2021년 기준 세계 자동차 판매 시장은 약 7,980만 대로 성장하였으며 국내 자동차 판매 시장은 약 173만 대 규모를 보였다. 국내 수입 자동차 판매 등록은 2010년 90,562대로 국내 전체 자동차 등록 현황에서 점유율 6.92%를 차지하였고 2021년에는 276,146대 판매 등록으로 국내 전체 자동차 등록 현황에서 점유율 16.0%로 가파르게 상승하였다. 2021년 전체 수입 자동차 판매 중 독일 수입 자동차인 A 브랜드는 39,979대를 판매하였고 같은 그룹의 B 브랜드는 8,431대를 판매하였다. 이는 전체 수입 자동차 판매 대수의 17.5%에 해당하는 수치이다. 이처럼 A, B사의 지속적인 수입 자동차 판매가 증가함에 따라 더불어 자동차 부품 물류센터의 입지와 물류센터 배송 운영의 효율성이 대두되고 있다. 이에 본 연구는 국내에서 자동차 판매 및 부품 물류 서비스를 하는 독일 A사 와 B사 2개의 브랜드를 연구 대상으로 한다. 연구의 목적은 인천과 여주에서 운영 중인 수입 자동차 부품 물류센터와 수도권 서비스센터 간의 배송 루트 최적화 방안을 제시하는 것이다. 연구의 방법으로는 수입 자동차 부품 물류센터의 출고 프로세스 변경 또는 물류센터의 단일 창고로 통합 운영할 경우 생성될 수 있는 시나리오를 대상으로 GIS(Geographic Information System)의 VRP(Vehicle Routing Problem) 기법을 적용한다. 기존의 배송 현황을 살펴보면 2개의 부품 물류센터에서 각각 37개, 9개의 수도권 서비스센터로 배송하기 위해 월간 총고정 차량은 19대, 월간 총배송 거리는 107,092.3km, 월간 총배송 시간은 2,070.8시간, 월간 총배송 비용은 80,690,357원, 월간 총임대 비용 포함은 360,290,357원으로 실제 데이터를 확인하였다. 이에 현재의 운영 방식에서 총 6개의 시나리오를 도출하였고, 각각의 시나리오를 GIS VRP로 분석한 결과는 다음과 같다. 월간 총고정 차량의 경우 시나리오 5번인 2개의 다른 브랜드를 A사의 통합 부품 물류센터에서 수도권 46개 서비스센터로 배송 할 경우가 현재 기본 배송 루트의 운영 방식인 19대에서 제시된 10대로 감소시켜 운영이 가능한 것으로 분석되었다. 이는 기본 배송 루트 대비 47.4%의 효율성이 향상된 수치이다. 연구결과 A사의 통합 부품 물류센터에서 수도권 46개 서비스센터로 배송할 경우 비용 감소 및 효율성 측면에서 가장 유리한 것으로 분석되었다. 총배송 거리의 경우 시나리오 5번이 전체 6개의 시나리오 중 가장 효율성이 높은 것으로 도출되었다. 현재의 월간 총배송 거리보다 59,457km감소하였으며, 효율성은 55.5% 향상된 것을 확인할 수 있다. 총배송 시간 측면에서 시나리오 5번이 현재의 월간 총배송 시간보다 665.3시간 감소하였으며, 효율성은 32.1% 향상된 것으로 도출되었다. 총배송 비용의 경우 시나리오 5번이 현재의 월간 총배송 비용보다 28,308,497원 감소한 것을 알 수 있으며, 기존 대비 효율성은 35.1% 향상된 것으로 분석되었다. 마지막으로 총임대 비용 포함의 경우 시나리오 5번이 월 24,408,497원 감소한 것을 알 수 있으며, 효율성은 6.8% 향상되었음을 알 수 있다. 이와 같이 전체 6개의 시나리오 중 시나리오 5번의 경우 총 5개의 항목에서 효율성이 같은 높은 것으로 도출되어 가장 유리한 것으로 분석되었다. 본 연구에서는 독일 수입 자동차 부품 물류센터와 서비스센터 간의 배송 데이터를 GIS VRP 이용하여 CVRP 모델을 정량적으로 분석하였고, 실제 A, B사의 배송 루트에 관한 데이터를 바탕으로 수도권 부품 물류센터에서 서비스센터 간의 실질적인 배송 경로 분석을 시나리오별 효율성에 대해 거리, 시간, 비용 등을 수치화하여 향후 국내외 자동차 브랜드의 배송 루트 최적화에 대한 기초 모델을 제공했다 점에 의의가 있다. 향후 연구에서는 통합 여부에 따른 장비, 작업 인원 등 물류비용에 대한 세부적 요인과 출고 프로세스 변경으로 인한 소비자 만족도와 같은 정성적 요인의 반영이 필요할 것으로 보인다.
As of 2021, the global automobile sales market grew to approximately 79.8 million units, and the domestic automobile sales market was approximately 1.73 million units. Domestic imported car sales registrations were 90,562 units in 2010, accounting for a 6.92% share of total domestic car registrations, and 276,146 units in 2021, accounting for a 16.0% share of total domestic car registrations. Of the total number of imported cars sold in 2021, German imported A-brands sold 39,979 units, while B-brands in the same group sold 8,431 units. This is equivalent to 17.5% of the total number of imported cars sold. As the number of imported cars sold by A and B companies continues to increase, the location of auto parts distribution centers and the efficiency of their delivery operations are becoming increasingly important. Therefore, this study focuses on two German brands, Company A and Company B, which provide automobile sales and parts logistics services in Korea. The purpose of the study is to propose a delivery route optimization plan between imported auto parts distribution centers operating in Incheon and Yeoju and service centers in the Seoul metropolitan area. The methodology of the study is to apply the Vehicle Routing Problem (VRP) technique of Geographic Information System (GIS) to scenarios that can be generated by changing the shipping process of the imported auto parts distribution center or consolidating the operation of the distribution center into a single warehouse. Looking at the existing delivery status, the total number of fixed vehicles per month is 19, the total delivery distance per month is 107,092.3 km, the total delivery time per month is 2,070.8 hours, the total delivery cost per month is KRW 80,690,357, and the total rental cost per month is KRW 360,290,357, for delivery to 37 parts distribution centers and 9 metropolitan service centers respectively. Therefore, a total of six scenarios were derived from the current operation method, and the results of analyzing each scenario with GIS VRP are as follows. In the case of monthly total fixed vehicles, scenario 5, which is the delivery of two different brands from Company A''s integrated parts distribution center to 46 service centers in the metropolitan area, was analyzed to be possible by reducing the number of vehicles from the current basic delivery route of 19 to the proposed 10. This is an efficiency improvement of 47.4% compared to the default delivery route. The results show that it is most advantageous to deliver from Company A''s integrated parts distribution center to 46 service centers in the metropolitan area in terms of cost reduction and efficiency. In terms of total delivery distance, Scenario 5 was found to be the most efficient among all six scenarios. It is 59,457 km less than the current monthly total and 55.5% more efficient. In terms of total delivery time, Scenario 5 was found to be 665.3 hours less than the current monthly total delivery time, a 32.1% improvement in efficiency. In terms of total delivery cost, we can see that Scenario 5 reduces the total monthly delivery cost by KRW 28,308,497, which is analyzed as a 35.1% improvement in efficiency. Finally, in the case of including the total rental cost, we can see that Scenario 5 reduces the monthly cost by 24,408,497 won, which is an efficiency improvement of 6.8%. In this way, among the six scenarios, Scenario 5 was analyzed as the most favorable because it was found to be equally efficient in all five categories. It is significant that this study quantitatively analyzed the CVRP model by using GIS VRP to analyze the delivery data between German imported automobile parts distribution centers and service centers, and based on the data on the actual delivery routes of companies A and B, the analysis of the actual delivery routes between the parts distribution centers and service centers in the metropolitan area provided a basic model for optimizing the delivery routes of domestic and foreign automobile brands by quantifying the distance, time, and cost for each scenario''s efficiency. In future research, it is necessary to reflect detailed factors on logistics costs such as equipment and workforce depending on whether to integrate or not, and qualitative factors such as consumer satisfaction due to changes in the delivery process.
제 1장 서론 1제 1절 연구의 배경 및 목적 1제 2절 연구의 구성 3제 2장 현황분석 5제 1절 독일 수입차 수도권 부품 물류센터 현황 51. A사 독일 수입차 소개 및 부품 물류센터 현황 72. B사 독일 수입차 소개 및 부품 물류센터 현황 93. C사 독일 수입차 소개 및 부품 물류센터 현황 134. D사 독일 수입차 소개 및 부품 물류센터 현황 16제 2절 독일 수입차 수도권 서비스 센터 현황 191. A사 독일 수입차 서비스 센터 현황 192. B사 독일 수입차 서비스 센터 현황 213. C사 독일 수입차 서비스 센터 현황 234. D사 독일 수입차 서비스 센터 현황 265. 독일 수입차 서비스센터 현황분석에 대한 의의 28제 3절 부품 물류센터 및 서비스 센터 간 배송 루트 현황 301. A사 독일 수입차 수도권 배송 루트 현황 302. B사 독일 수입차 수도권 배송 루트 현황 343. C사 독일 수입차 수도권 배송 루트 현황 364. D사 독일 수입차 수도권 배송 루트 현황 405. 독일 수입차 수도권 배송 루트 현황에 대한 의의 45제 3장 선행연구 46제 1절 GIS 활용 연구 46제 2절 자동차 부품 물류센터 관련 선행연구 53제 3절 자동차 서비스센터 관련 선행연구 57제 4절 본 연구의 차별성 61제 4장 실증 분석 62제 1절 VRP (Vehicle Routing Problem) 정의 621. VRP 정의 622. 휴리스틱 알고리즘 633. CVRP 모형 63제 2절 GIS VRP를 이용한 실증 분석 661. GIS 분석 방법 662. GIS VRP 분석 결과 69제 3절 배송 루트 최적화 종합 분석 86제 4절 환경적 요인에 대한 배송 루트 최적화 분석 92제 5장 결론 및 시사점 97제 1절 연구의 분석 결과 97제 2절 연구의 시사점 및 향후 연구방향 100참고문헌 102Abstract 111