영유아교육기관의 조직효과성에 영향을 미치는 성격강점과 의사소통능력, 임파워먼트에 관한 연구는 행정이나 사회복지분야를 중심으로 한 연구가 주류를 이루고 있기에 영유아교육기관의 종사자를 대상으로 한 연구의 필요성이 제기된다. 따라서 위의 변인들에 대한 영유아교사들의 인식을 바탕으로 교사들의 지각수준을 분석하여 영유아교육기관의 조직효과성에 긍정적인 영향을 주는 요인과 구조적인 경로과정을 탐색할 필요성이 제기된다. 이에 영유아교육기관의 조직효과성에 영유아교사의 성격강점이 영향을 미치는 과정에서 의사소통능력과 임파워먼트의 매개효과를 확인하고, 이러한 구조적 관계에서 변인 간의 영향을 살펴보는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 영유아교육기관의 조직효과성과 영유아교사의 성격강점, 의사소통능력, 임파워먼트 간의 구조적 관계는 어떠한가? 둘째, 영유아교사의 의사소통능력과 임파워먼트는 성격강점과 영유아교유기관의조직효과성 간의 관계를 어떻게 매개하는가?
본 연구의 대상은 부산, 울산, 경남지역의 유치원과 어린이집에 근무하는 영유아교사 626명을 선정하여 총 559명의 교사를 표본으로 추출하였다. 본 연구에 사용한 영유아교사의 성격강점척도는 Seligman(2002)이 개발한 VIA-IS(Valuesin Action Inventory of Strengths)의 축약판 검사 도구를 김인자(2006)가 수정·보완하고 김은주(2021)가 사용한 도구를 사용하였고, 의사소통능력 척도는Brown, Lunde와 Banset(1999)가 개발한 도구를 최일선과 조운주(2010)가 수정·보완하고 황은진(2015)이 사용한 도구를 사용하였다. 임파워먼트 척도는 Short와 Rinehart(1992)의 검사도구를 이철수(2007)가 수정·보완하고 한연현(2018)의 도구를 사용하였고, 영유아교육기관의 조직효과성 척도는 이진원(2010)의 학교 효과성 연구를 토대로 이은하(2016)가 제작한 조직효과성 도구를 사용하였다. 본 연구는 선행연구 분석을 통해 영유아교사의 성격강점을 독립변인과 의사소통능력과 임파워먼트를 매개변인으로 설정하고, 영유아교육기관의 조직효과성을 종속변인으로 상정하여 연구모형을 설정하였다. 변인간의 적절성을 확인하기 위해 예비조사를 영유아교사 50명을 대상으로 실시하였으며, 본 연구를 위해 2022년 11월 3주부터 12월 3주까지 부산, 울산, 경남지역에 소재한 유치원, 어린이집 영유아교사 626명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 배부한 611부를 회수하여 이상치를 분석한 결과 52부를 제외한 559부를 최종적으로 분석에 사용하였다. 기술통계 분석을 위해 SPSS 18.0과 구조방정식 모델링의 검정을 위해서 AMOS 18.0을 사용하였다. 자료분석을 위해 빈도분석, 기술통계, 상관분석, 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였다. 측정모형의 타당도를 입증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시하였고 적률상관분석을 통해 주요변인들 간의 상관을 살펴보았다. 또한 구조방정식 모형분석을 통한 이론모형의 적합도 지수를 확인하였고, 각 경로의 인과적 효과를 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 영유아교육기관의 조직효과성과 영유아교사의 성격강점, 의사소통능력 그리고 임파워먼트 간의 구조적 관계를 살펴보았다. 그 결과 성격강점과 의사소통능력, 임파워먼트는 조직효과성에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서는 영유아교사의 성격강점과 조직효과성 간의 관계에서 의사소통능력 및 임파워먼트의 매개효과를 탐색하였다. 이를 통해 영유아교사의 의사소통능력과 임파워먼트는 성격강점과 영유아교육기관의 조직효과성과의 관계에서 매개적 역할을 하는 요인임이 확인되었다. 즉, 영유아교사가 지닌 고유한 성격으로서의 강점이 유아의 전인적 성장을 도모하는 영유아교육 조직의 조직효과성을 높이는데 교사의 의사소통능력과 임파워먼트의 중요한 매개적 역할을 규명하였다. 본 연구에서는 영유아교사의 성격강점과 의사소통능력, 임파워먼트는 영유아교육기관의 조직효과성에 영향을 미치는 변인이며 성격강점은 의사소통능력과 임파워먼트를 매개로 하여 조직효과성에 영향을 미치고 성격강점은 직접적으로 조직효과성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 영유아교사의 성격강점, 의사소통능력, 임파워먼트는 영유아교육기관의 조직효과성에 영향을 미치는 변인이며, 성격강점은 의사소통능력과 임파워먼트를 매개로 하여 조직효과성에 직·간접적으로 영향을 미쳤다. 즉, 영유아교사는 자신의 성격강점을 계발하고 활용함으로써 개인적 차원에서는 의사소통능력과 임파워먼트를 높일 뿐 아니라 조직적 차원에서는 조직효과성을 높혀 행복한 영유아교육을 만드는데 기여할 수 있음을 알 수 있다. 향후 영유아교사의 조직효과성을 높이기 위해 다양한 프로그램을 개발하여 교사연수를 통해 역량강화와 전문성 신장을 키울 수 있는 기회를 부여하는 것이 필요함을 시사한다.
Currently, it is the sector of public administration or welfare where the effect of character strength, communication skills or empowerment on organizational effectiveness is most researched. Lately, however, demand for such research is being increased in relation to the sector of early childhood education. Accordingly, the thing as needed is exploring factors that positively affect organizational effectiveness of educational establishment for young children and structural paths that connect the factors to one another. For the exploration, it''s required to investigate how early childhood teachers perceive and are aware of the aforesaid variables like character strength, communication skills, empowerment and organizational effectiveness. The purpose of this study was to determine structural relationships between the variables by examining whether teachers'' communication skills or empowerment mediates the impact of their character strength on organizational effectiveness of early childhood education institute. For the purpose, the study set up the following research questions.
First, how are structural relationships between organizational effectiveness of early childhood education institute, early childhood teachers'' character strength, their communication skills and the teachers'' empowerment? Second, how does those teachers'' communication skills or empowerment mediate relationships between their character strength and organizational effectiveness of early childhood education institute?
Participants of this study were 626 teachers of kindergartens or nurseries located in Busan, Ulsan or Gyeongnam province, of whom 559 were ultimately sampled for the purpose of the research. Measurement scales used here were an abridged version of VIA-IS(Valuesin Action Inventory of Strengths) that was created by Seligman(2002) and, for the evaluation of early childhood teachers'' character strength, modified and supplemented by Kim In-ja(2006) and applied by Kim Eun-ju(2021), Communication Skills Inventory that was devised by Brown, Lunde and Banset(1999) and, later, modified and supplemented by Choi Il-seon and Jo Eun-ju(2010) and employed by Hwang Eun-jin(2015), Empowerment Scale that was developed by Short and Rinehart(1992) and, later, modified and supplemented by Lee Cheol-su(2007) and used by Han Yeon-hyeon(2018), and Organizational Effectiveness Scale that Lee Eun-ha(2016) fabricated based on Lee Jin-won''s(2010) work on school effectiveness. Based on prior research review, this study started from setting up a separate research model, where early childhood teachers'' character strength is an independent variable, their communication skill an empowerment mediating variables, and the organizational effectiveness of early childhood education institute a dependent variable. Next, this study made a preliminary research of 50 early childhood teachers to find out the feasibility of variables. And then, the study carried out a questionnaire survey of 626 teachers working for kindergartens or nurseries located in Busan, Ulsan or Gyeongnam province from the 3rd week of Nov. to the 3rd week of Dec. 2022. From this move, 611 sheets of response were collected. Of them. 52 as deemed inappropriate were excluded, and the remaining 559 were used for final analysis. In addition, this study made a descriptive statistics analysis using SPSS 18.0 and a test of structural equation modeling using AMOS 18.0. It also analyzed data using frequency analysis, descriptive statistics, correlation analysis and structural equation model. Moreover, the study conducted a confirmatory factor analysis to know how the measurement model is feasible and a product-moment correlation analysis to discover how the variables are correlated to one another. Finally, this research calculated the goodness-of-fit index of theoretical model through an analysis of structural equation model, and examined the casual effect of each path.
The findings of this study can be summarized as follows. First, when it comes to structural relationships between organizational effectiveness, character strength. communication skill and empowerment, it was found that teachers'' character strength, communication skills and empowerment are factors that have a significant and positive influence on the organizational effectiveness of early childhood education institute. And second, as to the mediation of character strength-organizational effectiveness relationships by communication skills or empowerment, it turned out that early childhood teachers'' communication skills or empowerment has an impact of mediating relationships between their character strength and the organizational effectiveness of educational establishment for young children. In the sector of early childhood education, thus, teachers'' communication skills and empowerment are significant factors that facilitate in a mediative way their character strength''s contribution to educational establishment''s improved organizational effectiveness in holistic development of young children. In conclusion, early childhood teachers'' character strength, communication skills and empowerment are variables that affect the organizational effectiveness of educational institute for young children. Of the three variables, the first one has an impact on that effectiveness via the other two ones or directly. Once again, factors that influence how much the institute of early childhood education is organizationally effective are teachers'' character strength, communication skills and empowerment. Here, character strength has a indirect or direct impact on organizational effectiveness through mediation by communication skills or empowerment. By developing and utilizing character strengths of their own, early childhood teachers can help themselves individually improve communication skills and empowerment and raise organizational effectiveness of their workplace, ultimately contributing to early childhood education that is happier to young children. This suggests that it''s desirable to develop a variety of programs that provide early childhood teachers with the opportunity to become more competent and specialized through training and. further, more contributive to improved effectiveness of their organization.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 및 연구모형 73. 용어의 정의 9Ⅱ. 이론적 배경 111. 조직효과성 112. 성격강점 223. 의사소통능력 334. 임파워먼트 435. 영유아교육기관의 조직효과성과 교사의 성격강점, 의사소통능력, 임파워먼트 간의 관계 53Ⅲ. 연구방법 621. 연구대상 622. 연구도구 643. 연구절차 684. 자료분석 71Ⅳ. 결과 및 해석 731. 영유아교육기관의 조직효과성과 교사의 성격강점, 의사소통능력, 임파워먼트 간의 구조적 관계 732. 영유아교육기관의 조직효과성과 교사의 성격강점의 관계에서 의사소통능력과 임파워먼트의 매개효과 85Ⅴ. 논의 및 결론 871. 요약 및 논의 872. 결론 및 제언 100참고문헌 103Abstract 129부 록 134