본 연구의 목적은 국가의 유한자원인 전파를 이용하여 정보를 전달하는 무선국 운용의 확산추세를 인식하고 변화하는 전파기술과 이용환경의 변화에 맞는 무선 국 운용제도 개편방안을 도출하는 것이다. 특히 통신사업자가 정부로부터 개설허 가를 득해야 하는 무선국에 대한 규제개편 방안을 개설 사전·사후 단계별로 개 편방향을 제시하여 향후 무선국 관리제도 개편의 실행을 위한 기초자료로 제공하 도록 하였다. 연구목적 달성을 위해 국내와 미국, 영국, 호주, 일본 등 주요국가의 무선국 관 리에 관한 법령 및 정책자료 분석, 산학연의 전문가 심층 인터뷰와 전파관련 해외 기관 방문조사를 병행하였다. 해외 주요국가의 무선국 허가검사제도 조사분석을 통해 국제전기통신연합의 헌 장과 규칙에 근거로 각국이 처한 현실에 맞추어 무선국을 관리하고 있음을 확인 하였다. 각국의 제도에서 발견된 공통적 특징으로 사전규제인 무선국 개설허가시 포괄면허 부여, 무선국 검사에 준하는 주파수조정자 제도 등을 통해 각국의 상황 에 맞는 맞춤형 제도를 실행하는 것으로 나타났다. 또한, 무선국의 전자파관리와 친환경무선국 구축을 위한 지방자치단체 승인절차를 통해 무선국 운용에 있어 인 체 및 생활환경에 미치는 영향까지 관리하는 것으로 파악되었다. 무선국 허가절차 개편방안은 2019년에 발표된 과학기술정보통신부의 전파법 전 면개정 입법예고 내용 분석과 전문가 심층 인터뷰를 통해 전파이용 주체별 면허 체계로 통합하고 다수의 무선국을 하나의 허가로 인정하는‘무선국포괄면허’ 제도의 세부절차를 제시하였다. 무선국포괄면허는 전파이용 목적에 따라 사업용(방송·통신·기타), 공공용 (국가·지자체), 일반용으로 3구분하고 주파수 심사단계에서 다수의 무선국을 단일심사를 통해 1건으로 개설토록 하는 제도이다. 일반용면허는 기존 허가대 상 무선국과 신고대상 무선국별로 구분하여 절차를 제시하였고 사업자용면허 의 경우 통신과 방송을 구분하여 절차를 마련했다. 무선국포괄면허제 도입과 함께 무선국 준공검사를 자기적합성선언으로 개편 예정인 정부의 계획에 기반하여 제도의 세부시행 절차와 방법을 도출하였다. - ii - 기술기준자기적합확인 제도는 무선국 운용능력을 보유한 것으로 인정되는 기존 이동통신사업자에게 전파 혼간섭 관리의 자율성과 책임을 부여하는 정책 으로 기술규제인 무선국 검사 기능을 정부와 민간과 효율적으로 분산한 점에 의의를 둔다. 세부절차로는 무선국 행정정보, 기술제원 및 검사항목의 기술기 준적합여부를 시설자 스스로 평가하여 결과를 검사기관에 제출하고 심사 후 이 를 무선국 데이터베이스에 등록하는 절차이다. 다만, 신규사업자에 대해서는 기존 준공검사 절차를 준수하도록 하며 일정 기간 검사성적과 무선국 운용관련 전파법령 위반여부 등을 연계하여 단계적으 로 자기적합선언 제도에 포섭하도록 하였다. 사후규제 측면의 정기검사 개선방안을 마련하고자 시설자의 무선국관리 역 량에 맞추어 정기검사 주기를 탄력적으로 조정하는 방안을 살펴보았다. 통신 사업자의 무선네트워크 유지관리 역량을 고려하여 5년 주기의 정기검사 시행 기간을 연장 또는 단축하는 방안을 제안하였다. 또한, 무선국 변경검사와 정기 검사의 주기를 연계하여 정기검사 도래시점 이내에 변경검사를 받은 경우 5년 주기의 정기검사 기간을 새롭게 기산하는 방안도 마련했다. 비교적 혼신의 우려가 적은 건물내에 설치되는 안테나 공급전력 1W(30㏈m) 이하의 중계기에 대한 검사완화를 통해 옥내 이동통신망의 원활한 구축과 서비 스 활성화 방안을 제시하였다. 기지국의 설치 증가로 국민의 우려가 높은 전자파인체영향 불안감 해소를 위해 검사와 별개로 진행되는 기지국의 전자파강도측정 업무를 무선국 준공검 사와 통합하는 전파환경영향평가를 제안하였다. 전파환경영향평가는 무선국으 로부터 발생하는 전자파관리 업무를 무선국 검사와 통합함으로서 국민들의 실 생활 공간에 미치는 전파환경을 무선국 개설단계에서 종합적으로 평가하는 대 안제도라는 점에서 제도개선의 효과가 크다.
The objectives of this study are to recognize the growing trend of radio stations establishment and operation that transmit information using radio waves, a limited resource of the country, and to propose reform plans for the radio stations operation system in line with the changing radio technology and use environment. To be specific, the regulatory reform plan for radio stations, which requires mobile telecommunication operators to obtain the permission of establishment from the government, was divided into pre- and post-establishment stages based on the government''s legislative intent, and the direction of reform was presented to provide the basis for implementing the reform of the radio stations management system in the future. To achieve the purpose of the study, in-depth research was conducted through laws, literature research, policy data analysis, and in-depth interviews with experts from industry, academia, and research institutes on the establishment and operation system of radio stations in Korea and major countries such as the United States, United Kingdom, Australia, and Japan, and visits to overseas institutions related to radio waves simultaneously. Through research and analysis of the radio stations license inspection system in major foreign countries, it was confirmed that the radio stations management system was implemented according to the reality of each country based on the charter and rules of the International Telecommunication Union. As a common feature found in each country''s system, a system tailored to each country''s situation was implemented through the granting of a comprehensive license upon - 95 - permission to establish a wireless station, which is a prior regulation, and the frequency coordinator system equivalent to the radio stations inspection. Additionally, it was found that through electromagnetic wave management of radio stations and the local government''s approval procedure for the construction of eco-friendly radio stations, the effects on the human body and living environment in the operation of radio stations were managed. The radio stations licensing procedure reform plan presented the necessity and procedure for introducing the ‘blanket radio stations license’ system, which integrates into a licensing system for each radio wave user and recognizes multiple radio stations as one license, through the analysis of the contents of the 2019 Legislative Notice of the Radio Waves Act and in-depth interviews with experts. A blanket radio stations license is a system that is divided into 3 categories according to the purpose of radio waves use: business (broadcasting/telecommunication/others), public use (national/local government), and general use, and that allows multiple radio stations to be established as one case through a single examination at the frequency examination stage. For the general use license, procedures were presented by dividing the existing permission-subject radio stations and reporting-subject radio stations, and for the business license, procedures were prepared by dividing telecommunications and broadcasting. Along with the introduction of the blanket radio stations license system, the detailed implementation procedures and methods of the system were derived in accordance with the government''s plan to convert the complete inspection of radio stations into a declaration of conformity self-evaluated by the telcom operator. The technical standard self-conformity confirmation system is a policy that grants autonomy and responsibility for radio waves interference management to existing telecom operator recognized as having radio stations operating capabilities. It has significance in that the function of radio stations inspection, which is a representative technical regulation, is efficiently distributed to the government and the private sector. As a detailed procedure, it was designed as a step-by-step process in which administrative information, technical specifications, and inspection items of radio stations were self-evaluated for compliance with technical standards, the results were submitted, and the - 96 - government registered them in the radio stations database after evaluation. However, new business operators are required to undergo the existing completion inspection procedures and are gradually included in the self-declaration system by linking inspection results for a certain period of time and whether or not they have violated the Radio Waves Act related to radio stations operation. In order to prepare a regular inspection improvement plan in terms of post-regulation, a plan to flexibly adjust the regular inspection period according to the operator''s radio stations management capability was derived. Considering the communication service provider''s wireless network maintenance control capability, a plan to extend or shorten the 5-year regular inspection period was proposed. Moreover, a plan was prepared to newly calculate the regular inspection period of 5 years if the change inspection was performed within the period of the regular inspection by linking the periods of radio stations change inspection and regular inspection. On the other hand, an improvement plan for rapid construction of an indoor mobile communication network and service invigoration was derived by suggesting a plan to exempt repeater inspections from antenna supply power of 1W (30㏈m) or less installed in a building with relatively little concern for interference. To alleviate the public''s concerns about the electromagnetic wave impact on the human body due to the increase in the installation of base stations, a radio wave environmental impact assessment was proposed that integrates the electromagnetic wave intensity measurement of the base stations, which is carried out separately from the inspection, with the complete inspection of the radio stations. The radio wave environmental impact assessment is highly effective in terms of system improvement in that it is an alternative system that comprehensively evaluates the radio wave environment affecting the real living space of the people at the wireless station establishment stage by integrating the electromagnetic wave management work generated from the radio stations with the radio stations inspection.
I. 서 론 11. 연구의 배경 및 목적 12. 연구의 의의 63. 논문의 구성 7II. 기존 규제체계에 대한 논의 81. 선행연구 검토 82. 무선국 관리 규제의 법적 의의 143. 현행 무선국 개설허가 및 검사제도 244. 주요국가별 무선국 관리제도 32III. 연구문제 및 연구방법 411. 연구문제 412. 연구방법 42IV. 연구결과 471. 연구문제1에 대한 결과 : 현행 무선국 개설허가 제도 개선 필요성 472. 연구문제2에 대한 결과 : 무선국 개설허가 제도 개편방안 501) 주파수면허기반의 포괄면허 제도 502) 기술기준자기적합확인 제도 593. 연구문제3에 대한 결과 : 현행 무선국 검사제도 개선 필요성 634. 연구문제4에 대한 결과 : 무선국 검사제도 개편방안 691) 정기검사 주기 탄력제 692) 소출력 옥내중계용 무선국 검사완화 723) 전파환경영향평가 제도 73V. 결 론 761. 연구결과의 요약과 시사점 762. 연구의 한계 및 제언 79