘째, 청소년의 일상적 스트레스와 침습적 반추 및 내적 속박감이 자살사고에 미치는 상대적 영향력을 살펴본 결과, 일상적 스트레스가 자살사고에 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으며, 침습적 반추와 내적 속박감이 순서대로 설명력을 나타내었다. 셋째, 청소년의 일상적 스트레스와 자살사고 간의 관계에서 침습적 반추와 내적 속박감은 각각 개별매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 일상적 스트레스와 청소년의 자살사고 간의 관계에서 침습적 반추와 내적 속박감은 이중매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 본 연구는 청소년의 일상적 스트레스와 자살사고 간의 관계에서 침습적 반추와 내적 속박감의 이중매개효과를 알아봄으로써 청소년의 자살사고에 대한 구체적인 개입의 근거자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to check for significant differences between the main variables according to the general characteristics of adolescents, and examines the relative effects of Adolescents'' Daily Stress, Invasive Rumination, and Internal Entrapment on Suicidal Ideation. Also, identify the partial mediating effect and dual mediating effects of Intrusive Rumination and Internal Entrapment between Daily Stress and Adolescent''s Suicidal Ideation. The research questions were as follows. Firstly, is there a significant difference in Daily Stress, Intrusive Rumination, Internal Entrapment and Adolescent''s Suicidal Ideation by general characteristics of Adolescent(gender, school classification, academic performance)? Secondly, what is the relative effects Daily Stress, Intrusive Rumination and Internal Entrapment on the Suicidal Ideation? Thirdly, what is the partial mediating effect of Intrusive Rumination and Internal Entrapment concerning the influence of Daily Stress on Suicidal Ideation in Adolescent? Fourth, what is the dual mediating effects of Intrusive Rumination and Internal Entrapment concerning the influence of Daily Stress on Suicidal Ideation in Adolescent? For this study, a total of 288 questionnaires were distributed to adolescents enrolled in five middle schools and seven high schools in Seoul and Gyeonggi-do. If they felt uncomfortable with the face-to-face survey method due to COVID-19, an online survey (using QR code and UCR) was conducted, and if they agreed to the offline questionnaire, face to face conduct a questionnaire survey. A total of 288 questionnaires were collected, and a total of 269 Of 288 collected sets of data(62 offline and 207 online) were used for outcome analysis. excluded 21 that had random responses or did not respond to one or more scales. Data analysis was conducted through frequency analysis, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, Pearson correlation, stepwise multiple regression analysis using SPSS Statistics 21.0. partial mediating effect and the dual mediating effects analysis was conducted using SPSS Marco. The results of this study were as follows. Firstly, there was significant difference in Daily Stress, parents-related stress, academic-related stress by gender. Boys were more likely than girls to report parent-related stress, a sub factor of Daily Stress, depending on the gender of Adolescents, and there was a significant difference in academic-related stress, with girls higher than boys. Also, there was a significant difference between Adolescents'' school classifications, with middle school students higher than high school students in both Daily Stress(overall) and Daily Stress sub factors such as parent-related stress, friend-related stress, and teacher- and school-related stress. Also, according to the adolescents'' academic performance, middle school students were higher in the C-D group than the A-B and E groups in Suicidal Ideation, Daily Stress(overall) and sub factors of Daily Stress: home environment-related stress, academic-related stress, surrounding environment-related stress, Invasive Rumination, and Internal Entrapment. High school students were significantly higher in the grade 1-2 group than in the grade 3-4 group in Suicidal Ideation, Daily Stress(overall) and friend-related stress, a sub factor of Daily Stress. Secondly, after examining the relative influence of Adolescents'' Daily Stress and Invasive Rumination and Internal Entrapment on Suicidal Ideation, it was found that Daily Stress had the most influence on Suicidal Ideation, and Invasive Rumination and Internal Entrapment showed explanatory power in that order. Thirdly, in the relationship between Adolescents'' Daily Stress and Suicidal Ideation, Invasive Rumination and Internal Entrapment have each been shown to have an partial mediating effect. Fourthly, in the relationship between Daily Stress and Suicidal Ideation in Adolescents, Invasive Rumination and Internal Entrapment it has been shown to have a dual mediating effects. The significance of this study is that it has provided a basis for specific interventions on Suicidal Ideation in Adolescent by examining dual mediating effects of Intrusive Rumination and Internal Entrapment on the relationship between Daily Stress and Suicidal Ideation.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 83. 용어 정의 10Ⅱ. 이론적 배경 121. 청소년의 심리·사회적 특성과 자살사고 121) 자살사고의 개념 및 자살행동의 실태 122) 청소년의 자살사고 및 자살행동에 영향을 미치는 요인 142. 청소년이 경험하는 스트레스와 자살사고 171) 청소년의 스트레스와 일상적 스트레스 172) 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향 193. 반추와 침습적 반추의 영향력 221) 반추와 침습적 반추의 개념 및 특성 222) 청소년의 자살사고와 일상적 스트레스의 관계에서 침습적 반추의 영향 244. 속박감과 내적 속박감의 영향력 271) 속박감의 개념 및 유형 : 내적 속박감 272) 청소년의 자살사고와 일상적 스트레스의 관계에서 침습적 반추과 내적 속박감의 영향 28Ⅲ. 연구방법 311. 연구대상 312. 연구도구 333. 연구절차 384. 자료분석 39Ⅳ. 연구결과 및 해석 401. 변인들의 기술적 통계 402. 청소년의 일반적 특성(성별, 학교 구분, 학업성적)에 따른 변인들의 차이 421) 청소년의 성별에 따른 변인들의 차이 422) 청소년의 학교 구분에 따른 변인들의 차이 443) 청소년의 학업성적에 따른 변인들의 차이 463. 청소년의 일상적 스트레스, 침습적 반추 및 내적 속박감이 자살사고에 미치는 상대적 영향력 514. 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에 대한 침습적 반추와 내적 속박감의 개별매개효과 531) 주요 변인들의 상관관계 532) 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에 대한 침습적 반추의 매개효과 563) 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에 대한 내적 속박감의 매개효과 585. 청소년의 일상적 스트레스가 자살사고에 미치는 영향에 대한 침습적 반추와 내적 속박감의 이중매개효과 60Ⅴ. 논의 및 결론 63참고문헌 69부록 84Abstract 93