목적: 이 연구는 119 구급대 응급구조사의 구강악안면 외상 응급처치 지식, 태도와 수행에 영향을 미치는 요인을 파악하여, 구강악안면 외상 환자 발생 시 응급처치 판단력과 수행 향상을 통해 환자 발생 시 신속하고 정확하게 응급처치를 수행하도록 돕고, 교육 과정 개발의 기초자료를 마련하고자 한다.
대상 및 방법: 본 연구는 전라남도에 소재한 119소방안전센터 및 지역대에서 근무하는 만 19세 이상의 남녀 119 구급대 응급구조사를 대상으로 2022년 8월 1일부터 8월 15일까지 자기기입식 설문조사를 실시하였다. 설문 도구는 총 49문항으로 인구학적특성, 구강악안면 외상 응급처치 관련 교육내용, 구강악안면 외상 응급처치 경험 관련, 구강악안면 외상에 대한 지식, 구강악안면 외상 응급처치에 대한 태도, 구강악안면 외상 처치 수행에 대한 문항으로 구성되었다.
결과 : 인구학적 특성과 외상경험 및 교육경험에 따른 구강악안면 외상에 대한 지식 차이는 학력, 직위, 근무경력, 자격유형, 교육필요도에서 태도에 대한 차이는 자격유형, 이송경험, 평소관심도, 교육필요도에서 수행에 대한 차이는 자격유형에서 통계적으로 유의한 차이(p<0.05)를 나타냈다. 119 구급대원의 구강악안면 외상 지식에 영향을 미치는 요인에는 분석 결과 자격유형(β=0.113, p<0.05), 수행(β=0.837, p<0.05)이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 요인인 것으로 확인 되었다. 태도에 영향을 미치는 요인에는 분석 결과 자격유형(β=0.194, p<0.05), 평소관심도(β=0.242, p<0.05), 교육필요도(β=0.285, p<0.05)가 통계적으로 유의한 영향을 미치는 요인인 것으로 확인되고, 수행에 영향을 미치는 요인으로는 지식(β=0.900, p<0.05)만이 유일하게 구강악안면 외상 처치 수행에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 요인인 것으로 확인되었다.
결론: 이상의 결과를 바탕으로 향후 예비 구급대원인 학생들을 대상으로 하는 사전 교육, 현직 119 구급대 응급구조사를 대상으로 보수교육이 철저히 이루어져야 하며, 자격별 수준에 맞는 교육내용을 구성하여 구강악안면 외상 처치의 중요성을 강조하고, 마네킹을 이용한 실습 교육 프로그램이나 3D 시뮬레이션을 이용한 교육이 함께 이루어질 필요가 있다고 생각된다.
Purpose: This study is aimed to identify the factors that affect on the maxillofacial trauma emergency treatment knowledge, attitude, and performance of 119 emergency medical technicians, help them perform first aid promptly and accurately in case of patients with maxillofacial trauma, and prepare basic data for the development of curriculum.
Subject of Study and Method: The survey tool consisted of 49 questions related to demographic characteristics, educational content regarding emergency treatment of maxillofacial trauma, experience in emergency treatment of maxillofacial trauma, knowledge of maxillofacial trauma, attitude towards maxillofacial trauma, and performance of maxillofacial trauma treatment.
Results : There were statistically significant differences (p<0.05) in the knowledge according to academic background, position at work, career year, and type of qualification on the demographic characteristics, experience in maxillofacial trauma, and education of it, in the attitude according to type of qualification, experience in transfer, and usual interest on the necessity of education, and in the performance according to type of qualification on the necessity of education. The results of analysis on the factors affecting the maxillofacial trauma knowledge of the emergency medical technicians, type of qualification(β=0.113, p<0.05) and performance(β=0.837, p<0.05) were found to be statistically significant. In terms of the factors that affected their attitudes, the analysis showed that type of qualification(β=0.194, p<0.05), usual interest(β=0.242, p<0.05), and necessity of education(β=0.285, p<0.05) had a statistically significant influence. In relation to the factors affecting the performance, knowledge(β=0.900, p<0.05) was the only one that statistically affected the performance of treating maxillofacial trauma.
Conclusion: Considering the results above, prior education for the students who are expected to be emergency medical technicians in the future and maintenance education for the present 119 emergency medical technicians should be thoroughly conducted, the importance of treating maxillofacial trauma with educational content suitable for each qualification level should be emphasized, and training education programs using mannequins or 3D simulation should be carried out together