본 연구의 목적은 쌍둥이 자녀를 둔 어머니가 양육효능감을 위한 미술치료를 통해 어떠한 경험을 하고, 그 경험의 의미가 무엇인지 살펴보는데 있다. 이를 위해 본 연구는 질적 사례연구 방법을 적용하여 연구 참여자가 경험한 것의 의미를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 참여자는 쌍둥이 자녀 어머니로 6세 이란성 남아 쌍둥이를 양육하고 있다. 사례는 2022년 5월부터 2022년 9월까지 진행하였으며 주1회 회기 당 90분씩 진행하여 총 12회기의 미술치료를 실시하였다. 양육효능감을 위한 미술치료의 목표는 연구 참여자가 미술치료를 통해 내면을 탐색하여 양육에서의 다양한 감정을 표출하고 수용하여 심리적 안정감을 가지고 쌍둥이 양육에 대한 의미를 긍정적으로 전환하는 것이며 이를 바탕으로 미술치료 회기를 구성하였다. 자료 수집은 연구 참여자의 동의를 받고 진행한 사전 면담자료, 미술치료 전체 회기 과정의 녹음자료를 전사한 축어록, 회기별 작업과정 및 미술작품 사진, 연구자의 관찰일지로 이루어졌다. 자료 분석은 수집된 자료를 바탕으로 회기분석 및 반복적 비교분석법을 활용하여 분석하였다. 자료를 수집하고 분석한 결과 총 5개의 상위 주제와 12개의 하위주제가 도출되었다. 본 미술치료 사례에서 경험의 범주는 <미술로의 초대로 마음 길을 걸어가다>, <미술 안에서 길이 보이기 시작하다>, <미술 과정에서 양육의 길을 찾아가다>, <쌍둥이와 그 길에서 통하기 시작하다>, <작품을 통해 마음 길이 빛이 나다>이다. 본 연구의 결과를 바탕으로 쌍둥이 자녀를 둔 어머니의 양육효능감을 위한 미술치료 과정에서 경험한 것에 대한 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 참여자는 다양한 미술 매체 경험과 연구자와의 신뢰 형성을 통해 미술 작업에 집중 하여 자기를 이해하였다. 쌍둥이 양육에서의 다양한 감정을 인식하였으며 부정적인 감정 표출을 통해 정서를 조절하는 능력을 향상시킴으로써 심리적으로 안정적인 양육자로서의 토대를 마련했다. 둘째, 본 연구의 참여자는 미술 작업 과정에서 스스로 양육태도를 점검하고 자녀를 심리적 자원으로 재인식하여 쌍둥이 자녀에게 온정적인 양육 태도로 변화하였다. 이러한 변화로 자녀와 긍정적인 관계를 경험함으로써 자녀와 함께 성장하는 양육자로 성숙하였다. 셋째, 본 연구의 참여자는 다양한 작품 활동을 통해 완성한 작품을 보며 자신의 변화된 모습을 확인하였다. 이러한 변화로 획득한 만족감과 성취감은 긍정적인 자기 개념을 형성하여 다양한 양육 상황에서 유연하게 대처하고 긍정적인 미래를 기대하는 자신감 있는 쌍둥이 양육자로서의 성장을 이루었다. 이를 종합하여 볼 때, 쌍둥이 자녀를 둔 어머니는 양육효능감을 위한 미술 치료 과정을 통해 자기를 이해하였고 양육 과정에서의 다양한 감정을 인식하고 부정 정서의 표출을 통해 정서를 조절하는 능력을 향상시켰다. 이에 더해 양육태도의 점검과 쌍둥이 자녀와의 관계를 재인식하여 자녀와 긍정적인 관계를 경험하였다. 또한 본인의 변화를 통해 획득한 성취감으로 긍정적인 자기 개념을 형성하고 자신감 있는 양육자로서의 성장을 이루었다. 이에 본 연구를 토대로 쌍둥이 자녀를 둔 어머니를 위한 미술치료 연구가 활발히 진행되기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to examine in depth the experiences and the meaning of the experiences of a mother of twin children through art therapy for parenting efficacy. To this end, this study tried to explore the meaning of what the study participant experienced by applying the qualitative case study method. The participant in this study is a mother of twin children raising 6-year-old fraternal twins. The case was conducted from May 2022 to September 2022 and a total of 12 art therapy sessions were conducted, once a week for 90 minutes per session. The goal of art therapy for parenting efficacy is to provide art therapy sessions, so that the research participant can express and accept various emotions in parenting by exploring their inner world through art therapy and the participant can positively reconstruct the meaning of twin parenting with psychological stability. Data collection consisted of pre-interview data conducted with the consent of the research participant, verbatim transcripts of audio recordings of the entire art therapy sessions, photos of the work process and art works by session, and the researcher''s observation log. Data analysis was performed using regression analysis and iterative comparative analysis based on the collected data. As a result of data collection and analysis, a total of 5 super-topics and 12 sub-topics were derived. In this case of art therapy, the categories of experience are <Walking the path of mind by invitation to art>, <Beginning to see the path in art>, <Finding the path of nurture in the process of art>, <Starting to connect with the twins on the path of mind>, and <The path of heart shines through artworks>. Based on the results, the conclusions about the experiences of art therapy for a mother of twin children are as follows. First, the participant in this study understood herself by concentrating on art work within the experience of various art media and building trust with the researcher. She recognized various emotions in parenting and laid the foundation as a psychologically stable caregiver by improving the ability to control emotions through the expression of negative emotions. Second, the participant in this study checked her parenting attitude and re-recognized relationship with her children in the process of art work, recognizing her children as psychological resources and changing her parenting attitude toward them. Through these changes, she experienced a positive relationship with her children and matured as a caregiver who grows together with her children. Third, the participant in this study confirmed her own changed appearance by looking at the completed works through various artwork activities. The sense of achievement and satisfaction obtained through these changes formed a positive self-concept, flexibly coped with various parenting situations, and achieved growth as a confident caregiver looking forward to a positive future. In conclusion, mothers with twin children improved their ability to understand themselves through art therapy for parenting efficacy, to recognize various emotions in the process of parenting, and to regulate emotions through the expression of negative emotions. They experienced a positive relationship with their children by examining their parenting attitude and re-recognizing their relationship with their children. The sense of achievement acquired through the change formed a positive self-concept and achieved growth as a confident and healthy caregiver. Based on this study, it is expected that art therapy research for twin mothers will be actively conducted.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 4Ⅱ. 이론적 배경 61. 쌍둥이 자녀를 둔 어머니 61) 쌍둥이의 특성 62) 쌍둥이 자녀를 둔 어머니의 특성 82. 양육효능감 111) 양육효능감의 특성 112) 쌍둥이 자녀를 둔 어머니의 양육효능감 133. 미술치료 151) 미술치료의 치유적 특성 152) 양육효능감을 위한 미술치료 184. 선행연구 20Ⅲ. 연구방법 241. 질적 사례연구 242. 연구 참여자 251) 참여자의 인적사항 및 특성 252) 주 호소 문제 263) 생애사 및 가족 사항 273. 미술치료 프로그램 281) 치료 전략 및 프로그램 구성과 목표 292) 양육효능감을 위한 미술치료 프로그램 304. 연구절차 335. 자료수집 336. 자료분석 347. 연구의 윤리적 고려 358. 연구의 신뢰도와 타당도 36Ⅳ. 연구결과 371. 양육효능감을 위한 미술치료 과정 분석 372. 양육효능감을 위한 미술치료 경험의 의미 분석 55Ⅴ. 논의 및 결론 761. 논의 762. 결론 및 제언 79참고문헌 81부 록 93ABSTRACT 94