메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

허은하 (인천대학교, 인천대학교 일반대학원)

지도교수
김상림
발행연도
2023
저작권
인천대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수12

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
본 연구에서는 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응과 학교적응 하위요인의 시간 변화에 따른 잠재성장모형(LGM)을 추정하여 성장궤적을 확인하고, 성장혼합모형(GMM)을 적용하여 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응과 학교적응 하위요인(‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’)별 변화궤적 유형을 알아보았으며 유아기의 학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동 중 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 잠재계층 구분에 유의한 영향을 미치는 변수들이 무엇인지 심도있게 고찰하였다.
본 연구의 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응과 학교적응 하위요인은 학년이 증가함에 따라 어떤 성장궤적을 갖고 있는가? 둘째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 전체의 변화궤적 유형은 어떠한가? 셋째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 하위요인별 변화궤적 유형은 어떠한가? 넷째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 변화궤적에 미치는 유아기 학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동의 영향은 어떠한가? 이다.
분석자료는 육아정책연구소(KICCE)의 한국아동패널(PSCK) 자료 중 연구대상이 만 6세가 되는 7차년도(2014년) 자료부터 만 10세가 되는 11차년도(2018년) 데이터이다(한국아동패널, 2018).
분석방법으로는 SPSS 22.0과 AMOS 21.0 및 Mplus 8.8 프로그램을 활용하였다. 연구문제별로 분석방법을 살펴보면 첫 번째 연구문제인 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응과 학교적응 하위요인(‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’)은 학년이 증가함에 따라 어떤 성장궤적을 갖고 있는지 살펴보기 위해 변수의 시간의 흐름에 따라 변화하는 성장 형태를 가장 잘 보여줄 수 있는 최적의 모형을 확인하였다.
두 번째 연구문제와 세 번째 연구문제인 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 전체의 변화궤적과 아동의 학교적응 하위요인별 ‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’의 변화궤적은 어떠한지 알아보기 위해 성장혼합모형을 활용하여 학교적응 전체와 학교적응 하위요인별 궤적을 추정하고 몇 개의 집단으로 구분되는지 파악하였다.
네 번째 연구문제인 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 변화궤적에 미치는 유아기 학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동의 영향은 어떠한지 알아보기 위해 성장혼합모형 분석에서 도출한 잠재계층에 영향을 미치는 영향요인을 다항 로지스틱 회귀분석(multiple logistic regression)을 실시하여 집단 간 차이가 나타나는지 확인하였다.
본 연구의 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응과 학교적응의 하위요인인 ‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’ 변인의 잠재성장모형을 살펴본 결과, 선형변화모형이 무변화모형과 이차변화모형보다 더 잘 설명하는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 학교적응과 학교적응의 하위요인인 ‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’ 변인은 시간의 흐름에 따라 증가하였으며, 초기치와 선형성장에 있어서 개인차가 존재함을 확인하였다. 둘째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 변화궤적이 몇 개의 잠재프로파일로 분류되는지 알아보기 위해 성장혼합모형 분석을 실시한 결과, 가장 적합한 잠재프로파일의 수는 4개 집단(‘고수준-유지’, ‘저수준-유지’, ‘저수준-증가’, ‘고수준-감소’)이 가장 적합한 것으로 나타났다. 셋째, 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 하위요인별 변화궤적 유형을 분석하였다. 그 결과 ‘학교생활적응’은 3개 집단(‘고수준-유지’, ‘저수준-유지’, ‘저수준-증가’), ‘학업수행적응’은 3개 집단(‘고수준-유지’, ‘저수준-유지’, ‘고수준-감소’), ‘또래적응’은 4개 집단(‘고수준-유지’, ‘저수준-유지’, ‘저수준-증가’, ‘고수준-감소’), ‘교사적응’은 3개 집단(‘고수준-유지’, ‘저수준-증가’, ‘고수준-감소’)이 가장 적합한 것으로 나타났다. 넷째, 초등학교 1~4학년의 학교적응 변화궤적을 예측하는 변인(학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동)의 영향력을 검증한 결과 유아기의 변인들이 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
구체적으로 살펴보면 첫 번째 학교적응의 ‘저수준-유지’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘저수준-증가’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 양육효능감이 유의한 결과가 나왔다. 두 번째 학교적응의 ‘저수준-유지’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘고수준-감소’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 외현화 문제행동이 유의한 결과가 나왔다. 세 번째 학교적응의 ‘저수준-유지’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘고수준-유지’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 학교준비도와 양육효능감이 유의한 결과가 나왔다. 네 번째 학교적응의 ‘저수준-증가’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘고수준-감소’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 양육효능감과 외현화 문제행동이 유의한 결과가 나왔다. 다섯 번째 학교적응의 ‘저수준-증가’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘고수준-유지’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 학교준비도가 유의한 결과가 나왔다. 여섯 번째 학교적응의 ‘고수준-감소’ 집단을 준거집단으로 하여 ‘고수준-유지’ 집단의 예측변수를 분석한 결과 양육효능감과 외현화 문제행동이 유의한 결과가 나왔다.
이상의 연구결과를 토대로 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 그동안의 연구가 학교적응에 대하여 특정 학년에 한정하여 종단적 변화를 규명해왔던 것에 비해 본 연구는 대규모 종단자료인 한국아동패널(PSCK)의 자료를 활용하여 초등학교 1~4학년까지 네 시점에 대한 장기간의 종단적 변화를 규명하였다는데 의의가 있다. 둘째, 본 연구와 같이 저학년에서 고학년으로 가는 과정에서의 학교적응의 연계성을 살펴본 연구는 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 초등학교 1~4학년까지의 학교적응의 연계성을 검증했다는데 학문적 의의가 있다. 셋째, 본 연구는 성장혼합모형 분석을 실시하여 아동의 학교적응과 하위요인인 ‘학교생활적응’, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’의 변화궤적을 유형화하였다는 점에서 의의가 있으며, 통합적 분석방법을 통해 보다 풍부하고 종합적인 연구결과를 도출하여 실효성이 있는 접근을 할 수 있는 근거를 마련하였다. 넷째, 본 연구는 초등학교 1~4학년 아동의 학교적응 변화궤적에 미치는 유아기의 변인 학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동의 영향을 살펴보았다. 본 연구는 유아기의 변인이 학교적응에 어떻게 영향을 미치는지 다각적으로 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 다섯째, 본 연구결과는 가정과 유아교육기관, 초등교육기관의 교육은 교육과정의 효율적 측면에서 볼 때 연계되어야 함을 보여주고 있다.
본 연구는 대규모 종단자료를 활용하여 초등학교 1~4학년의 학교적응 변화양상을 탐색하고, 이에 영향을 미치는 유아기 변인들의 영향력을 규명했다는데 의의가 있으며, 본 연구결과를 통해 부모와 유아교육기관 그리고 초등교육기관이 서로 협력하여 학교적응 프로그램 개발에 대한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.

This study verified the growth trajectory by estimating the Latent Growth Model(LGM) according to time change of school adaptation and its subfactors in Grade 1-4 of elementary school, understood the types of change trajectory of school adaptation and its each subfactor(‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, ‘teacher adaptation’) in Grade 1-4 of elementary school by applying the Growth Mixture Model(GMM), and deeply considered the variables significantly affecting the classification of school adaptation latent class in Grade 1-4 of elementary school among early childhood school readiness, mother’s parenting efficacy, and externalization problem behavior.
The research questions for achieving the research purpose of this study are as follows. First, how is the growth trajectory of school adaptation and its subfactors in Grade 1-4 of elementary school according to the advancement to upper grade? Second, how is the type of change trajectory of whole school adaptation in Grade 1-4 of elementary school? Third, how is the type of change trajectory of each subfactor of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school? Fourth, how is the effect of early childhood school readiness, mother’s parenting efficacy, and externalization problem behavior on change trajectory of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school?
The analysis data is the data from the 7th year(2014) when the research subjects were six year old, to the 11th year(2018) when they were ten year old among the data of Panel Study on Korean Children(PSKC) of Korea Institute of Child Care and Education(KICCE)(Panel Study on Korean Children, 2018).
As the method of analysis, this study utilized the SPSS 22.0, AMOS 21.0, and Mplus 8.8 Program. Examining the analysis methods for each research question, in order to examine the first research question such as how is the growth trajectory of school adaptation and its subfactors(‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, ‘teacher adaptation’) in Grade 1-4 of elementary school according to the advancement to upper grade, this study verified the optimum model that could fully show the changing growth form according to time flow of variables.
To understand the second and third research questions such as how is the change trajectory of whole school adaptation and its each subfactor like ‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, and ‘teacher adaptation’ in Grade 1-4 of elementary school, this study estimated the trajectory of whole school adaptation and its each subfactor by utilizing the Growth Mixture Model, and then understood how many groups they could be classified into.
In order to understand the fourth research question such as the effects of early childhood school readiness, mother’s parenting efficacy, and externalization problem behavior on change trajectory of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school, this study verified differences between groups by conducting the multiple logistic regression analysis on the factors affecting the latent class drawn from the growth mixture model analysis.
The main results of this study could be summarized as follows. First, in the results of examining the latent growth model of school adaptation and its subfactors such as ‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, and ‘teacher adaptation’ in Grade 1-4 of elementary school, the linear change model explained it better than the no-change model and bi-linear model. In this result, the school adaptation and its subfactors like ‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, and ‘teacher adaptation’ increased according to time flow, and there were individual differences in the initial value and linear growth. Second, in the results of performing the growth mixture model analysis for understanding how many latent profiles would the change trajectory of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school be classified into, total four groups(‘high level-maintenance’, ‘low level-maintenance’, ‘low level-increase’, ‘high level-decrease’) of latent profiles were shown as the most suitable. Third, in the results of analyzing the types of change trajectory of each school adaptation subfactor in Grade 1-4 of elementary school, the most suitable number of groups was shown as three groups(‘high level-maintenance’, ‘low level-maintenance’, ‘low level-increase’) for ‘school life adaptation’, three groups(‘high level-maintenance’, ‘low level-maintenance’, ‘high level-decrease’) for ‘academic performance adaptation’, four groups(‘high level-maintenance’, ‘low level-maintenance’, ‘low level-increase’, ‘high level-decrease’) for ‘peer adaptation’, and three groups(‘high level-maintenance’, ‘low level-increase’, ‘high level-decrease’) for ‘teacher adaptation’. Fourth, in the results of verifying the influence of variables(school readiness, mother’s parenting efficacy, externalization problem behavior) predicting the change trajectory of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school, all the variables of early childhood had significant effects.
Concretely, in the results of analyzing the predictor variable of ‘low level-increase’ group by taking the ‘low level-maintenance’ group of the first school adaptation as reference group, the mother’s parenting efficacy showed significant results. In the results of analyzing the predictor variable of ‘high level-decrease’ group by taking the ‘low level-maintenance’ of the second school adaptation as reference group, the externalization problem behavior showed significant results. In the results of analyzing the predictor variable of ‘high level-maintenance’ group by taking the ‘low level-maintenance’ group of the third school adaptation as reference group, the school readiness and mother’s parenting efficacy showed significant results. In the results of analyzing the predictor variable of ‘high level-decrease’ group by taking the ‘low level-increase’ group of the fourth school adaptation as reference group, the mother’s parenting efficacy and externalization problem behavior showed significant results. In the results of analyzing the predictor variable of ‘high level-maintenance’ by taking the ‘low level-increase’ group of the fifth school adaptation as reference group, the school readiness showed significant results. In the results of analyzing the predictor variable of ‘high level-maintenance’ group by taking the ‘high level-decrease ’group of the sixth school adaptation as reference group, the mother’s parenting efficacy and externalization problem behavior showed significant results.
Based on such results of this study, the significance of this study is as follows. First, compared to the existing researches that examined longitudinal changes in school adaptation limiting to specific grades, this study is significant in the aspect of examining long-term longitudinal changes in four time points in Grade 1-4 of elementary school by utilizing the extensive longitudinal data of Panel Study on Korean Children(PSKC). Second, there are insufficient researches that examined the connectivity of school adaptation in the process of advancing from lower grades to upper grades just like this study. Thus, this study has academic significance in the aspect of verifying the connectivity of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school. Third, this study is significant in the aspect of categorizing the change trajectory of school adaptation and its subfactors like ‘school life adaptation’, ‘academic performance adaptation’, ‘peer adaptation’, and ‘teacher adaptation’ of children by conducting the growth mixture model analysis. This study also established the basis for effective approach by drawing more abundant and comprehensive results through the integrated analysis method. Fourth, this study examined the effects of early childhood school readiness, mother’s parenting efficacy, and externalization problem behavior on change trajectory of school adaptation in Grade 1-4 of elementary school. This study is significant in the aspect of multilaterally examining the effects of early childhood variables on school adaptation. Fifth, the results of this study show that the education of home, early childhood educational institutions, and elementary educational institutions should be connected to each other in the aspect of efficient curriculum.
This study is significant in the aspect of exploring the aspect of changes in school adaptation in Grade 1-4 of elementary school by utilizing the extensive longitudinal data, and also examining the influence of early childhood variables. The results of this study could be utilized as basic data for the development of school adaptation programs through the mutual cooperation of parents, early childhood educational institutions, and elementary educational institutions.

목차

국문초록 ⅰ
목 차 ⅴ
표 목 차 ⅸ
그림목차 xi
1. 서론 1
1.1. 연구의 필요성 및 목적 1
1.2. 연구문제 11
1.3. 연구모형 11
1.4. 용어의 정의 13
1.4.1. 학교적응 13
1.4.2. 학교준비도 13
1.4.3. 양육효능감 13
1.4.4. 외현화 문제행동 14
2. 이론적 배경 15
2.1. 초등학교적응 15
2.1.1. 초등학교적응의 중요성 15
2.1.2. 초등학교적응의 개념 및 구성요인 16
2.1.3. 초등학교적응의 종단적 변화궤적 20
2.1.3.1. 잠재성장모형(LGM)을 이용한 초등학교적응 종단연구 21
2.1.3.2. 성장혼합모형(GMM)을 이용한 초등학교적응 종단연구 24
2.2. 초등학교적응에 영향을 미치는 유아 변인 27
2.2.1. 학교준비도 28
2.2.1.1. 학교준비도 중요성 28
2.2.1.2. 학교준비도의 개념 및 구성요인 29
2.2.2. 양육효능감 36
2.2.2.1. 양육효능감 중요성 36
2.2.2.2. 양육효능감의 개념 및 구성요인 37
2.2.3. 외현화 문제행동 41
2.2.3.1. 외현화 문제행동 중요성 41
2.2.3.2. 외현화 문제행동의 개념 및 구성요인 42
2.3. 초등학교적응, 학교준비도, 양육효능감, 외현화 문제행동 간의 관계 43
2.3.1. 초등학교적응과 학교준비도에 대한 선행연구 44
2.3.2. 초등학교적응과 양육효능감에 대한 선행연구 45
2.3.3. 초등학교적응과 외현화 문제행동에 대한 선행연구 46
3. 연구방법 48
3.1. 연구대상 48
3.2. 연구도구 51
3.2.1. 학교적응 51
3.2.2. 학교준비도 52
3.2.3. 양육효능감 54
3.2.4. 외현화 문제행동 55
3.3. 연구절차 56
3.3.1. 문헌고찰 56
3.3.2. 자료수집방법 56
3.4. 자료분석 57
3.4.1. 결측치 처리 57
3.3.2. 연구문제별 자료분석 방법 59
4. 연구결과 66
4.1. 기초통계 분석 66
4.1.1. 기술통계 및 정규성 검토 66
4.1.2. 주요 변인의 상관분석 69
4.2. 학교적응과 학교적응 하위요인의 종단 변화 72
4.2.1. 학교적응과 학교적응 하위요인의 성장모형 72
4.2.2. 학교적응과 학교적응 하위요인의 성장궤적 77
4.2.2.1. 학교적응의 성장궤적 78
4.2.2.2. 학교적응 하위요인 ‘학교생활적응’의 성장궤적 80
4.2.2.3. 학교적응 하위요인 ‘학업수행적응’의 성장궤적 81
4.2.2.4. 학교적응 하위요인 ‘또래적응’의 성장궤적 83
4.2.2.5. 학교적응 하위요인 ‘교사적응’의 성장궤적 84
4.3. 학교적응 전체에 따른 성장혼합모형 분석 87
4.3.1. 학교적응 전체 잠재계층 수 결정 87
4.3.2. 학교적응 전체 잠재계층별 특성 90
4.4. 학교적응 하위요인에 따른 성장혼합모형 분석 92
4.4.1. 학교적응 하위요인인 ‘학교생활적응’ 잠재계층 수 결정 92
4.4.2. 학교적응 하위요인인 ‘학교생활적응’ 잠재계층별 특성 94
4.4.3. 학교적응 하위요인인 ‘학업수행적응’ 잠재계층 수 결정 96
4.4.4. 학교적응 하위요인인 ‘학업수행적응’ 잠재계층별 특성 98
4.4.5. 학교적응 하위요인인 ‘또래적응’ 잠재계층 수 결정 100
4.4.6. 학교적응 하위요인인 ‘또래적응’ 잠재계층별 특성 102
4.4.7. 학교적응 하위요인인 ‘교사적응’ 잠재계층 수 결정 104
4.4.8. 학교적응 하위요인인 ‘교사적응’ 잠재계층별 특성 106
4.5. 학교적응의 변화궤적 잠재계층 유형에 영향을 미치는 변인 108
4.5.1. ‘저수준-유지’ 집단 대비 ‘저수준-증가’ 집단 분류의 예측변인 109
4.5.2. ‘저수준-유지’ 집단 대비 ‘고수준-감소’ 집단 분류의 예측변인 110
4.5.3. ‘저수준-유지’ 집단 대비 ‘고수준-유지’ 집단 분류의 예측변인 110
4.5.4. ‘저수준-증가’ 집단 대비 ‘고수준-감소’ 집단 분류의 예측변인 111
4.5.5. ‘저수준-증가’ 집단 대비 ‘고수준-유지’ 집단 분류의 예측변인 112
4.5.6. ‘고수준-감소’ 집단 대비 ‘고수준-유지’ 집단 분류의 예측변인 113
5. 논의 및 결론 116
5.1. 연구결과 요약 116
5.2. 논의 122
5.3. 제언 130
참고문헌 134
ABSTRACT 160

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0