메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김미현 (경북대학교, 경북대학교 수사과학대학원)

지도교수
박부경
발행연도
2023
저작권
경북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수27

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

오류제보하기
The majority of child abuse occurs within the family, perpetrated by parents. Specifically, child abuse experienced during early childhood has a detrimental impact on children’s physical and psychological development. Preventive measures before the occurrence of child abuse are more effective than intervention after it happens.
Purpose: Therefore, the purpose of this study was to develop a child abuse prevention education program for parents. Furthermore, the aim was to investigate the impact of child abuse prevention education on parents'' positive emotions, parenting stress, and potential for child abuse. Methods: Nonequivalent control group pre-test and post-test designs were used. Among parents with children aged 1-5 at 8 nurseries and kindergartens located in Daegu, 60 subjects. 30 in the experimental group and 30 in the control group participated in the study from February 15th to March 24th, 2023. Data were analyzed by independent t-test, paired t-test, and x²-test along with descriptive statistics using IBM SPSS Statistics 25.0. Child abuse prevention education included child rights, understanding child abuse, proper child discipline, and a positive parenting attitude. Results: The experimental group whose parents participated in child abuse prevention education reported a significant difference in positive rumination from the control group whose parents did not participate (t=2.152, p=0.036). The experimental group reported a significant difference in dampening from the control group whose parents did not participate (t= -2.492, p= 0.016). The experimental group reported a significant difference in parenting stress from the control group (t=-2.119, P= 0.038). The experimental group also reported significant differences in child abuse potential from the control group (t=-2.259, p=0.028). conclusion: The results of this study indicate that child abuse prevention education for parents is shown to improve positive rumination, reduce dampening, and reduce parenting stress and child abuse potential. Therefore this study is effective in increasing susceptibility to child abuse. Future studies should pursue long-term programs and counseling programs.

목차

서론 1
연구의 필요성 1
연구 목적 4
연구 질문 4
용어의 정의 5
문헌고찰 7
아동학대 예방교육 7
긍정정서 10
양육 스트레스 12
아동학대 잠재성 14
이론적 기틀 16
아동학대 예방교육 프로그램 구성 과정 18
연구방법 23
연구 설계 23
연구 대상 23
연구 도구 24
연구 절차 26
자료 분석 29
연구결과 30
대상자의 일반적 특성에 대한 동질성 검증 30
대상자의 종속변수에 대한 동질성 검증 32
대상자의 긍정정서 효과성 검증 34
대상자의 양육 스트레스 효과성 검증 36
대상자의 아동학대 잠재성 효과성 검증 38
대상자의 소감분석을 통한 부모의 인식변화 41
논의 44
결론 및 제언 48
참고문헌 50
Abstract 58
부록 60

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0