이 연구는 아동기에 외상을 경험한 대학생을 대상으로 정신화, 외상 후 성장, 정서적 자기노출의 관계를 알아보고 대학생의 정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과를 검증하고자 하였다. 아동기 외상은 18세 이하의 아동에게 부모나 주 양육자가 반복적이고 연속적인 신체적·정서적 학대, 신체적·정서적 방임, 성 학대를 가한 것을 의미한다(이유경, 2006). 연구대상은 경북소재 대학 재학생 중 아동기에 외상을 경험한 남녀 대학생 447명으로, 남자 157(35.1%)명, 여자 290(64.9%)명이었으며, 연구 대상자의 평균연령은 22.32(SE = 1.76)세로 나타났다. 이 연구의 자료수집을 위해 사용한 측정 도구는 아동기에 외상 경험이 있는 연구 대상자를 선정하기 위해 한국판 아동기 외상 질문지(K-CTQ), 외상 후 성장을 측정하기 위해 외상 후 성장 척도(K-PTGI) 그리고 정신화 척도(K-Ments)와 정서적 자기노출 척도(DDI)를 사용하였다. 측정 도구는 자기 보고형 설문지로 만들어졌으며, 온라인 설문조사를 통해 수집한 자료의 상관분석을 알아보기 위해 SPSS 26을 사용하였고, Process Macro 프로그램의 model 4를 사용하여 매개효과를 분석하였다. 연구 결과, 정신화와 외상 후 성장 및 정서적 자기노출은 모두 유의미한 정적 상관 관계가 나타났다. 또한 정신화의 각 하위요인과 외상 후 성장 및 정서적 자기노출도 모두 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 다음으로, 아동기에 외상 경험을 한 대학생의 정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과를 검증한 결과, 아동기에 외상 경험을 한 대학생의 정신화가 정서적 자기노출에(B = .334, p < .001), 정서적 자기노출은 외상 후 성장에 (B = .330, p < .001) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이때, 아동기에 외상 경험을 한 대학생의 정신화가 직접적으로 외상 후 성장에 미치는 영향은 감소하는 것(B = .825→.715, p < .001)으로 나타나, 정신화가 외상 후 성장에 미치는 영향에서 정서적 자기노출이 부분 매개하고 있음을 나타내었다. 그리고 정신화의 각 하위 요인별(자기 정신화, 타인 정신화, 정신화 동기)로도 외상 후 성장에 미치는 영향에서 정서적 자기노출의 매개효과를 알아보았을 때, 정신화의 각 하위요인이 외상 후 성장에 미치는 영향에 정서적 자기노출이 부분 매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 아동기 외상 경험이 있는 대학생의 정신화 수준이 높을수록 직접적으로 외상 후 성장에 영향을 미치기도 하고, 정신화와 외상 후 성장간의 관계에서 정서적 자기노출이 매개하여 긍정적이고 높은 수준의 외상 후 성장을 경험하는 데 영향을 미치고 있음을 의미한다. 이 연구에서는 정신화와 외상 후 성장의 관계를 알아본 연구가 부족한 실정에서 외상 후 성장에 필요한 인지와 정서의 통합적 요인인 정신화가 외상 후 성장에 긍정적 영향을 미치는 것을 검증한 것에 의의가 있다. 그리고 외상을 경험한 개인이 사건과 관련된 정서적 반응을 충분히 표현함으로써 외상 경험의 문제를 긍정적으로 다시 한번 생각하는 식으로 인지적 재평가를 돕는 정서적 자기노출의 매개효과를 확인한 것에 의의가 있다. 더 나아가 아동기에 외상을 경험한 대학생이 외상 후 성장으로 다가가는 방법을 모색하여 심리적 안정감과 정서적으로 건강한 생활을 할 수 있게 도움을 줄 수 있는 기초 프로그램 개발에 도움이 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between mentalization, post-traumatic growth, and emotional self-disclosure in college students who experienced trauma in childhood, and to verify the mediating effect of emotional self-disclosure in the relationship between college students'' mentalization and post-traumatic growth. Childhood trauma refers to repeated and continuous physical and emotional abuse, physical and emotional neglect, or sexual abuse by a parent or primary caregiver on a child under the age of 18 (Yukyeong Lee, 2006). The subjects of this study were 447 male and female university students who experienced trauma in their childhood among students of universities located in Gyeongbuk Province, 157 males (35.1%) and 290 females (64.9%) respectively. The average age of the subjects was 22.32 (SE= 1.76) years. The measurement tools used for data collection in this study include the Korean version of the Childhood Trauma Questionnaire (K-CTQ) to select research subjects who had traumatic experiences in childhood, the Post-Traumatic Growth Scale (K-PTGI) to measure post-traumatic growth, and Mentalization scale (K-Ments) and emotional self-disclosure scale (DDI). The measurement tool was made of a self-report questionnaire, SPSS 26 was used to find out the correlation analysis of the data collected through the online survey, and the mediating effect was analyzed using model 4 of the Process Macro program. As a result of the study, mentalization, post-traumatic growth, and emotional self-exposure all showed significant positive correlations. In addition, each sub-factor of mentalization, post-traumatic growth, and emotional self-exposure all showed significant positive correlations. Next, as a result of verifying the mediating effect of emotional self-exposure in the relationship between mentalization of college students who experienced trauma in childhood and post-traumatic growth, mentalization of college students who experienced trauma in childhood had an effect on emotional self-disclosure (B = .334 , p < .001), and emotional self-disclosure had an effect on post-traumatic growth (B = .330, p < .001). At this time, the direct effect of mentalization on post-traumatic growth of college students who experienced trauma in childhood was found to decrease (B = .825→.715, p < .001), indicating that emotional self-disclosure partly mediated in the effect of mentalization on post-traumatic growth. And when the mediating effect of emotional self-exposure was examined in the effect of each sub-factor of mentalization (self-mentalization, mentalization of others, motivation for mentalization) on post-traumatic growth, emotional self-exposure was shown to play a partial mediating role in the effect of each sub-factor of mentalization on post-traumatic growth. These results suggest that the higher the level of mentalization of college students with childhood trauma experiences, it directly affects post-traumatic growth, and that emotional self-exposure mediates the relationship between mentalization and post-traumatic growth, having an effect on experiencing positive and high levels of post-traumatic growth. The significance of this study lies in verifying that mentalization, an integrated factor of cognition and emotion necessary for post-traumatic growth, has a positive effect on post-traumatic growth, in the absence of studies examining the relationship between mentalization and post-traumatic growth. t The Additional significance lies in confirming the mediating effect of emotional self-exposure that helps cognitive reappraisal in a way that individuals who have experienced trauma express their emotional reactions related to the event in full measure, making them think the issue of experiencing the trauma in a positive way once again. Furthermore, it will be helpful to develop a basic program that can help college students who experienced trauma in childhood find a way to approach post-traumatic growth so that they can live an emotionally healthy life with a psychological stability.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 외상 후 성장 91) 외상 92) 외상 후 성장 123) 외상 후 성장 모델 152. 정신화 163. 정서적 자기노출 184. 외상 후 성장, 정신화, 정서적 자기노출의 관계 19Ⅲ. 연구방법 231. 연구 대상 232. 측정 도구 241) 아동기 외상 경험 척도 242) 외상 후 성장 척도 253) 정신화 척도 254) 정서적 자기노출 척도 263. 연구 절차 264. 자료 분석 27Ⅳ. 연구 결과 281. 기초분석 281) 아동기 외상 경험, 정신화, 정서적 자기노출, 외상 후 성장의 일반적 경향성 282) 정신화, 정서적 자기노출, 외상 후 성장 간의 상관관계 292. 매개효과 분석 301) 정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 312) 정신화의 하위변인과 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 33(1) 자기 정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 33(2) 타인 정신화와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 35(3) 정신화 동기와 외상 후 성장의 관계에서 정서적 자기노출의 매개효과 38Ⅴ. 논의 및 결론 411. 논의 412. 결론 및 제언 45참고문헌 48부 록 66Abstract 73